Wednesday, August 18, 2010

FOKUS : Buang Bayi - Menanti Garis Penamat



Selasa 17 Mei 2010. Membaca tajuk-tajuk berita di dada akhbar satu persatu membuat dadaku seolah-olah berhenti berdegup seketika...

Tiga lagi kes buang bayi dilaporkan.
Seorang nenek dijumpai mati dalam keadaan bogel dirumahnya dipercayai dirompak dan dirogol.
Ustazah ditangkap berkhalwat oleh anak sendiri

Cerita-cerita ini berlaku di bulan Ramadhan yang mulia...

Apa sudah jadi dengan negara tercinta ini? Di mana kesudahan semua ini?

Isu buang bayi masih belum reda, pelbagai kaedah penyelesaian dicari. Pelbagai pandangan dikemukakan. Terbaru mengenakan hukuman menurut Seksyen 302 Kanun Kesiksaan iaitu membunuh dengan niat dan hukuman gantung. Cadangan yang baik, namun adakah boleh menyelesaikan masalah? Ada cadangan untuk membenarkan remaja hamil berkahwin awal, dan mewujudkan sekolah untuk remaja hamil. Juga cadangan yang baik, namun adakah boleh menyelesaikan masalah? Pastinya tiada jawapan yang boleh diberikan kerana cadangan-cadangan ini masih belum dilaksanakan. Apa pun, di sebalik hebahan media nasional tentang langkah-langkah mengatasi masalah sosial yang semakin membimbangkan ini, setiap hari di dada akhbar melaporkan kes-kes pembuangan bayi masih berterusan.

Mari kita baca kembali berita-berita ini ;

IPOH 29 Jun 2010 – Angka yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bahawa terdapat 81,000 anak luar nikah berdaftar ketika ini merupakan perkembangan yang membimbangkan.

Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh berkata, antara punca yang menyumbang kepada peningkatan gejala sosial tersebut ialah penyaluran maklumat tanpa batasan dan perubahan budaya masyarakat.

Menurutnya, sebanyak 55 peratus rakyat Malaysia dilaporkan oleh Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) sebagai ‘gila Internet’ dan mereka mempunyai akses terhadap penyaluran maklumat melalui alam maya yang begitu luas.

”Perkenalan melalui Facebook dan laman sosial lain akhirnya mengundang kepada pergaulan bebas sehingga membawa kepada keterlanjuran dan sebagainya.

”Ini berlaku jika kita tidak memiliki benteng dan integriti diri yang kuat dalam era globalisasi kini,” katanya pada Seminar Pengukuhan Integriti Pemimpin Masyarakat Peringkat Negeri Perak di sini hari ini.

Menurut Mohd. Tap, penyaluran maklumat secara berleluasa menyebabkan masyarakat terutama golongan muda lebih terdedah kepada budaya yang bertentangan dengan amalan masyarakat di negara ini dan tanpa disedari ia meresap ke dalam diri mereka.
Dalam hal itu, katanya, semua pemimpin masyarakat perlu memberi tumpuan dalam melaksanakan usaha pengukuhan integriti golongan belia yang merangkumi 11.8 juta atau 42 peratus daripada keseluruhan penduduk Malaysia.

Sementara itu Abdul Rahman berkata, pemimpin masyarakat perlu mempamerkan nilai-nilai integriti yang tinggi terlebih dahulu agar mereka dapat menjadi contoh kepada masyarakat.

”Sebagai ‘duta integriti’ dalam masyarakat, mereka harus terlebih dahulu menanamkan nilai-nilai terpuji dalam kehidupan seharian seperti mengamalkan budi bahasa yang baik, berakhlak mulia, amanah dan tinggi tahap akauntabiliti masing-masing,” katanya.

2. Kes penderaan ke atas kanak-kanak.
JENIS-JENIS KES PENDERAAN KANAK-KANAK
TAHUN 2001-2007
Terdampar 70 121 98 26 68 53 63
Diabaikan 303 357 389 563 601 682 761
Fizikal 287 354 410 459 431 495 586
Seksual 251 324 430 529 566 670 754
Emosi 56 32 32 52 77 50 45
Lain/ Iain 69 54 31 27 57 49 70
Sumber: Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia,2008
85 peratus remaja seronok zina, gugur janin

Thursday, 24 June 2010 07:45
Kajian terbaru Universiti Putra Malaysia (UPM) mendedahkan lebih 300 remaja Melayu di bandar dan luar bandar berusia antara 13 hingga 25 tahun mengakui terbabit dengan salah laku seksual dan gejala seks bebas, sehingga ada yang menggugurkan janin. Lebih mengejutkan, kira-kira 85 peratus daripada mereka yang melakukan perbuatan itu, bukan saja tidak kesal, malu atau takut dari segi dosa malah menyifatkan pengalaman berkenaan sebagai menyeronokkan.

