Thursday, August 30, 2012

Musafir perlukan ruang solat selesa

Semua R&R, pusat beli belah patut sedia kemudahan surau

MUSA AWANG
Presiden PGSM

Berita Harian, Rabu 29 Ogos 2012.

(artikel asal)

Dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur dari kampung isteri di utara tanahair, saya singgah di hentian Ladang Bikam di Lebuhraya PLUS. Ketika sedang berehat di sebuah wakaf yang disediakan, satu keluarga saudara baru (muallaf) bertanyakan surau untuk solat Zohor. Saya terpaksa memberitahu bahawa surau berdekatan adalah terletak lebih kurang 30km di hadapan, iaitu di hentian Rehat & Rawat (R&R) Ulu Bernam.


Di hentian tersebut terdapat wakaf yang juga disediakan tikar sejadah serta tanda arah kiblat untuk mengerjakan solat, tetapi diletakkan papantanda ‘Tidak Digalakkan Untuk Solat Di Sini”. Saya juga tidak mengesyorkan kepada pasangan muallaf tersebut untuk bersolat di atas wakaf yang disediakan, kerana saya juga mempunyai pendapat yang sama, wakaf tersebut tidak sesuai untuk dijadikan tempat untuk solat. Ia sempit dan terlalu terbuka. Tambahan pula ada ahli kaum wanita dalam keluarga muallaf tersebut.

Bagi kaum lelaki, tidak menjadi masalah kepada mereka untuk solat di atas wakaf tersebut, hatta di tepi jalan atau di bawah pokok sekali pun. Tetapi keadaan ini berbeza bagi kaum wanita. Mereka perlukan tempat terlindung untuk mengambil wudhu, menukar pakaian sembahyang dan bersolat.

Kita boleh mengucapkan syabas dan tahniah kepada pihak konsesi lebuhraya kerana menyediakan surau yang selesa dan bersih untuk kemudahan orang Islam. Namun kemudahan tersebut hanya terdapat di hentian R&R sahaja. Semasa cuti perayaan atau cuti sekolah, akan berlaku kesesakan di R&R yang disediakan, dan sudah pasti ada pengguna Islam yang mencari alternatif untuk berhenti rehat dan solat di hentian-hentian biasa. Saya mencadangkan pihak berkenaan juga menyediakan tempat solat yang sesuai di hentian-hentian biasa dengan mengambilkira sensitiviti dan aurat kaum wanita.

Selaras dengan Perkara 3(1) Perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, serta Perkara 3 (2) dan (5) yang meletakkan Raja atau Sultan sebagai ketua agama Islam bagi negeri dan Yang Di Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam bagi Persekutuan, maka usaha memartabatkan tempat-tempat bagi umat Islam menjalankan amalan ibadat juga hendaklah diletakkan pada tempat yang sesuai dan istimewa.


Malaysia menikmati kelebihan untuk menegakkan syiar Islam kerana ia diperuntukkan dengan jelas dalam undang-undang tertinggi Negara. Kerajaan juga mempunyai kuasa dan bajet yang besar serta terdapat banyak institusi agama untuk menjalankan usaha dakwah ini. Adalah sesuatu yang amat dikesali bila ada sebahagian stesen minyak dan pusat membeli belah tidak menyediakan kemudahan surau.

Prasarana yang sesuai untuk umat Islam mengerjakan ibadah solat samada di lebuhraya, pusat membeli belah atau stesen-stesen minyak adalah sebahagian dari usaha dakwah secara tidak langsung kepada bukan Islam. Ia juga mampu mengelakkan persepsi negatif kepada yang baru memeluk Islam seperti keluarga muallaf yang saya ceritakan di atas.

Dakwah dalam konteks yang lebih luas adalah mengajak umat manusia dengan hikmah dan kebijaksanaan untuk mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya. Firman Allah SWT bermaksud ; “Serulah (manusia) kepada jalan Rabb-mu dengan Hikmah dan pelajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Rabb-mu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan  Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (An-Nahl, ayat 125)

Di Malaysia, peningkatan saudara baru memeluk Islam menunjukkan peningkatan yang cukup baik, berpandukan statistik semenjak tahun 2000 sehingga 2009 jumlah saudara baru yang memeluk Islam di Malaysia ialah seramai 76,663 orang.

Tanggungjawab dakwah bukan sahaja terletak atas bahu pegawai jabatan agama Islam, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM) atau Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) sahaja, tetapi ke atas semua penganut agama Islam termasuk pihak yang menguruskan lebuhraya.

Ia berdasarkan kepada firman yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam ayat 124 yang bermaksud  “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), sertakamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)

Komitmen dakwah ini boleh dikategorikan sebagai dakwah bilhal iaitu dakwah melalui contoh tauladan yang baik dan ia kadang-kadang lebih berkesan dari dakwah melalui percakapan. Sebahagian besar persepsi negatif terhadap Islam adalah disebabkan umat Islam sendiri tidak menzahirkan Islam pada tingkahlaku mereka, atau mereka menzahirkan sesuatu yang negatif pada amalan-amalan Islam yang baik. Walaupun sembahyang di tepi jalan, di bawah pokok atau di atas wakaf tidak salah dari segi Syarak, tetapi jika kemudahan surau yang baik ada disediakan kenapa masih perlu berbuat demikian? Tidakkah ia akan menimbulkan tanggapan negatif di kalangan bukan Islam yang melihat perbuatan tersebut?

Umat Islam perlu memastikan golongan bukan Islam memandang Islam sebagai agama yang memberi jalan penyelesaian dan bukannya sebuah agamanya yang sulit dan menyusahkan. Sebelum bukan Islam mendekati Islam, mereka terlebih dahulu memerhatikan imej, penampilan dan setiap tindak-tanduk orang Islam. Wallahu’alam.

Raja - Pemegang Amanah Kedaulatan Watan

Harian Metro 15 March 2017 Oleh Musa Awang Sistem pemerintahan beraja atau ‘monarki’ merupakan sistem pemerintahan yang tertua di du...