Monday, March 26, 2012

PGSM Bantah Bukan Islam Jadi Peguam Syarie

March 21, 2012

KUALA LUMPUR – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mempunyai pandangan yang selari dengan kerajaan pusat berhubung isu orang bukan Islam mahu menjadi peguam syarie di negara ini.

Timbalan Presidennya, Musa Awang berkata, PGSM masih mengekalkan pendiriannya iaitu tidak bersetuju dengan mana-mana bukan Islam yang mahu menjadi peguam syarie.

“PGSM membantah sekeras-kerasnya bukan Islam dibenarkan beramal sebagai peguam di Mahkamah Syariah kerana terdapat halangan Syarak dan undang-undang.

“Orang bukan Islam dialu-alukan untuk belajar undang-undang Syariah tetapi tidak semestinya mereka perlu dibenarkan untuk menjadi Peguam Syarie,” katanya melalui satu kenyataan media.

Katanya, pelajaran yang diperolehi oleh bukan Islam itu adalah sebagai pendedahan, pendidikan dan pengetahuan dan semoga mereka mendapat hidayah dari Allah.

Kelmarin media melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom sebagai berkata, pelajar jurusan undang-undang boleh mendalami bidang syariah namun ia bukan ‘tiket’ buat mereka terutamanya bukan Islam untuk menjadi peguam syarie.

Beliau dipetik berkata, undang-undang syariah yang dipelajari mereka adalah sebagai pendedahan dalam konteks ilmu pengetahuan.

Dalam pada itu, Musa berkata, PGSM dalam usaha mendapatkan mandat daripada majoriti ahlinya dan Peguam Syarie seluruh Negara bagi memperakui kewujudan Akta Guaman Syarie.

Menurutnya, usaha itu dilakukan kerana berkemungkinan ada di kalangan Peguam Syarie yang tidak bersetuju dengan kewujudan akta tersebut kerana lebih selesa untuk kekal di bawah peraturan atau Kaedah-kaedah Peguam Syarie Negeri.

Katanya, PGSM sedang mengatur program untuk mendapatkan mandat tersebut dan akan mengadakan bengkel perbincangan bagi mendapatkan pandangan atau input di kalangan Peguam Syarie terhadap draf awal Akta tersebut.

Justeru, katanya, PGSM berharap bantuan dari kerajaan terutama Jabatan Perdana Menteri dari segi kewangan memandangkan sumber kewangan PGSM yang terhad.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...