Menurut kajian itu, mereka yang terjebak dengan gejala terbabit bukan disebabkan faktor tekanan akibat kegagalan institusi keluarga termasuk rumah tangga porak-peranda, sebaliknya tertarik dengan pengaruh rakan sebaya. Sebahagian besar mereka juga mengakui menerima pendidikan agama mencukupi.

Dapatan itu diperoleh daripada kajian enam bulan bertajuk ‘Keterlibatan Remaja Dalam Salah Laku Seksual’ dengan 400 responden ditumpukan kepada dua kumpulan sasaran di Lembah Klang dan juga kawasan luar bandar, iaitu pelajar sekolah menengah daripada Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima serta remaja di bawah usia 25 tahun. Kajian itu siap sepenuhnya Disember lalu.

Pengarah Pusat Kokurikulum UPM yang mengetuai kajian itu, Prof Madya Dr Mohammad Shatar Sabran, berkata ada responden mengakui terdedah kepada ‘dunia seksual’ seawal sekolah rendah, termasuk muat turun gambar lucah melalui telefon bimbit, menonton video lucah dan melayari laman web pornografi. Walaupun dapatan kajian di luar bandar dan Lembah Klang menunjukkan hasil lebih kurang sama, senario di luar bandar itu boleh dianggap lebih mengejutkan apabila ramai remajanya turut terjebak dengan gejala ini sedangkan kawasan berkenaan tidak mendapat pendedahan seperti di bandar raya,” katanya.

BANYAK persoalan yang bermain di mindaku, mengajar aku menjadi seorang pemikir.
Isu-isu dan persoalan tersebut menerjah ke kotak fikiranku satu persatu...

- Kenapa kita tidak balik kepada kaedah yang diajar oleh agama masing-masing? Islam mengharamkan zina secara jelas, firman Allah yang bermaksud : "Wahai orang yang beriman, janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya ia suatu perbuatan yang keji dan buruk." Aku juga percaya bahawa agama lain juga melarang perkara yang sama. Zina juga tidak dibenarkan dalam agama Krtistian, Hindu dan Budha.

- Kenapa tidak ada seorang pun menteri atau ahli politik yang berkata "kita akan kaji semula pendidikan formal di sekolah-sekolah di mana kita akan berikan penekanan terhadap pendidikan agama mengikut kepercayaan masing-masing"?

- Jika ibu bapa tidak mampu untuk mengajar anak-anak tentang didikan agama di rumah, kerana kesibukan tugas, jahil atau sebagainya, kenapa tanggungjawab ini tidak diambil oleh sekolah yang memiliki tenaga pengajar berkelayakan?

- Kenapa statistik menunjukkan ramai orang Melayu beragama Islam yang buang bayi? Bukankah Islam adalah agama tertinggi, terbaik dan syumul, dan agama yang diredhai oleh Allah s.w.t.

- Adakah orang Melayu Islam hari ini terkena "kejutan budaya" akibat kemajuan dan pembangunan hari ini yang terlalu pantas dan inovatif?

- Adakah masalah ini berpunca daripada tayangan cerita-cerita yang tidak elok di kaca tv, internet, majalah, akhbar dan sebagainya?

- Di mana suara dan peranan ulamak-ulamak dan imam-imam muda yang sebelum ini mendabik dada dan menngiktiraf diri sendiri sebagai ulamak?

PEMBUANGAN BAYI DIKALANGAN REMAJA

Statistik suatu kajian menunjukkan :-
- Kajian – 27 % remaja melakukan seks bebas.
- Sepanjang tahun 2004-2006, 145 bayi luar nikah dibuang dan dijumpai.
- Statistik oleh ibu pejabat PDRM Bukit aman tahun 2000 – sejumlah 65 kes pembuangan bayi seluruh negara. Tahun 2006 83 kes.
- Statistik JPN, sejumlah 257,411 sijil pendaftaran anak tak sah taraf bermula tahun 2000 hingga 2008. (didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika jawab soalan dalam Parlimen pada 28/10/2008.

