Elak masalah semasa meninggal dunia
Peguam Syarie Menulis, Berita Harian
12 Disember 2012
MUSA
AWANG
Menurut Sayyid Qutb, muallaf
ialah golongan manusia yang kembali kepada Islam serta kekal dan beramal kepada
Islam. Dikatakan kembali kepada Islam kerana fitrah kelahiran seseorang manusia
itu semasa bayi adalah ibarat sehelai kain putih bersih. Ibubapa yang mencorak
dan mewarnakan agama bayi itu. Seorang bayi yang dibesarkan dengan agama bukan
Islam, dan akhirnya mengambil keputusan memeluk Islam setelah beliau baligh dan
berakal, dianggap kembali kepada fitrah kejadiannya semasa bayi.
Golongan muallaf adalah
golongan istimewa yang disebut beberapa kali di dalam al-Quran. Antaranya
firman Allah s.w.t yang bermaksud : “Sesungguhnya
sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang
miskin dan amil-amil yang menguruskannya dan orang-orang muallaf yang
dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang memerdekakan dirinya, dan
orang-orang yang berhutang, dan untuk dibelanjakan pada jalan Allah, dan
orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang
demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah.” –
[Surah At-Taubah : 60].
Secara dasarnya, peruntukan
tentang muallaf dan tatacara masuk Islam disebut secara khusus dalam Bahagian
IX Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993
(Akta 505), iaitu berkenaan kehendak-kehendak masuk Islam, tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan
seorang muallaf, pendaftaran Muallaf, Perakuan Masuk Islam, pengiktirafan muallaf
sebagai orang Islam, kaedah menentukan sama ada orang yang tak didaftarkan
ialah seorang muallaf, dan sebagainya.
Seksyen 95 Akta 505 tersebut
memperuntukkan bahawa seseorang yang tidak beragama Islam boleh masuk Islam
jika dia sempurna akal dan mencapai umur lapan belas tahun. Jika dia belum
mencapai umur lapan belas tahun, ibu atau bapa atau penjaganya telah mengizinkan
kemasukannya.
Seksyen 85 (1) Akta 505
tersebut mensyaratkan seseorang yang masuk Islam mestilah mematuhi
kehendak-kehendak berikut, iaitu :-
(a)
orang itu mestilah mengucapkan dua kalimah Syahadah dalam bahasa Arab secara
semunasabahnya jelas; (b) pada masa mengucap dua kalimah itu, orang itu
mestilah sedar bahawa ia bermakna "Aku naik saksi bahawa tiada tuhan
melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad S.A.W ialah Pesuruh
Allah"; dan (c) pengucapan itu mestilah dibuat dengan kerelaan hati orang
itu sendiri.
Seseorang yang tidak
dapat bercakap boleh mengucapkan dua kalimah Syahadah dengan cara isyarat yang
menunjukkan makna yang dinyatakan dalam perenggan (b) di atas.
Seseorang itu akan
dianggap menjadi seorang Islam sebaik sahaja dia habis mengucapkan dua kalimah
Syahadah, dan orang itu hendaklah selepas itu disebut sebagai seorang muallaf,
dan tertakluk dengan tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang sama seperti
orang Islam yang lain.
Seksyen 88 Akta 505 memberikan
kuasa kepada Pendaftar Muallaf untuk menyelenggarakan suatu Daftar Muallaf
dalam bentuk yang ditetapkan. Pendaftar Muallaf boleh mendaftarkan kemasukan
Islam seseorang muallaf dengan mencatatkan nama dan butir-butir lain dalam
Daftar Muallaf, termasuk tarikh masuk Islam.
Pendaftar Muallaf
kemudiannya akan mengeluarkan Perakuan Masuk Islam kepada muallaf berkenaan,
sebagai bukti dan rekod untuk simpanan muallaf berkenaan, serta untuk rekod simpanan
pihak Jabatan Agama Islam.
