Tuesday, January 18, 2011

Keratan Akhbar - 'Usah sekat syiar Islam'

'Usah sekat syiar Islam'
Oleh Hazirah Che Sab, Mohd Anwar Patho Rohman dan Nahar Tajri

2011/01/16
KUALA LUMPUR: Pihak yang meminta laungan azan diperlahankan kerana mendakwa melanggar hak asasi manusia dan mengganggu ketenteraman awam dianggap sebagai menghina umat dan agama Islam serta Raja-raja Melayu selaku ketua agama Islam di negara ini.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang, berkata pihak yang bertindak demikian adalah rakyat yang sakit kerana tidak dapat menerima hakikat taraf agama Islam yang tertinggi di negara ini dan menjadi agama rasmi seperti termaktub dalam Perlembagaan.

Justeru, katanya, perkembangan terbaru di Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi, di sini membuktikan wujud usaha terancang untuk menyekat syiar Islam daripada terus berkembang di negara ini kerana ada pihak yang secara terbuka berani mempertikai ajaran Islam.

Sikap kita sebagai umat Islam terlalu bertolak- ansur menjadikan kita sering ditolak dan akhirnya beransur-ansur hilang kekuatan untuk mempertahan kesucian agama. Perkara seperti ini (menghina azan) tidak sepatutnya berlaku kerana kita hidup dalam masyarakat majmuk, berbilang bangsa, agama dan kepercayaan.

Cuba bayangkan jika umat Islam mempertikai amalan upacara keagamaan lain seperti amalan membunyikan loceng di kuil pada waktu Maghrib atau membakar colok di tokong yang mengeluarkan asap dan bau tidak menyenangkan, sudah tentu penganut agama itu akan marah.

Dia (pihak yang membantah azan) seperti tidak faham dengan fakta ini, katanya yang dihubungi, semalam ketika mengulas tindakan kira-kira 100 umat Islam berhimpun di perkarangan Masjid Al-Ikhlasiah membantah tindakan seorang peguam bukan Islam meminta laungan azan di masjid itu diperlahankan.

Peguam terbabit juga dikatakan menghantar memorandum kepada Pejabat Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Lembah Pantai dengan menyifatkan azan mencabul hak asasi kemanusiaan dan mengganggu ketenteraman beliau.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, meminta rakyat bertenang menangani isu itu dan memberi kepercayaan kepada kerajaan untuk menyelesaikannya tanpa menyinggung sensitiviti mana-mana pihak.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mencadangkan jawatankuasa masjid terbabit dan ahli qariah berjumpa peguam berkenaan untuk menyelidik puncanya tidak berpuas hati dengan azan sebelum memberi penjelasan mengenai peranan azan dan kedudukannya dalam Islam.

Pengajaran sebalik kontroversi azan


Oleh Musa Awang

Berita Harian 19/01/2011

Penduduk majmuk perlu hormati hak kebebasan beragama

ISU bantahan peguam yang menghantar memorandum kepada Pejabat Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Lembah Pantai membantah laungan azan di Masjid Al-Ikhlasiah dianggap selesai apabila kelmarin, peguam terbabit membuat permohonan maaf secara terbuka kepada semua umat Islam.

Tindakan peguam berkenaan mendapat bantahan seluruh umat Islam, maka wajarlah permohonan maaf dibuat kepada seluruh umat Islam di negara ini.

Azan, syiar Islam yang bermula di Madinah pada tahun pertama hijrah seperti disebut dalam hadis diriwayatkan Abdullah bin Umar semasa orang Islam mula sampai di Madinah dan berkumpul menunggu menunaikan solat tetapi tiada yang menyeru untuk bersembahyang.

Maka Rasulullah SAW pada satu hari mengumpulkan sahabat untuk membincangkan cara mengingatkan umat Islam mengenai masuk waktu solat dan mengajak mereka ke masjid menunaikan solat berjemaah.

Dalam perbincangan itu, ada mencadangkan supaya dikibarkan bendera, ditiupkan serunai atau terompet, dibunyikan loceng dan dinyalakan api di atas bukit. Namun, semua usul itu ditolak Nabi Muhammad SAW kerana sama dengan amalan agama lain seperti Nasrani (Kristian) dan Yahudi.


