Modul kursus khas patut ada perjelas tanggungjawab terhadap anak
Peguam Syarie Menulis, Berita Harian
19 Disember 2012
Peguam Syarie Menulis, Berita Harian
19 Disember 2012
MUSA AWANG
Apabila sesuatu perkahwinan berakhir dengan
perceraian, tidak dapat dinafikan ia akan memberi kesan kepada bapa, ibu dan
anak-anak hasil perkahwinan. Namun kesan kepada anak-anak adalah lebih besar
berbanding kepada ibu atau bapa.
Statistik pendaftaran cerai mengikut
negeri-negeri bagi 10 tahun (2000-2010) menunjukan jumlah perceraian terkumpul
bagi sepuluh tahun ialah 197,120 pasangan. Secara purata, perceraian bagi
sepuluh tahun ialah sebanyak 19,712 pasangan. Empat negeri yang mempunyai kadar
tertinggi perceraian dalam tempoh 10 tahun ialah Selangor,(34,302) diikuti
Kelantan (20,880), Johor 19,946 dan Kedah 18,954 pasangan.
Jika
secara puratanya setiap pasangan yang bercerai di atas mempunyai
sekurang-kurangnya 2 orang anak, maka seramai 394,240 adalah anak-anak mangsa
perceraian. Pernahkah suatu kajian dibuat terhadap anak-anak mangsa perceraian
ini? Bagaimana nasib mereka, perkembangan pendidikan mereka. Daripada jumlah
itu berapa ramaikah yang berjaya dan sebaliknya.
Setakat
ini kita tidak ada suatu tindakan atau mekanisme khusus untuk ibu atau bapa
atau anak-anak mangsa perceraian ini. Kita sekadar mengumpulkan statistik tanpa
apa-apa tindakan drastik.
Anak-anak
mangsa perceraian menjalani kehidupan tanpa sokongan dan
rangsangan dari ibu bapa, mendorong mereka untuk melakukan perkara negatif
seterusnya terlibat dengan gejala sosial. Prestasi belajar anak-anak juga boleh
terjejas lantaran gangguan mental kesan dari penceraian.
Hakikatnya,
walaupun perkahwinan telah berakhir, ibu atau bapa masih perlu menjaga dan
mendidik anak-anak. Sebahagian besar ibu atau bapa masih bergelut dengan
perasaan sedih, marah dan dendam masing-masing, hingga terbawa-bawa ke dalam
proses penjagaan dan pendidikan anak-anak. Ada sesetengah ibu atau bapa
menghasut anak-anak supaya membenci antara satu sama lain dan meletakkan
kesalahan terhadap pasangan masing-masing, yang akhirnya mencetuskan hubungan
yang tidak baik dan permusuhan yang berpanjangan antara ibu atau bapa dengan
anak-anak. Masalah dan konflik yang dialami oleh ibu bapa menjadikan anak-anak
sebagai mangsanya.
Sebahagian
yang lain mengheret sama anak-anak ke kancah pertelingkahan dan tuntutan mereka
di Mahkamah Syariah, dengan membawa sekali anak-anak setiap kali pendengaran
kes di Mahkamah Syariah. Ada pula yang menjadikan anak-anak sebagai saksi
kepada tuntutan mereka.
Sebahagian
ibu pula bergelut dengan tanggungjawab mencari nafkah untuk diri sendiri dan
anak-anak, kerana bapa melupakan terus tanggungjawab nafkah selepas berpisah
dengan ibu. Krisis kewangan bertambah serius tatkala bilangan anak yang ramai
dan masih kecil.
Sebahagian
yang lain menjadikan alasan bapa tidak memberikan nafkah untuk menghalang atau
menafikan hak bapa untuk melawat dan bersama anak-anak. Sementelahan pula, bapa
juga menggunakan alasan tidak dapat berjumpa anak-anak bagi menidakkan
pemberian nafkah kepada anak-anak.
Sebahagian
yang lain pula cuba membeli kasih sayang anak-anak dengan memberikan apa sahaja
yang diminta, menjadikan anak-anak manja dan besar kepala. Tanpa disedari,
keadaan-keadaan ini merperkotak-katikkan hidup anak-anak.
Kalau
dahulu ibu, bapa dan anak berada di bawah satu bumbung. Selepas bercerai, ibu
atau bapa pasti akan tinggal di dua rumah yang berasingan. Salah satu pihak
akan menjaga anak dan salah satu pihak tidak. Dalam sesetengah keadaan,
anak-anak dibahagi-bahagikan antara ibu atau bapa, menyebabkan anak-anak juga terpisah
antara satu sama lain. Sebahagian ibu atau bapa juga akan mempunyai keluarga
yang baru.
Memang
lazim bagi seorang ibu atau bapa untuk cuba berbaik-baik dan menambat hati anak-anak
apabila bercerai. Satu pihak akan menjaga anak-anak dan pihak satu lagi hak
melawat atau hak bersama pada hujung minggu. Keadaan ini pastu menyukarkan pihak
untuk mendisiplinkan dan menetapkan peraturan bagi anak-anak. Cerita-cerita
bersama ibu akan sampai kepada bapa. Begitu juga sebaliknya cerita-cerita
bersama bapa akan sampai kepada ibu. Cerita-cerita ini juga sebahagiannya akan
digunakan untuk memburuk-burukkan atau melaga-lagakan antara satu sama lain.
Lambat-laun
ibu bapa dan anak-anak perlu menyedari wujudnya kasih sayang yang berbeza. Walaupun
ibu bapa tidak lagi saling menyayangi, namun hubungan ibu bapa dengan anak
tetap tidak akan terputus. Anak-anak mungkin akan bersikap negatif sekiranya
mereka tidak dijelaskan perkara sebenar dan betul. Mereka mungkin beranggapan
perhubungan mereka dengan ibu atau bapa juga akan berakhir.
Pastinya
sekiranya keadaaan-keadaan yang disebutkan ini gagal diatasi dengan baik, dibimbangi
akan menjerumuskan masa hadapan negara kepada isu-isu sosial yang lain.
Berkemungkinan besar juga masalah-masalah sosial yang kita sedang hadapi
sekarang ini sedikit sebanyak ada hubungkait dengan fenomena ini?
Hasil
tinjauan penulis mendapati sukar bagi pasangan yang bercerai untuk mendapatkan
ilmu tentang teknik dan tanggungjawab selepas berlaku perceraian. Kalau kursus
sebelum perkahwinan ada disediakan oleh semua jabatan agama Islam mahupun ada
yang diswastakan, tetapi tidak bagi kursus untuk pasangan selepas perceraian.
Maka
pihak-pihak yang berkenaan perlu mencari satu modul kursus khas untuk
menyampaikan ilmu-ilmu tentang teknik keibubapaan, disiplin waktu dan tanggungjawab
sebagai ibu atau bapa kepada pasangan yang bercerai. Kursus ini mungkin boleh
diadakan secara tertutup dan diwajibkan kepada mereka yang telah selesai kes
perceraian mereka di Mahkamah Syariah, juga kepada anak-anak kepada pasangan
ini.
Perceraian
telah berlaku, bukan lagi masanya untuk mencari siapa salah. Namun kehidupan
perlu diteruskan, anak-anak perlu dibesarkan dengan cara yang baik dan sihat
menurut kehendak hukum Syarak. Kesan akibat kesilapan ibu atau bapa tidak
seharusnya dibebankan kepada anak-anak. Wallahu’alam.
Penulis
ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan boleh dihubungi melalui e-mel
sekretariatpgsm@yahoo.com