PUNCA/FAKTOR :
1. Faktor utama – kurang kefahaman agama secara menyeluruh.
2. Rangsangan luaran – media massa, media elektronik.
3. Malu, menyembunyikan perbuatan dusta/dosa, dengan harapan diberi peluang jalani hidup baru.
4. Menyusahkan perkahwinan – hantaran, persiapan kahwin.
5. Tiada pengawasan ibu bapa, kurang kasih sayang.
6. Keruntuhan institusi keluarga.
7. Sikap masyarakat tidak prihatin, peluk tubuh, anggap isu ini memalukan.
8. Ahli masyarakat yang menuding jari, bukan memberi teguran
9. Sikap wanita dan lelaki yang berzina sesuka hati, kurang didikan agama.
10.Hukuman yang kurang berat. Bapa si bayi tidak dikesan
11.Galakan badan tertentu yang sanggup pelihara mangsa satu galakan.

FAKTOR PENYUMBANG
1. Keluarga
2. Rakan2
3. Persekitaran
4. Media massa
5. Media cetak

KESAN
1. Kesan kepada bayi – mati. Jika hidup, stigma anak luar nikah.
2. Kesan kepada ibu/remaja yang melahirkan – dar sudut perubatan ; jangkitan kuman, cedera semasa bersalin, kehilangan rarah. Psikologi ; kemurungan, hilang keyakinan diri, rasa bersalah, resah, masalah emosi.
3. Kesan kepada keluarga remaja yang melahirkan – wujud ketidakharmonian dalam rumahtangga, malu ada anak/cucu luar nikah.
4. Kesan kepada masyarakat -
5. Kesan kepada negara – akhlak remaja hari ini adalah cermin negara masa hadapan.

LANGKAH MENGATASI
1. Perkukuhkan institusi keluarga
2. Program dakwah secara bersepadu
3. Program hiburan yang rosakkan akhlak dikawal

CIRI2 REMAJA YANG TERLIBAT
1. Kecelaruan identity remaja. Keluarga tidak memainkan peranan wajar dalam pembentukan watak anak2.
2. Menurut pensyarah Jabatan Pedagogi & Psikologi Pendidikan Fakulti Pendidikan UM Prof Dr Suradi Salim, golongan ini boleh dibahagikan 3 kumpulan ;
i. Mereka yang tiada langsung asas, pendidikan dan perasaan terhadap agama
ii.Yang mempunyai pendidikan agama, tahu agama tetapi kerana sesuatu yang mengecewakan, mereka pilih jalan seleweng.
iii. Yang tahu agama tetapi masih memilih jalan salah. Agama kurang meresap dalam diri.
3. Remaja tersebut apabila tahu dirinya mengandung, sifat benci pada anak, pada lelaki yg tidak bertanggungjawab sehingga hilang perasaan keibuan.

Selangor mencatatkan jumlah kes pembuangan bayi dan penderaan kanak-kanak tertinggi di negara ini, sejak lima tahun lepas bermula 2005.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, mengikut statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Selangor mencatatkan 105 kes pembuangan bayi manakala statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pula merekodkan 3,234 kes penderaan kanak-kanak.

“Secara keseluruhannya, 407 kes direkodkan berkait- an pembuangan bayi dan 10,758 kes penderaan kanak-kanak dan bayi dicatatkan sejak lima tahun lalu,” katanya.

Shahrizat berkata, antara punca berlakunya masalah pembuangan bayi apabila mangsa, wanita hamil luar nikah berasa takut dan malu kerana tidak mendapat sokongan keluarga, khuatir dihukum sekiranya masyarakat umum mengetahuinya dan bayi yang dilahirkan cacat.

"Kurang pendidikan agama, tiada pengetahuan mengenai khidmat bantuan sokongan seperti khidmat kaunseling dan perkhidmatan perlindungan untuk diri dan anak, bapa kepada bayi yang dilahirkan ghaib dan tidak mahu bertanggungjawab selain wanita pendatang asing tanpa izin takut diusir apabila meminta pertolongan," katanya.:

“Bagi kes penderaan kanak-kanak, antara sebab berlaku kejadian tersebut termasuklah kerana kanak-kanak dan bayi terlalu aktif selain masalah yang dihadapi ibu bapa berkaitan tekanan tempat kerja, kewangan, krisis rumah tangga dan kurang pendidikan agama,” katanya.