Sebaik sahaja
didaftarkan, maka muallaf itu adalah disifatkan sebagai seorang Islam, bagi
maksud mana-mana undang-undang Persekutuan atau Negeri. Dan bagi menepati
maksud dalam Perlembagaan, sebaik sahaja memeluk Islam dan didaftarkan, muallaf
tersebut boleh dikategorikan sebagai berbangsa Melayu menurut tafsiran Perkara
160 Perlembagaan Persekutuan. Dia juga berhak menerima keistimewaan sebagaimana
yang dinyatakan dalam Perlembagaan. Ini kerana Perkara 160 memperuntukkan
bahawa "Orang Melayu" ertinya seseorang yang menganuti agama Islam,
lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu. Seorang muallaf juga akan
tertakluk di bawah Enakmen atau undang-undang Syariah yang di bawah bidangkuasa
Mahkamah Syariah.
Seorang muallaf berhak untuk
mendapat pendidikan, keselamatan, dan perlindungan, berhak mendapat bantuan
kewangan atau zakat, berhak untuk menuntut penjagaan anak jika berlaku masalah
dalam perkahwinan atau jika berlaku perceraian, mempunyai hak untuk meninggalkan
dan diberikan harta pusaka, dan lain-lain sepertimana hak seorang yang Islam sejak
lahir.
Memang tidak dinafikan,
tiada sebarang peruntukan undang-undang yang mewajibkan mualaf untuk menukar
nama kepada nama Islam dan menukar kad pengenalan dengan maklumat baharu
setelah memeluk Islam. Namun, mereka perlu dinasihatkan untuk berbuat demikian di
Jabatan Pendaftaran Negara, supaya tidak timbul masalah kemudian hari, terutama
apabila berlaku perkahwinan atau kematian.
Sekiranya pindaan
maklumat Islam tidak dipinda dalam kad pengenalan, akan menjadi kesukaran untuk
menentukan status agama muallaf sekiranya mereka memohon sebarang bantuan
kewangan, zakat atau bantuan-bantuan lain. Tambahan pula dalam sesetengah kes, seseorang
mullaf pada asalnya mungkin masuk Islam di Wilayah Persekutuan, tetapi
kemudiannya berhijrah ke negeri lain. Maka rekod asal kemasukan Islamnya berada
dengan Pendaftar Muallaf di Wilayah Persekutuan. Kemungkinan besar rekodnya
tidak berada di negeri tempat bermastatutinnya yang baru itu. Penulis percaya perlu
diujudkan satu sistem pendaftaran muallaf di peringkat pusat (center) yang
mengawalselia dan menyimpan rekod pendaftaran serta maklumat semua muallaf di
seluruh Negara.
Masalah juga akan timbul
untuk menentukan hak keistimewaan orang tersebut sebagai seorang Melayu
sebagaimana yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan, sekiranya maklumat
dalam kad pengenalan masih beragama bukan Islam.
Masalah selanjutnya
akan timbul untuk menentukan bidangkuasa Mahkamah ke atas orang tersebut. Jika
muallaf itu ditangkap atas kesalahan di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah,
maka dia boleh mendakwa sebagai bukan Islam supaya tidak dikenakan dakwaan,
kerana butiran dalam kad pengenalannya tidak menyatakan status beragama Islam.
Walaupun Seksyen 92
Akta 505 tersebut menyatakan jika timbul pertikaian tentang status seorang
muallaf, dan orang itu tidak didaftarkan dalam Daftar Muallaf atau di bawah
mana-mana undang-undang Negeri lain sebagai seorang muallaf, akan tetapi
persoalan itu hendaklah diputuskan berdasarkan kepada tatacara kemasukan Islam di
peringkat awal. Masalah akan timbul jika rekod-rekod tentang kemasukan itu
tidak dikemaskini, hilang atau saksi semasa upacara masuk Islam tersebut juga
tidak dapat dikesan.
Justeru, walaupun tidak
diwajibkan untuk meminda maklumat baru dalam kad pengenalan, kerajaan perlu
menggalakkan muallaf untuk berbuat demikian sebaik sahaja Perakuan Masuk Islam
dikeluarkan. Walaupun bukan menjadi kewajipan untuk menukarkan nama, asalkan
nama tersebut mempunyai maksud yang baik, namun sekurang-kurangnya maklumat
tentang agama baharu perlu dimasukkan dalam kad pengenalan muallaf berkenaan. Suatu
tindakan kecil pada masa sekarang, yang boleh mengelakkan mudarat yang lebih besar
pada masa akan datang. Wallahu’alam.
-Penulis ialah Presiden PGSM dan boleh
dihubungi melalui email sekretariatpgsm@yahoo.com