Kemudian Saidina Umar mencadangkan supaya dilaungkan ayat ‘telah datang waktu solat’ dan cadangan itu diterima Nabi, tetapi Baginda menukar lafaznya kepada ‘marilah solat berjemaah’.
Sehinggalah pada suatu malam Abdullah bin Zaid dan Umar bin al-Khattab sama-sama bermimpi, mengenai cara lebih baik untuk menghebahkan solat dengan mengumandangkan ‘azan’ seperti yang ada pada hari ini.

Apabila mimpi sahabat disampaikan kepada Rasulullah SAW, Baginda bersabda: “Mimpi itu mimpi yang benar.” Lalu Nabi memerintahkan Bilal bin Rabah melaungkan azan pada setiap kali masuk waktu solat.

Untuk solat Jumaat, dua kali azan iaitu pertama menandakan masuk waktu Zuhur memanggil orang Islam ke masjid dan kali kedua sejurus sebelum imam memulakan khutbah Jumaat.

Manakala azan Subuh semasa zaman Rasulullah SAW dikumandangkan sebanyak dua kali seperti dilakukan di Masjidilharam.

Pertama, selepas berlalunya separuh malam untuk memberitahu umat Islam waktu Subuh sudah hampir dan waktu itulah mereka digalakkan bersembahyang sunat tahajud dan sebagainya atau bersahur untuk berpuasa.

Azan kedua diperdengar ketika masuk waktu Subuh dengan tambahan lafaz ‘solat itu lebih baik daripada tidur’. Azan juga sunat dibisikkan ke telinga bayi lelaki baru lahir.

Dalil mensyariatkan seruan azan ialah firman Allah yang bermaksud: “Jika kamu dipanggil (diseru) untuk sembahyang...” (Surah al-Ma’idah, ayat 58).

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Apabila tiba waktu sembahyang hendaklah salah seorang kamu melakukan azan dan yang lebih tua daripada kamu hendaklah menjadi imam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Keajaiban syiar Islam dalam azan ini terbukti apabila azan akan berkumandang di setiap minit selama 24 jam sehari di seluruh dunia berdasarkan perbezaan waktu dan tempat.

Ribuan bilal akan melaungkan azan Subuh seawal 5.30 pagi, bermula di bahagian timur Indonesia dan bergerak ke barat kepulauan Indonesia.

Belum pun laungan azan itu selesai di seluruh Indonesia, azan akan bergema pula di Malaysia, kemudian disambut di Thailand, Myanmar, China dan seterusnya. Azan akan terus bersahutan di Bangladesh dan bergema pula di India.

Sebelum berakhir di Pakistan, laungan azan Subuh akan dilaungkan di Afghanistan dan Oman, kemudian di Emiriah Arab Bersatu, di tanah suci Makkah, Madinah dan negara lain. Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik dalam jangka masa sembilan jam setengah.

Sebelum azan subuh bergema di situ, azan Zuhur sudah berkumandang di Indonesia semula dan begitulah seterusnya laungan azan akan bersahut-sahutan di serata pelusuk dunia melaungkan keagungan Allah dan Nabi Muhammad SAW setiap detik, sepanjang waktu.

Semoga selepas ini tidak ada lagi pihak mempertikaikan amalan agama masyarakat di negara ini.

Janganlah menghuru-harakan keadaan masyarakat yang hidup dalam rukun dan damai. Walaupun permohonan maaf dibuat, namun hakikatnya ada yang tersinggung dengan tindakan itu.

Perbuatan menghina amalan agama sesuatu masyarakat tidak sepatutnya berlaku kerana kita hidup dalam masyarakat majmuk, berbilang bangsa, agama dan kepercayaan.

Cuba bayangkan jika umat Islam mempertikai amalan upacara keagamaan lain seperti amalan membunyikan loceng di kuil pada waktu Maghrib atau membakar colok di tokong yang mengeluarkan asap serta bau tidak menyenangkan, sudah tentu penganut agama itu akan marah.

Hakikat agama Islam sebagai agama Persekutuan dan agama lain bebas untuk dianuti seperti termaktub dalam Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan perlu difahami dan dihormati masyarakat bukan Islam.

Agama Islam yang diletakkan di bahagian awal dalam Perlembagaan membawa makna yang besar dari segi peranan, kedudukan dan keutamaannya. Mempersoalkan kesucian Islam ibarat menghina pelindung kepada kesucian agama Islam di negara ini iaitu Yang di Pertuan Agong.

Raja - Pemegang Amanah Kedaulatan Watan

Harian Metro 15 March 2017 Oleh Musa Awang Sistem pemerintahan beraja atau ‘monarki’ merupakan sistem pemerintahan yang tertua di du...