Shahrizat berkata, tindakan kerajaan bagi menangani masalah ibu muda yang bermasalah serta usaha membendung pembu- angan bayi termasuklah menyediakan pusat perlindungan bagi kanak-kanak dan wanita.

“Kementerian mempunyai 55 institusi kebajikan, 104 pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah, 53 Klinik Nur Sejahtera yang sedia menerima bayi-bayi yang memerlukan perlindungan dan empat Taman Seri Pu- teri serta Pusat Jagaan Sinar Kasih,” katanya.

Selain Selangor, Johor mencatatkan 83 kes pembuangan bayi, Sabah (65), Sarawak (34), Negeri Sembilan (24), Pulau Pinang (22), Perak (19), Pahang dan Kedah (17), Kelantan (10), Terengganu (5), Melaka (3), Kuala Lumpur (2) dan Perlis (1). - Bernama

sambungan ...

Keratan akhbar - Peguam syarie: Lebih baik benar kahwin muda dari buang bayi

Oleh Radzi Razak
Malaysian Insider August 09, 2010

KUALA LUMPUR, 9 Ogos — Persatuan Peguam Syarie Malaysia berkata pihaknya tiada halangan dengan keputusan Majlis Agama Islam Melaka yang memutuskan untuk membenarkan pelajar berkahwin awal atas alasan aspek itu dibenarkan oleh hukum syarak dan jika dirasakan boleh mengelakkan masalah sosial.

Malah timbalan presidennya Musa Awang memberitahu, undang-undang membenarkan perkara ini setelah menyiasat latar belakang dan keadaan fizikal, emosi dan rohani mereka yang ingin berkahwin.

“Dari sudut positif, lebih baik beri kebenaran berkahwin dari membiarkan pelajar itu dari membuang bayi,” kata Musa ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.
Musa bagaimanapun berkata perlu ada aspek bimbingan kepada suami yang masih muda bagi mengelakkan risiko berlakunya kes perceraian kerana usia masih mentah.

“Pemantauan oleh wali kepada suami itu masih perlu sehingga seseorang itu berusia 21 tahun dan cukup matang,” ujar Musa sambil mengaitkan pentingnya kesedaran terhadap tanggungjawab suami dan isteri.

Seorang lagi peguam berpengalaman luas dalam undang-undang syariah, Jamal Mohd Lokman pula menerangkan hak membenarkan perkahwinan adalah hak mahkamah mengikut kes-kes individu.

“Boleh diberi kebenaran kepada yang terlibat dalam persetubuhan dan kes hamil bawah umur,” kata beliau ketika dihubungi.

Bagaimanapun beliau menolak bahawa hanya kaedah itu sahaja satu-satunya jalan penyelesaian terbaik bagi mengatasi masalah kehamilan luar nikah di kalangan pelajar bawah umur.

“Ia merupakan salah satu penyelesaian daripada banyak lagi cara penyelesaian... bagaimanapun penyelesaian terbaik ialah beri kesedaran,” ujarnya.

Seorang lagi peguam syarie Kamar Ainiah Kamaruzzaman menegaskan, kahwin awal bukannya jawapan kepada masalah sosial yang membelenggu pelajar dan remaja dewasa ini.
“Siapa yang suruh budak kawin gila... ini bukannya akan menyelesaikan masalah, malah menambah masalah,” ujarnya lagi.

Menurut Kamar, walaupun perundangan Islam membenarkan mereka yang sudah baligh dan matang berkahwin tanpa mengira umur, kriteria paling penting bagi seseorang untuk berkahwin adalah sikap dan tanggungjawab terhadap pasangan masing-masing.

“Menurut Islam dalam perkahwinan, ada hukum wajib, makruh, haram dan sebagainya. Haram kahwin bagi mereka yang tiada kerja dan tak mampu menanggung hidup sendiri, apatah jika berkeluarga,” jelas beliau.

Kamar berpendapat dalam mengatasi masalah sosial, mencari punca sebab terjadinya sesuatu masalah itu jauh lebih penting berbanding kaedah yang hendak digunakan oleh Melaka.

“Apa yang kita patut tanya adalah apa silapnya sistem pendidikan kita, sekolah dan keluarga sehingga pelajar melakukan persetubuhan haram dengan bebas?” katanya lagi.
Menurutnya, membiarkan pelajar berkahwin hanya akan membebankan pelajar itu sendiri selain keluarga mereka yang terpaksa menanggung pasangan tersebut.

