Monday, April 11, 2011

SURAT PEMBACA BLOG

Subject: PER: ISU SABITAN ZINA: MEMAHAMI PERUNTUKAN PERUNDANGAN ISLAM

Yang Mulia
Tuan Musa Awang
Timbalan Presiden
Persatuan Peguam Syarie Malaysia

Tuan Musa Awang,

Nama saya Lim Siew Wah (Puan) dari Kuala Lumpur. Saya seorang wanita Cina berumur 45 tahun, mempunyai dua orang anak yang amat cerdik dalam pelajaran (lelaki 13 tahun dan perempuan 12 tahun). Kami adalah satu keluarga bahagia bersama suami tersayang saya. Agama saya ialah Taoism.

Beberapa hari lalu saya ada terbaca kenyataan Tuan mengenai perkara diatas yang menjurus kepada isu video tape lucah yang mengaitkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini merupakan satu isu hangat yang begitu banyak telah diperdebatkan. Walaupun saya tidak arif dengan istilah-istilah Syarie dan hukum hakam agama Islam seperti yang difirmankan Allah dalam Al-Quran, namum saya amat memahami pernyataan Tuan dalam artikel tersebut. Secara ringkas, membawa maksud bahawa orang Islam tidak boleh menuduh atau mensabitkan zina terhadap seseorang Islam yang lain tanpa syarat-syarat yang ditetapkan dalam ajaran Islam berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Saya tidak mempunyai minat dalam hal-hal politik dan bukan merupakan penyokong mana-mana parti atau ahli politik kerana saya seorang wanita yang sebok dan tidak mahu mengambil bahagian dalam acara politik dinegara ini yang kadang-kadang amat kotor dan mengaibkkan Paling banyak saya hanya menjalankan kewajipan saya sebagai rakyat negara ini dihari mengundi sahaja.

Ingin saya meluahkan rasa kecewa dan malu saya kepada Tuan sejak kebelakangan ini terutama sekali apabila pehak Datuk T menayangkan video seks tersebut untuk tuntuan (eksklusif?) ahli-ahli media dan kini disebarkan keratan video tersebut melalui internet pula oleh sesuatu pehak. Disaluran TV pula, TV3 terutamanya begitu hangat menunjukkan klip video tersebut melalui siaran beritanya yang saya kira antara motifnya ia lah politik selain dari menarik rating penonton.

Saya setuju apabila Tuan menyatakan bunyinya begitu gah selepas istilah "LIWAT" kini timbul pula istilah "ZINA" yang menuntut kita orang dewasa menerangkan kepada anak-anak kita Kedua-dua anak saya pula selalu menonton berita ditelevisyen bersama saya dan suami kerana itulah satu-satunya masa kami bermesra duduk depan TV mendapat informasi berita dan mendapatkan hiburan selepas sebok satu hari suntuk.

Semasa isu liwat keudara saya dan suami terpaksa menerangkan secara jujur dan ikhlas kepada kedua-dua anak saya yang begitu cerdik dan pandai secara terperinci apa itu liwat kerana mereka begitu 'inquisitive' dan menanya soalan-soalan berkaitan isu tersebut secara terperinci juga. Bayangkan anak lelaki saya bertanya macam mana organ lelaki yang dituduh itu boleh masuk kelubang dubur sipengadu memandangkan lubang dubur itu amat ketat kerana anak lelaki saya berkata dia selalu sembelit dan untuk mengeluarkan tahinya dia rasa ketat dan sakit! Jadi saya terpaksa jawab mungkin yang kena tuduh itu terpaksan guna pelincir seperti Johnson Cream!

Dan akhir-akhir ini apabila TV3 melalui slot Buletin Utama asyik menyiarkan klip video tersebut kedua-dua anak saya pula ingin tahun apa itu zina. Sebagai tutor Bahasa Malaysia mereka, saya terpaksa pula menerangkan maksud istilah tersebut. Maka bertanyalah kedua-dua anak saya: "Oh! Dulu masuk lubang belakang; sekarang masuk lubang depan!".

