Berita Harian 31/10/2012
Oleh Musa Awang
Mahkamah Syariah
tentukan hukum isteri tak dapat nafkah
Kebanyakan suami masih keliru atau kabur dan sebahagian
besarnya tidak faham langsung maksud nusyuz. Ramai suami mentafsirkan sendiri
istilah 'nusyuz' dengan sewenang-wenangnya tanpa merujuk kepada ulama muktabar.
Nusyuz dijelaskan dalam firman Allah SWT: “Dan wanita-wanita
(isteri-isteri) yang kamu khuatir nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan
pisahlah diri dari tempat tidur mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika
mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari untuk menyusahkan mereka
sesungguhnya Allah Maha Tinggi Lagi Maha Besar.” (Surah Al-Nisa’, ayat 34)
Suami tidak boleh memandai-mandai menghukum isteri sebagai
nusyuz dengan menghentikan pemberian nafkah kepada isteri atas andaian isteri
telah nusyuz. Sebaliknya suami perlu mengemukakan permohonan di Mahkamah
Syariah untuk mensabitkan isterinya nusyuz.
Isu isteri nusyuz ini dijadikan senjata ampuh bagi suami dan
dibangkitkan mereka dalam semua kes termasuk tuntutan mutaah, hadanah, fasakh
serta harta sepencarian. Walhal nusyuz hanya memberi kesan kepada nafkah
isteri.
Suami juga keliru dalam membezakan antara berkelakuan buruk
(fahisyah) dengan nusyuz. Sesetengah suami cukup mudah menghukum isteri yang
meninggikan suara, tidak memasak atau tidak membasuh baju sebagai isteri
nusyuz.
Sedangkan dari sudut undang-undang, nusyuz adalah kes yang
sukar untuk dibuktikan dan memerlukan beban pembuktian yang berat. Bukan hak
suami untuk mengatakan isterinya nusyuz, tetapi ia adalah kuasa Mahkamah
Syariah.
Mengikut Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003,
perkataan nusyuz disebutkan sebanyak tiga kali, dua kali disebutkan dalam
Seksyen 60 dan sekali disebutkan dalam Seksyen 66. Seksyen 60 menyebut hak isteri untuk mendapat nafkah
daripada suaminya semasa dalam pernikahan, serta kesan nusyuz terhadap hak
nafkah itu. Manakala Seksyen 66 mengenai hak isteri mendapatkan nafkah ketika
dalam edah serta kesan nusyuz terhadap hak nafkah edah itu.
Seksyen 60 (2) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor
2003 memperuntukkan, seorang isteri tidaklah berhak mendapat nafkah apabila dia
nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah sah
suaminya.
Antaranya, apabila dia menjauhkan dirinya daripada suaminya;
meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kemahuan suaminya atau enggan
berpindah bersama suaminya ke satu rumah tanpa sebab sah mengikut hukum syarak.
Selepas isteri itu bertaubat dan menurut kemahuan dan
perintah sah suaminya, maka isteri itu tidaklah lagi menjadi nusyuz.
Ringkasnya, sabitan nusyuz perlu kepada pengesahan dari Mahkamah Syariah. Suami tidak boleh memandai-mandai menghukum isteri sebagai
nusyuz dengan menghentikan pemberian nafkah kepada isteri atas andaian isteri
telah nusyuz. Sebaliknya suami perlu mengemukakan permohonan di Mahkamah
Syariah untuk mensabitkan isterinya nusyuz.
Kebanyakan kes nusyuz yang dibangkitkan di mahkamah adalah
berkaitan tindakan isteri meninggalkan rumah disediakan oleh suami. Namun,
sejak kebelakangan ini, semakin banyak muncul kes nusyuz yang mana suami
mendakwa isterinya mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain.
Kes nusyuz boleh didaftarkan melalui prosedur kes mal atau
jenayah kerana tiada prosedur khusus. Tuntutan nusyuz juga boleh dibuat semasa
pembelaan dan tuntutan balas suami dalam kes tuntutan perceraian isteri.
Apabila suami mendapati isterinya nusyuz, suami perlu
memulakan tindakan proaktif iaitu dengan membuat aduan di Pejabat Agama Islam
untuk satu sesi kaunseling bagi menasihati pihak-pihak menyelesaikan krisis
yang dihadapi.
Suami juga perlu mengambil tindakan memujuk isteri kembali
ke pangkuannya dan kembali mentaatinya menurut hukum syarak. Jika suami tidak
mengambil sebarang tindakan wajar, kemungkinan isteri tidak dapat disabitkan
sebagai nusyuz.
Nusyuz juga biasanya akan dimulakan dengan tuntutan taat
terlebih dulu yang dikemukakan suami. Jika selepas perintah isteri taat
dikeluarkan, isteri masih lagi enggan, maka isteri boleh disabitkan nusyuz.
Isteri nusyuz juga boleh didakwa menggunakan prosedur
jenayah dengan menggunakan peruntukan isteri tidak menurut perintah (Seksyen
129) dalam Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam. Kesilapan suami ialah
menimbulkan isu nusyuz sebagai pembelaan diri.
Kesilapan suami juga, masih ingin menimbulkan isu nusyuz
dalam kes tuntutan selepas perceraian sedangkan pengisytiharan atau sabitan
nusyuz tidak pernah dimohon suami sebelum berlaku perceraian.
Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)