“Kalau umur baru 15 tahun, dia dah mengandung, macam mana dia nak kahwin dan belajar dalam masa yang sama membebankan diri jaga keluarga?” soal beliau.

Awal minggu lalu, Majlis Agama Islam Melaka dan Jabatan Agama Islam Melaka mengumumkan bahawa mereka bersetuju dengan kerajaan Melaka untuk memberi kelonggaran bernikah bagi pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan perempuan bawah 16 tahun bagi mengatasi masalah hamil luar nikah dan gejala pembuangan bayi.

Bagaimanapun menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, perkahwinan yang dibenarkan hanya untuk kes-kes tertentu bukannya kepada semua pelajar.

Keratan akhbar - Court puts gag on Chenderong land dispute

By G. Manimaran
Bahasa Malaysia Editor
August 11, 2010

KUALA LUMPUR, Aug 11 — The Kuala Terengganu Syariah High Court has barred nine respondents and plaintiffs in the dispute over 25,000 hectares of endowment land from issuing public statements against the defendant.

Dated July 25, the order by Judge Shaikh Ahmad Ismail was issued following an ex-parte application by the Terengganu Islamic and Malay Customs Council.

It forbids the nine respondents from making verbal or written statement that may cause embarrassment to the Islamic council, who is the defendant in the matter.
The court made the decision according to Section 197(2) and Section 200 of the Syariah Courts Procedure Enactment (Terengganu) 2001, which allow ex-parte applications and court injunctions to be issued.

With the order, the court also decided that the trial be postponed to ensure that all respondents and their agents were in compliance.

The respondents are plaintiffs Tengku Zainul Akmal Tengku Besar Mahmud and Tengku Hidayah Tengku Habib, and their lawyer Kamar Ainiah Kamaruzaman, the Multimedia and Communication Commission, The Malaysian Insider, Berita Harian, Sinar Harian, Astro and TV Selangor.

The application was one of the four requests made when the case was first heard on July 25.

Further to the application, the case proceeding has now been postponed to January next year.

The Kuala Terengganu Syariah Court also made the postponement as the Islamic council and its lawyer had pleaded a lack of preparation for the proceedings, which were supposed to continue until last July 26.

The court will also hear an inter-parte application for the case to be heard behind closed-doors.

No date has been set to hear the application.

Meanwhile the deputy president of Syariah lawyers association Musa Awang told The Malaysian Insider that such an order was not unusual in the Syariah justice system.
“There have been other ex-parte applications. The court can issue an order if there is a valid ground,” said Musa.

However, he said the order cannot be imposed on any entity or companies owned by non-Muslims and added that the respondents can move to strike out the order.
“The respondents can either apply to set aside the order or to just continue reporting the case as heard in court without making any comment,” said Musa.
The piece of land in Chendrong, measuring 25,000 hectares or almost the size of Penang Island, was awarded by the late Terengganu ruler, Sultan Zainal Abidin III, to his daughter Tengku Nik Maimunah and her husband Tengku Ngah Omar Abdul Rahim in March 1906, and was later turned into wakaf or endowment land in 1961, which under Islamic law can only be used for religious or charitable purposes.

The dispute started after some descendents of Tengku Ngah Omar became unhappy with the management of the land by the Terengganu Islamic and Malay Custom Council, and the annual payout.

In their demand, Tengku Zainal Akmal and Tengku Hidayah are seeking a declaration that the Chenderong land cannot be transferred, leased or sub-leased for more than three years or mortgage.

They also wanted the court to stop the defendant from violating the decree by Terengganu Mufti that the land is not transferable and any third parties are also subjected to the fatwa.

The plaintiffs are also seeking a declaration that all leases are null and void, and demanded that the Islamic council form a special body comprising the family members to jointly administrate the property.

Keratan akhbar - Tanah wakaf Chenderong: Perintah ex-parte larang sembilan pihak

Oleh G. Manimaran
Malaysian Insider August 11, 2010

KUALA LUMPUR, 11 Ogos — Mahkamah Tinggi Syriah Kuala Terengganu mengeluarkan perintah ex parte melarang sembilan responden termasuk plaintif kes asal konsesi tanah wakaf Chenderong melibatkan lebih 25,000 hektar, keluasannya hampir sama dengan bahagian pulau negeri Pulau Pinang, daripada mengeluarkan kenyataan boleh mengaibkan defendan.

