Harian Metro
22 Julai 2015
22 Julai 2015
Oleh Tuan Musa Awang
Tahun ini, umat Islam di negara ini meraikan sambutan
hari raya Idulfitri pada hari Jumaat. Hari Jumaat adalah suatu hari yang amat
berkat dan mulia, sebagaimana sabda Nabi SAW dalam satu hadith dari Abu
Hurairah : “sebaik-baik hari di mana
matahari terbit adalah hari Jum'at, di hari itu Adam diciptakan, dan pada hari
itu dia dimasukkan ke surga, dan pada hari itu dikeluarkan darinya, dan tidak
terjadi hari kiamat kecuali pada hari Juma'at” (HR. Muslim)
Maka, pada sambutan Idulfitri tahun ini, ada dua perhimpunan
solat yang besar, dan akan ada dua khutbah pada hari berkenaan, iaitu solat
sunat hari raya Idulfitri dan solat Jumaat.
Setiap minggu umat Islam menunaikan solat Jumaat.
Perhimpunan besar pada hari Jumaat ini sepatutnya menjadi satu peluang yang
baik kepada para khatib menyampaikan pesanan-pesanan yang baik dan membina
kepada seluruh masyarakat Islam dalam khutbah mereka. Kerana kita tidak akan
dapat melihat sebegitu ramai umat Islam berpusu-pusu dan berhimpun di masjid-masjid
melainkan pada solat Jumaat atau solat hari raya.
Pengisian Khutbah
Khutbah-khutbah Nabi SAW dan para sahabatnya mengandungi
penjelasan tentang tauhid dan keimanan, menyebutkan sifat-sifat dan
nikmat-nikmat Allah SWT, dasar-dasar keimanan, hari-hari pembalasan yang
membuat mereka takut kepada azab Allah SWT, perintah berzikir dan bersyukur
kepada-Nya, mencela dunia, menyebut kematian, syurga dan neraka, mendorong
ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya, dan melarang mereka berbuat maksiat dan
sebagainya.
Maka, dalam pengisian khutbah, khatib berperanan untuk
menyebutkan tentang perkara-perkara ini agar memberi kesedaran kepada para
jama’ah agar mencintai Allah SWT. Sehingga setelah selesai solat sekali pun, para
jama’ah masih terasa bahang kecintaan kepada Allah SWT. Mereka beredar dari tempat
perhimpunan atau masjid dengan hati yang dipenuhi keimanan dan takut kepada Allah
SWT. Hati dan anggota badan mereka tergerak untuk berzikir, taat, dan beribadah
kepada Allah SWT sepanjang masa.
Penyampaian khutbah
Oleh sebab itu, khutbah seorang khatib harus bersemangat, disampaikan
dengan suara yang kuat, bahasa yang tegas, dan seni berbicara yang baik, yang mampu
membangkitkan semangat serta menarik perhatian para jama’ah yang sedang
mendengar. Khutbah yang baik adalah khutbah yang dapat menyuntik kesedaran
jama’ah untuk bangkit dari kealpaan, agar menjadi muslim yang bertakwa,
bermartabat di sisi Allah, serta bermanfaat kepada orang lain. Khatib dilarang
menggunakan unsur-unsur humor yang membuatkan jama’ah tertawa, kerana ia akan
merosakkan ibadah.
Kewibawaan seorang khatib menyampaikan khutbah adalah
melalui penampilan, suara dan persekitaran. Dalam sebuah hadith dari Jabir bin
Abdullah r.a berkata : “Rasulullah SAW
apabila berkhutbah, kedua mata baginda menjadi merah, suara baginda keras, dan
semangatnya bangkit bagaikan seorang panglima perang (yang memberi peringatan
tentang kedatangan musuh).” (HR Muslim)
Malangnya, di sesetengah masjid, pendekatan dan cara
penyampaian khutbah Jumaat amat mengecewakan. Khatib ‘membaca’ khutbah, bukan
menyampaikan khutbah. Khutbah yang disampaikan dengan cara membaca akan jadi
mendatar dan mengulit-ulit para makmun, sehingga terlena. Mungkin perlu suatu kajian
dilakukan oleh pihak-pihak yang berkenaan, berapa peratus kah makmun faham isi
khutbah yang disampaikan pada setiap minggu.
