Wednesday, February 23, 2011

Keratan Akhbar - Siapa pun tak terlepas

KUALA LUMPUR: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) kesal apabila pegawai kehakiman syariah turut terpalit dengan kes bersekedudukan sedangkan ia tidak wajar berlaku.

Timbalan Presidennya, Musa Awang, berkata pihaknya memandang serius isu itu kerana seseorang hakim syarie sepatutnya menjaga etika dan tatatertib selaras dengan pandangan tinggi masyarakat. Namun, katanya, tangkapan yang dibuat oleh penguat kuasa jabatan agama menunjukkan pihak terbabit tidak memilih bulu dan orang tertentu sekali gus membuktikan penguatkuasaan dilakukan secara adil dan saksama. “Hakim juga tidak akan terlepas daripada sebarang tindakan jika melakukan kesalahan. Jika perkara berkenaan betul berlaku, ia perlu didakwa di mahkamah dan menghadapi pengadilan sewajarnya. “Tetapi perkara ini biarlah diselesaikan mengikut proses undang-undang dan bukan disensasikan supaya ia tak disalah erti masyarakat awam.

“Ini juga bagi mengelakkan masyarakat memandang rendah pada institusi agama. Seorang yang melakukan sesuatu kesalahan tak bermakna semua yang melakukannya juga.
“Dalam kes ini, PGSM berpegang kepada prinsip Al-ashlu baraatulzimmah iaitu seseorang tidak bersalah sehingga dibuktikan dia bersalah,” katanya, mengulas kes hakim syarie dicekup khalwat yang disiarkan Harian Metro, semalam. Laporan itu menyebut, seorang hakim Mahkamah Tinggi Syariah ditahan pengkuatkuasa Jabatan Agama Islam Pulau Pinang kerana disyaki bersekedudukan dengan seorang wanita di sebuah kuarters awam di Georgetown, Ahad lalu. Dia yang berusia 40-an ditangkap ketika bersama pasangannya kira-kira jam 2 pagi, ketika isteri dan anaknya tiada di rumah.

Bagaimanapun, kes berkenaan difahamkan masih di peringkat siasatan dan belum didakwa, sebaliknya dia dibebaskan dengan jaminan penguat kuasa agama terbabit.

Musa berkata, mana-mana kes kesalahan syariah tidak perlu disembunyi dan ditutup, sebaliknya dibicarakan secara adil walaupun ia membabitkan seorang yang berjawatan.
“Cuma bagi mereka yang bergelar hakim, lebih-lebih lagi hakim syarie, malah peguam syarie juga seharusnya memelihara etika profesionalisme masing-masing dan jangan sampai menjatuhkan imej.

“Apabila menjadi hakim syarie harapan dan pandangan masyarakat lebih tinggi, jadi kenalah dijaga sebaik mungkin.
“Namun, sekiranya melakukan kesalahan, baik hakim syarie mahupun peguam syarie sendiri, bentuk tindakan undang-undang sama juga seperti orang lain, tidak boleh lari,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...