Tuesday, July 5, 2011

Selaraskan kawal selia peguam syarie



Oleh NORAZLITA MOHD. SIES
pengarang@utusan.com.my

30 Jun 2011

WALAUPUN usia penubuhannya baru menjangkau 10 tahun namun Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) kini dalam usaha menambah baik mutu kebajikan dan memperjuangkan nasib serta kepentingan 400 orang ahlinya.

Demi mencapai sasaran itu, PGSM yang ditubuhkan pada 2001 akan membincangkan pelbagai isu berbangkit pada Jumaat ini dalam Konvensyen Peguam Syarie Kali Ke-2 yang akan berlangsung di Grand Ballroom, Hotel Grand Seasons di Kuala Lumpur.

Konvensyen anjuran Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dengan kerjasama Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) dan PGSM itu akan dirasmikan buat julung kalinya oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dalam konvensyen tersebut antara topik yang akan dibincangkan adalah isu penerimaan masuk peguam, kelayakan dan tata terbit serta prosedur ketat kerana ia merumitkan tugas para peguam.

Pemangku Presiden PGSM, Musa Awang berkata, antara persoalan yang masih belum ada jawapannya adalah berkenaan isu penyatuan kaedah penerimaan masuk, kelayakan, tatatertib dan yuran peguam syarie.

''Satu Malaysia, sepatutnya hanya ada satu undang-undang yang mengawal selia peguam syarie. Tetapi apa yang berlaku pada masa kini, terdapat 12 undang-undang atau peraturan yang terpakai bagi mengawal selia hal ehwal peguam syarie dari aspek kemasukan, kelayakan dan hal tatatertib adalah ditentukan oleh kaedah-kaedah negeri yang diwujudkan berdasarkan Enakmen Pentadbiran Agama Islam negeri-negeri atau Enakmen Mahkamah Syariah negeri-negeri.

''Adalah lebih kemas sekiranya penerimaan masuk peguam syarie dapat diselaraskan di seluruh Malaysia, keputusan dibuat di satu "centre", supaya tidak tidak timbul kekeliruan, memudahkan peguam syarie untuk beramal di setiap negeri tanpa melalui proses temu duga di banyak tempat,'' jelas Musa.

Selain itu, isu kelayakan penerimaan masuk yang berbeza antara negeri menyebabkan tahap profesional sesetengah peguam syarie dipersoalkan kerana ada negeri mempunyai syarat kelayakan yang longgar sementara di negeri lain pula mempunyai syarat yang ketat.

Musa berkata, pihaknya akan menyentuh juga etika peguam syarie yang tiada peruntukan khusus mengenai tatatertib serta kod etika seragam kerana yang ada cuma bersifat pentadbiran semata-mata tanpa kuat kuasa undang-undang.

Sudah lama kata Musa, peguam syarie mengidamkan Akta Peguam Syarie peringkat nasional, supaya boleh diadakan suatu Majlis Peguam Syarie yang mempunyai peranan atau fungsi sama atau hampir sama seperti Majlis Peguam Malaysia yang ditubuhkan di bawah Akta Profesion Undang-Undang 1976.

Kini sudah tiba masanya kedudukan dan martabat peguam syarie sebagai pihak yang membantu melicinkan perjalanan proses keadilan di mahkamah syariah dipertingkatkan setanding kedudukan peguam cara dan peguam bela di Mahkamah Sivil, kata Musa dengan penuh harapan.

Beliau menambah, akta khusus ini juga diharapkan, dapat memudahkan urusan mengawal peguam syarie yang terbabit salah laku seperti menipu anak guam, membawa pembuktian palsu, mengenakan caj tidak munasabah dan sebagainya.

Konvensyen yang bertemakan ''Guaman Syarie: Prospek Pengukuhan Institusi Kehakiman Syariah Di Malaysia Menjelang 2020'' itu juga menurut Musa mempunyai objektif, antaranya untuk memperkasakan keupayaan kredibiliti institusi perundangan, kehakiman dan kepeguaman syarie serta mekanisme yang berkaitan dengan syariat Islam.
Selain itu, ia juga merupakan usaha pengukuhan menjaga kedaulatan agama Islam serta memelihara kebajikan umat Islam di negara ini.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...