Harian Metro
Khamis 03/07/2014
Oleh Musa Awang
Kehilangan
pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 anak kapal sejak 8 Mac 2014 lalu,
belum ada kepastian sehingga sekarang, walaupun lebih 100 hari telah berlalu.
Kehilangan itu akan lebih terasa lebih-lebih lagi dalam suasana keluarga mangsa
tragedi hendak menyambut lebaran dan sebagainya.
Di
kalangan penumpang dan anak kapal penerbangan tersebut, ada sebahagiannya
beragama Islam yang mempunyai harta dan keluarga. Masih timbul persoalan
mengenai status penumpang atau anak kapal tersebut. Adakah hilang itu dianggap
sebagai telah mati? Bagaimana status perkahwinan mereka? Adakah harta mereka
sudah boleh dibahagikan kepada waris? Bilakah orang hilang ini akan diiktiraf
mati? Dan pelbagai lagi persoalan lain.
Matinya
seseorang akan memberi implikasi yang besar kepada status perkahwinan,
pembahagian harta, jika ada wasiat dan lain-lain. Maka, orang yang hilang yakni
yang tidak dapat dipastikan samada hidup atau mati juga perlu diketahui
statusnya untuk menentukan perkara-perkara tersebut supaya tidak menjadi
pertikaian berpanjangan di kalangan ahli waris. Orang hilang atau al-Mafqud
dinilai berdasarkan tiga perkara, iaitu orang tersebut tidak diketahui
tempatnya, tidak diketahui situasinya hidup atau mati dan berlalu suatu tempoh
zaman.
Ulamak
fiqh telah bersepakat bahawa hukum asal ke atas orang yang berada dalam situasi
al-Mafqud adalah diiktiraf sebagai orang yang masih hidup. Maka pasangannya
akan kekal diiktiraf sebagai status berkahwin dengannya, hartanya tidak akan
dibahagi dan tidak perlu dilakukan solat jenazah ghaib keatasnya kerana dia
diiktiraf sebagai masih hidup walaupun mafqud (hilang).
Hubungan
perkahwinan dan pemilikan harta itu berlaku secara pasti (yakin), maka hanya
perkara pasti (yakin) sahaja yang boleh mengubah status asal perkara tersebut.
Orang yang hilang berada dalam situasi tidak pasti (syak) iaitu tidak pasti
samada dia hidup atau mati, maka perkara syak tidak boleh mengubah perkara yang
pasti (yakin).
Dalam
menentukan samada orang Islam yang masih hilang atau diiktiraf mati memerlukan
kepada keputusan hakim. Mahkamah Syariah mempunyai bidangkuasa untuk menentukan
kematian krew dan penumpang beragama Islam tersebut seperti peruntukan Seksyen
53 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.
Mahkamah
Syariah mempunyai bidangkuasa untuk mengeluarkan suatu perakuan menganggap
seseorang suami telah mati dalam keadaan suami tersebut dipercayai telah mati
atau telah tidak didengar khabar berita mengenainya selama tempoh empat tahun
atau lebih, bagi maksud untuk membolehkan si isteri berkahwin semula. Atas
permohonan isteri, Mahkamah juga boleh membuat perintah bagi pembubaran
perkahwinan atau fasakh sebagaimana diperuntukkan di bawah seksyen 52 Akta yang
sama.
Untuk
menentukan seseorang suami yang hilang tanpa khabar berita sebagai telah mati,
maka seorang isteri perlulah menunggu selama tempoh empat tahun, kerana itu
adalah ijtihad para ulamak terdahulu dan ia telah dikanunkan sebagai ketetapan
undang-undang. Tempoh tersebut lebih munasabah dan lebih singkat berbanding
tempoh tujuh tahun yang diperuntukkan dalam Akta Keterangan 1950.
Walaubagaimanapun,
orang yang hilang boleh dinilai sebagai orang mati oleh hakim dengan melihat
bukti-bukti yang sah disisi syarak akan kematiannya dan bukti tersebut
diiktiraf oleh hakim. Orang tersebut masih boleh diisytihar sebagai telah mati
walaupon tempoh menunggu yang munasabah belum lagi sempurna.
Sekiranya
tidak terdapat bukti kukuh, maka diambilkira dengan berlalunya suatu tempoh
menunggu yang munasabah bahawa orang tersebut telah mati. Maka apabila habis
tempoh tersebut dalam keadaan tidak dijumpai sebarang bukti yang sah, hakim
boleh mengiktirafkannya sebagai mati.
Walaupun
peruntukan secara tersuratnya menyatakan kuasa Hakim untuk mengeluarkan
perakuan kematian bagi maksud untuk membolehkan si isteri berkahwin semula,
akan tetapi secara tersiratnya perakuan yang dikeluarkan oleh mahkamah tersebut
memberi implikasi kepada status perkahwinan (penceraian), wasiat, pembahagian
harta warisan dan lain-lain.
Pada
masa yang sama, jika seseorang isteri tidak memohon anggapan kematian tetapi
berhajat memohon perceraian, maka isteri boleh memohon perceraian secara fasakh
di bawah Akta yang sama. Alasan suami ghaib atau tidak diketahui tempat
suaminya berada selama tempoh lebih daripada satu tahun; atau atas alasan suami
telah cuai atau tidak mengadakan peruntukan nafkah zahir isteri selama tempoh
tiga bulan ; atau suami telah tidak menunaikan kewajipan nafkah batin tanpa
sebab yang munasabah, selama tempoh satu tahun boleh dijadikan sebab untuk
memohon perceraian secara fasakh.
Perintah
memfasakhkan perkahwinan yang dikeluarkan oleh mahkamah akan memberikan
implikasi kepada perkahwinan (perceraian), tuntutan harta sepencarian, nafkah
iddah dan mutaah, tetapi tidak terhadap pembahagian harta warisan atau wasiat
si suami.
Kehilangan
suami tanpa sebarang khabar berita dan kepastian boleh menjadi beban ke atas
isteri yang terpaksa mengambilalih tugas sebagai ketua keluarga. Pada masa sama
ia mampu mengundang pelbagai fitnah kepada si isteri. Maka Islam memberikan
jalan tengah dan memberikan keringanan kepada si isteri dengan memberikan kuasa
kepada Hakim Syarie untuk menghukumkan perpisahan (fasakh) antara keduanya. Ini
bagi memberikan peluang kepada si isteri untuk memulakan kehidupan yang baru.
Wallahu’alam.
-
Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia. E-mail :
sekretariatpgsm@yahoo.com