Wednesday, June 26, 2013

Kelulusan akademik saja tak cukup jadi peguam syarie

Peguam Syarie Menulis
Berita Harian
2013/06/26 - 06:33:19 AM 
Oleh Musa Awang

Jika bukan Islam diterima bermakna Mahkamah Syariah tidak mematuhi Perlembagaan

Mahkamah Rayuan yang dianggotai tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin, pada 21 Jun lalu memutuskan pengisytiharan Perkara 10 Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1983 yang mewajibkan mereka beragama Islam saja layak memohon sebagai peguam syarie sudah melampaui batasan undang-undang (ultra vires) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993.

Panel rayuan berpendapat perkataan ‘mana-mana orang’ yang dinyatakan dalam Seksyen 59 (1) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 itu termasuk orang bukan Islam.

Allah SWT berfirman; “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang kafir musyrik itu menjadi penolong-penolong dan bertakwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 57)

Jika niat badan perundangan adalah untuk menghalang orang bukan Islam diterima sebagai peguam syarie, maka ia harus dinyatakan dalam akta itu.

Abu Samah berkata, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAWIWP) bertindak melampaui kuasa apabila ia menggubal Perkara 10 Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1983. Mahkamah berpendapat MAIWP tidak diberi kuasa untuk membuat peraturan yang tidak selaras dengan Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan).

Keputusan digantung pelaksanaan
Ini bermakna, bukan Islam dibenarkan bertindak sebagai peguam syarie di Mahkamah Syariah di Wilayah Persekutuan. Walau bagaimanapun, keputusan itu digantung pelaksanaannya sehingga rayuan dikemukakan di Mahkamah Persekutuan.

Perkara 10, Kaedah-Kaedah Peguam Syarie Wilayah Persekutuan 1983 memperuntukkan: “Seseorang boleh diterima menjadi peguam syarie jika dia seorang Islam dan memiliki ijazah sarjana muda syariah, seorang Islam yang menjadi anggota perkhidmatan kehakiman dan perundangan Persekutuan, seorang Islam yang menjadi peguambela atau peguamcara berdaftar mengikut Akta Profesion Undang-Undang 1976 atau pernah berkhidmat sebagai Hakim Syarie atau kadi tidak kurang daripada tujuh tahun.”

Kaedah ini dibuat berdasarkan peruntukan Seksyen 59 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505), tertakluk kepada subseksyen (2), Majlis boleh menerima mana-mana orang yang mempunyai pengetahuan mencukupi mengenai hukum syarak menjadi peguam syarie.

Akta 505 digubal bagi mentadbir undang-undang Islam serta institusi berkaitan Islam di Wilayah Persekutuan yang digubal menurut kuasa Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam di Wilayah-Wilayah Persekutuan.

Selain urusan pentadbiran peguam syarie, akta itu juga memperuntukkan undang-undang pelantikan Mufti dan Timbalan Mufti (Seksyen 32); jawatankuasa perundangan hukum syarak (Seksyen 37); pelantikan Ketua Hakim Syarie (Seksyen 41); pelantikan hakim Mahkamah Syariah (Seksyen 42-44); pelantikan pendaftar Mahkamah Syariah (Seksyen 45); pelantikan pegawai masjid (Seksyen 76); pelantikan jawatankuasa pengawasan pengajian agama (Seksyen 96).

Tafsiran mana-mana orang
Merujuk seksyen 32 berhubung pelantikan Mufti dan Timbalan Mufti, peruntukan juga menggunakan perkataan ‘mana-mana orang’. Jika tafsiran terhadap perkataan ‘mana-mana orang’ dibuat secara literal, adakah ia membawa maksud Mufti dan Timbalan Mufti juga boleh dilantik daripada kalangan bukan Islam.

Jika perkataan menjadi masalah dan perbahasan, dicadangkan supaya peruntukan akta itu dipinda dengan menggunakan perkataan lebih tepat dan tidak mengelirukan.

Hakikatnya, Jadual 9 Senarai 2 Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada Mahkamah Syariah untuk membicarakan dan memutuskan kes membabitkan orang Islam saja. Jika bukan Islam diterima bermakna Mahkamah Syariah akan melakukan perkara bertentangan Perlembagaan.

Ini kerana segala arahan atau hukuman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah tidak boleh dikenakan terhadap peguam berkenaan disebabkan dia bukan beragama Islam.

Bahan ejekan
Bagaimana Mahkamah Syariah hendak mengendalikan perbicaraan jika peguam tidak terikat dengan segala peraturan dan arahan mahkamah? Kesannya, Mahkamah Syariah dan agama Islam akan menjadi bahan ejekan serta dipersendakan sepanjang masa.

Perkara ini tidak harus dibiarkan berlaku dan ia sudah lama ditegaskan Allah SWT dalam firman-Nya: “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang kafir musyrik itu menjadi penolong-penolong dan bertakwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 57)

Maka, sudah pasti orang yang hendak masuk ke Mahkamah Syariah perlulah seorang yang tertakluk dengan bidang kuasa mahkamah, terikat peraturan dan undang-undang di Mahkamah Syariah.

Sebagai perbandingan, apakah Mahkamah Sivil bersedia menerima seorang peguam jika peguam itu tidak tertakluk dengan bidang kuasa mahkamah di Malaysia dan terlepas daripada segala peraturan? Sudah tentu tidak sama sekali.

Kelulusan akademik tak cukup
Kelulusan akademik semata-mata tidak cukup untuk memaksa Mahkamah Syariah menerima bukan Islam sebagai peguam syarie, tanpa mengambil kira faktor akhlak, amanah dalam menegakkan hukum Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah berlaku kemungkaran.

Peguam syarie tidak hanya bertanggungjawab terhadap anak guam mereka tetapi juga bertanggungjawab dengan mahkamah dan keadilan yang ingin dicapai melalui perbicaraan.

Peranan peguam syarie berkait langsung dengan ayat al-Quran dan hadis dalam menegakkan keadilan serta mengelak daripada bersubahat dengan golongan yang zalim.

Firman Allah SWT: “Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa juga) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (Surah al-Maidah, ayat 8)

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan boleh dihubungi di alamat emel sekretariatpgsm@yahoo.com

Link -http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PeguamSyarieMenulis_Kelulusanakademiksajatakcukupjadipeguamsyarie/Article

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...