Sekiranya imam telah uzur atau tidak dapat menyampaikan
khutbah dengan baik, tidak menjadi masalah sekiranya tugasan berkhutbah
diberikan kepada imam yang lebih sihat dan muda, manakala orang lain pula yang
mengimamkan solat.
Khatib disunnahkan berkhutbah pendek tanpa teks, dan jika
ia berkhutbah membawa teks maka dipegang di tangan kanannya. Dari Jabir bin
Samurah r.a. berkata : “aku solat bersama Rasulullah SAW, maka
solat baginda sedang, dan khutbahnya sedang (tidak terlalu panjang). (HR. Muslim)
Dalam hadith yang lain Ammar bin Yasir r.a
berkata, saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya
panjangnya solat dan pendeknya khutbah seseorang, merupakan tanda akan
kefahamannya. Karena itu, lamakanlah solat mu dan pendekkanlah khutbah mu.”
(HR Muslim).
Ini bermaksud bahawa amalan berkhutbah yang lebih panjang daripada solat
adalah suatu petanda yang tidak baik. Khutbah yang terlalu panjang
akan mendatangkan kejemuan dan kebosanan kepada makmun, terutama dalam keadaan
waktu tengahari yang amat berisiko untuk mengantuk. Perhatian perlu juga
diberikan kepada orang-orang yang memilki kesibukan tersendiri, terutama di
negeri-negeri yang berkerja pada hari Juma’at.
Harus ada keseimbangan antara
penyampaian khutbah pertama dan khutbah kedua. Kedua-kedua khutbah harus
disampaikan dengan tenang dan lantang, tanpa ada pengurangan pada mana-mana
peringkat. Realiti yang berlaku, ada khatib yang mementingkan penyampaian
khutbah pertama sahaja dan mengabaikan khutbah kedua. Imam al-Nawawi r.a pernah
menyatakan bahawa di antara hal-hal yang dimakruhkan semasa berkhutbah adalah
tergesa-gesa dalam menyampaikan khutbah kedua dan tidak melantangkan suara
ketika menyampaikannya.
Khatib yang baik, cerdas dan arif, adalah seorang da’i yang mampu
menyampaikan khutbah yang relevan dengan fenomena dan keadaan semasa yang
dialami oleh masyarakat setempat, menyentuh permasalahan semasa yang dihadapi
kaum Muslimin. Perkara yang disampaikan melalui khutbah walaupun ringkas, tetapi mampu menjawab dan memberikan kaedah
penyelesaian terhadap permasalahan semasa yang sedang dihadapi umat oleh umat
Islam.
Khatib juga perlu memahami tahap intelektual jama’ah yang
hadir, dan memilih pola bahasa yang sesuai dengan pendengar, agar mesej khutbah
yang disampaikan dapat dipahami dengan mudah oleh para jama’ah, dan berkesan di
hati sanubari mereka. Pemahaman yang baik dan berkesan inilah yang akan mampu
memotivasi umat untuk bangkit pada setiap minggu dengan kesedaran yang tulus,
sehingga dapat mengamalkan sesuatu yang disampaikan oleh khatib dalam khutbah.
Sebelum memulakan solat berjama’ah, khatib atau imam harus
memerintahkan ma’mum untuk meluruskan dan merapatkan shaf. Disebabkan
penyampaian khutbah yang agak panjang, sesetengah imam terburu-buru memulakan
solat dengan mengangkat takbir, sedangkan ma’mum di belakang masih sedang meluruskan
dan mengisi shaf yang masih kosong. Pentingnya tugas imam dalam mengatur shaf disebut
dalam hadis Nabi SAW : Dari Nu’man ibn
Basyir, dia berkata - Nabi SAW bersabda : “Luruskanlah
shaf kalian atau Allah yang akan mencerai-beraikan wajah kalian” (HR.
Bukhari).
Solat Juma’at adalah perhimpunan besar umat Islam pada
setiap minggu. Kadangkala kita meremehkan suatu amalan yang rutin disebabkan ia
dilakukan pada setiap minggu. Sepatutnya, amalan rutin itulah yang harus
dipertingkatkan dan diperbaiki dari semasa ke semasa, bukan sebaliknya. Dan
pada Jumaat ini, perhimpunan hari Juma’at akan jatuh pada hari yang sama dengan
perhimpunan solat Idulfitri. Semoga suatu perubahan boleh berlaku.
Wallahu’alam.
Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia
(PGSM) 2015. E-mail : sekretariatpgsm@yahoo.com