Perintah itu melarang sembilan responden daripada mengeluarkan dan menerbitkan kenyataan sama ada secara lisan atau bertulis, yang boleh mengaibkan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu, yang merupakan defendan kes tanah wakaf itu.
Perintah bertarikh 25 Julai itu dibenarkan oleh Hakim Syarie Shaikh Ahmad Islam ekoran permohonan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu, yang dibuat menerusi peguam mereka Faridah Yusof.

Mahkamah mengeluarkan perintah itu mengikut Seksyen 197(2) dan Seksyen 200 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Terengganu) 2001. Kedua-dua seksyen itu membolehkan permohonan ex-parte dibuat dan injunksi dikeluarkan oleh mahkamah.

Malah dengan perintah itu, mahkamah memutuskan bahawa perbicaraan yang melibatkan “konsesi tanah wakaf Chenderong ditangguhkan terlebih dahulu sehingga dipastikan pihak responden dan ejennya tidak melanggar arahan yang dikeluarkan oleh mahkamah.”
Responden perintah itu terdiri daripada Tengku Zainul Akmal Tengku Besar Mahmud dan Tengku Hidayah Tengku Habib yang merupakan plaintif kes asal, peguam mereka Kamar Ainiah Kamaruzaman, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, The Malaysian Insider, Berita Harian, Sinar Harian, Astro dan TV Selangor.

Permohonan itu merupakan antara empat permintaan yang dikemukakan ketika kes itu didengar di mahkamah tersebut pada 25 Julai lalu.

Ekoran permintaan itu prosiding kes asal ditangguhkan sehingga Januari depan.

Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu juga membuat penangguhan kes berkenaan atas alasan pihak peguam defendan dan defendan iaitu Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu belum bersedia untuk mengikuti prosiding.

Prosiding kes asal itu sepatutnya berlangsung pada 25 dan 26 Julai lalu.
Mahkamah juga akan mendengar permohonan inter-parte peguam defendan agar kes asal ini didengar secara tertutup.

Tarikhnya akan ditentukan kemudian.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia Musa Awang ketika dihubungi berkata, perintah sedemikian bukan sesuatu yang baru dalam sistem keadilan syariah.
“Memang ada kes permohonan ex-parte ini... mahkamah boleh berikan perintah jika ada alasan yang memuaskan,” katanya.

Bagaimanapun kata beliau, perintah sedemikian sebenarnya tidak boleh dikenakan ke atas sesebuah entiti ataupun syarikat jika ia adalah milik bukan Islam.

Justeru kata beliau, pihak responden mempunyai hak untuk memohon mengetepikan perintah tersebut.

“Ada dua pilihan iaitu pihak responden boleh memohon untuk mengetepikan perintah ini ataupun membiarkannya sahaja dengan hanya melaporkan perjalanan kes sebagaimana didengar di mahkamah tanpa membuat ulasan atau komen yang boleh dilihat sebagai mengaibkan pihak-pihak tertentu,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Perbicaraan ini menarik perhatian kerana ia dilihat sebagai kes pertama melibatkan tanah wakaf tunggal terluas di negara ini iaitu 25,379.23 hektar.

Tanah itu yang dikurniakan oleh Sultan Terengganu Almarhum Sultan Zainal Abidin III kepada anakanda perempuan Tengku Nik Maimunah dan suaminya, Tengku Ngah Omar Abdul Rahim pada Mac 1906, dan kemudian dijadikan sebagai tanah wakaf pada 1961.
Tuntutan kes difailkan pada Disember 2008.

Dalam tuntutan mereka, Tengku Zainal Akmal dan Tengku Hidayah memohon 12 perintah, antara lain agar sebagai tanah wakaf dan mengikut hukum syarak dan Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam (Terengganu), tanak konsesi Chenderong tidak boleh dipindah milik, diserah hak, diberi pajakan atau pajakan kecil selama lebih dari tuga tahun atau digadaikan.

Mereka juga meminta mahkamah menghalang defendan daripada melanggar fatwa yang telah dikeluarkan oleh Mufti Terengganu bahawa tanah konsesi itu tidak boleh dipindah milik dan halangan itu juga tertakluk kepada mana-mana pihak ketiga.

Selain itu mereka memohon agar apa-apa perjanjian jual beli, pindah milik atau pajakan kecil atau gadaian di antara defendan dengan mana-mana pihak adalah tidak sah dan terbatal kerana bertentangan dengan hukum syarak dan Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam (Terengganu).

Jumlah pewaris dianggarkan 462 orang, yang hampir kesemuanya merupakan anggota kerabat diraja negeri Terengganu.

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...