Dan sekarang kedua-dua anak saya bertanya samada TV3 akan menyiarkan gambar organ yang kena tuduh itu memasukki lubang belakang dan lubang depan!

Niat saya menceritakan semua ini kepada Tuan adalah semata-mata untuk memberitahu Tuan betapa seksanya saya sebagai seorang ibu yang terpaksa berdepan dengan anak-anak oleh kerana perbuatan segelintir masyarakat kita yang begitu ghairah menyajikan cerita sensasi untuk memorak perandakan pehak lain. Nampak sangat dek kerana politik dan kemaruk kuasa manusia jadi lebih teruk dari binatang. Untuk masyarakat Islam, saya yang dikategorikan sebagai kafir mula bertanya dan menjawab sendiri bahawa walaupun saya kategori kafir namun saya tidak seteruk mana dalam hidup saya yang saya tumpukan setiap hari dengan kerja-kerja mencari rezeki yang halal, membimbing dua anak agar mejadi insan yang berjaya, beribadah (dengan cara yang dituntut agama saya) dan sebulan sekali saya kerumah anak-anak yatim menyumbang terhadap kebajikan mereka.

Harap Tuan dapat membalas e-mail saya ini untuk menenagkan sedikit perasaan saya yang kini begitu tersinggung (disturbed) dan takut TV3 akan menyiarkan pula acara 'masuk lubang' itu.

Terima kasih.

Yang benar

(Lim Siew Wah)

________________________________________


Terima kasih puan Lim kerana mengikuti tulisan sy dan memahami apa yg saya cuba sampaikan. Sy jg sprti puan tdk menyokong mana2 parti politik baik kerajaan @ pembangkang. Sbg NGO sy perlu berada ditgh2 yg baik sy sokong yg tak baik sy tegur. Sy cuma melihat dr perspektif perundangan, agama islam itu sndiri (yg menuduh n yg dituduh kedua-duanya Islam, malu saya) dan dr aspek keibubapaan krn sy jg mmpunyai anak kecil n remaja yg baru hndk mengenal dunia. Sy mohon izin utk paparkn respon puan ini dlm blog sy spy menjadi tatapan n panduan umum. Sy tdk akan disclose nama n identiti sbnr puan lim. Jika diizinkan. Moral msyarakat ng ini semakin hancur sebahagiannya disbbkn org2 politik yg mahukan kmngn politik. Terima kasih skali lg

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

________________________________________

Tuan Musa Awang

Terima kasih Tuan kerana membalas e-mail saya. Saya memberi Tuan izin sepenuhnya untuk menyiarkan respon saya dalam blog Tuan. Sila letak nama penuh saya sebab saya tiada apa-apa untuk dirahsiakan. Keseluruhan nukilan saya itu adalah ikhlas dan jujur dari saya.

Saya yakin agama Islam itu suci, murni dan indah. Saya sedih apabila orang Islam sendiri memberi gambaran buruk tentang agama Islam sendiri. Janganlah orang Islam salahkan yang bukan Islam mempunyai persepsi yang tidak begitu baik tentang Islam dan kadang-kadang pula yang bukan Islam takut dengan ajaran Islam (Islamophobia) kerana yang bukan Islam hanya duduk tepi gelanggang dan menonton dari tepi sahaja. Pentas dan pelakonnya adalah orang Islam sendiri.

Bila membaca tulisan Tuan tempoh hari saya rasa amat hormat dengan Tuan kerana Tuan begitu berpegang teguh dengan Islam tak kira siapa yang dibicarakan kerana sebagai umat Islam Tuan seharusnya yakin dan berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Silalah hubungi saya sekiranya saya dapat membantu Tuan dengan niat untuk memperelokkan yang buruk dan membawa sedikit keinsafan dan kesedaran sesama kita.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...