Oleh Musa Awang
Kontroversi lagi melibatkan
penguatkuasa agama. Kali ini isu siasatan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)
ke majlis perkahwinan Zarina Abdullah Majid yang dijalankan di sebuah kuil di
Petaling Jaya yang dikatakan melanggar Peruntukan Seksyen 4 Enakmen Enakmen
Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988.
Seksyen 4 ialah berkenaan kesalahan
memujuk, mempengaruhi, atau menghasut orang berugama Islam supaya mengubah
keimanan. Seksyen 4 berbunyi - (1) Seseorang adalah melakukan kesalahan jika
dia memujuk, mempengaruhi atau menghasut seseorang yang berugama Islam - (a)
supaya cenderong kepada mana-mana ugama bukan Islam; atau (b) supaya menjadi
penganut atau anggota mana-mana ugama bukan Islam; atau (c) supaya meninggalkan
atau tidak suka kepada ugama Islam. Kesalahan ini jika disabitkan, pesalah
boleh dikenakan penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau denda
tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau kedua-duanya sekali.
Menurut laporan, JAIS
mendakwa pengantin perempuan dalam upacara itu beragama Islam, tetapi wanita
berkenaan menafikannya dan berkata bapanya menukar agamanya kepada Islam tanpa
pengetahuan keluarganya. Hanya nama dan status dalam sijil kelahiran kad pengenalan
sahaja dicatatkan sebagai Islam. Zarina berkata ibunya S Vasandamma merupakan
seorang Hindu, seperti juga bapanya, S Mahendran ketika pasangan itu berkahwin
pada tahun 1980. Bapanya telah menukar nama kepada Abdullah Majid apabila
memeluk Islam selepas itu, namun ibunya kekal beragama Hindu. Bapanya
bagaimanapun meninggalkan mereka pada 1990 dan beliau dibesarkan oleh ibunya
yang kekal beragama Hindu.
Tidak dinafikan, menjadi
sesuatu yang memalukan dan akan menimbulkan kemarahan apabila seseorang
disiasat pihak berkuasa semasa melangsungkan majlis perkahwinan, boleh menimbulkan
tandatanya di kalangan ahli keluarga, sahabat handai dan tetamu yang hadir,
malah boleh menyebabkan majlis tersebut tergendala.
Walaubagaimanapun, penulis
percaya bahawa tindakan pegawai JAIS adalah berdasarkan maklumat serta
bersumberkan kuasa yang diberikan oleh Enakmen tersebut. Sesuai dengan peranan
JAIS untuk menjaga kepentingan agama Islam dan penganut agama Islam di negeri
itu. JAIS berhak untuk menjalankan siasatan apabila disyaki berlaku suatu
kejadian jenayah di sesuatu lokasi. Dari segi locus, JAIS masih berbidangkuasa untuk menjalankan siasatan dan
mengambil keterangan wanita itu, kerana dari segi status quo wanita itu masih sebagai seorang beragama Islam, sehinggalah
dibuktikan sebaliknya.
Langkah siasatan yang
dilakukan di suatu majlis keramaian atau perhimpunan yang sudah pasti dihadiri
ramai orang ini menarik untuk diteliti, diamati, diperhalusi untuk dijadikan panduan
pada masa-masa akan datang. Beberapa perkara sepatutnya diberi perhatian,
kerana tindakan yang tidak wajar akan mengundang tohmahan kepada Islam.
Penguatkuasa agama bukan
sahaja bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang Syariah, tetapi juga
membawa sekali imej Islam pada sebarang tindakannya. Manakah nilaian yang lebih
baik untuk menjaga imej Islam semasa menjalankan penguatkuasaan, sepatutnya diberi
perhatian terutama apabila melibatkan bukan Islam. Bertindak ketika majlis
berlangsung atau menunggu setelah majlis selesai? Adakah jika siasatan dibuat setelah
majlis selesai akan menghilangkan bukti atau menyebabkan kesalahan boleh
menjadi tidak berlaku?
Allah SWT telah menggariskan
beberapa pendekatan yang boleh dipraktikkan oleh seorang Islam dalam berurusan
dengan bukan Islam berhubung soal agama. Firman Allah SWT yang bermaksud “Serulah ke jalan Tuhanmu
(Wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik
dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih
baik ; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang
sesat dari jalannya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang
yang mendapat hidayah petunjuk.” [Surah an-Nahl : 125]
Penguatkuasa undang-undang
Syariah bukan sahaja memikul tugas sebagai seorang penguatkuasa, tetapi pada
masa adalah seorang dai’e yakni seorang mubaligh yang menyampaikan mesej kepada
masyarakat bukan Islam tentang keindahan dan kesyumulan Islam. Allah SWT telah
menegaskan bahawasanya tugas kita hanyalah menyampaikan kepada mereka petunjuk,
tetapi hanya Allah SWT jualah yang akan memberikan petunjuk yakni hidayah
kepada sesiapa yang dikehendakinya.
Petunjuk yang hendak disampaikan
bukan sahaja dengan jalan dakwah bil lisan (lidah), bil mal (harta), bil kutub
(penulisan), tetapi juga dengan cara dakwah bil hal, yakni dengan tingkah laku,
akhlak dan tauladan yang baik yang akan menjadi cerminan terbaik kepada masyarakat
bukan Islam.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
"Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang
kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan
tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang kamu pula tidaklah
mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa jua yang
kamu dermakan dari harta yang halal, akan
disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu
(itu pula) tidak dikurangkan.” [Surah al-Baqarah: 272]
Islam dan Muslim adalah dua
subjek nilai yang berbeza. Islam merujuk kepada satu cara hidup yang terbaik
yang dianjurkan oleh Allah SWT yang dijamin sesuai dengan fitrah manusia pada
setiap zaman. Pada Islam berdirinya prinsip-prinsip yang menjadi pegangan
kepada manusia yang mengimaninya dan golongan manusia inilah yang diistilahkan
sebagai Muslim.
Malangnya berlaku pada hari
ini, apa yang sampai kepada orang bukan Islam adalah mesej-mesej tentang
Muslim, bukannya mesej-mesej tentang Islam. Kesilapan, kecuaian dan
ketidaksempurnaan dilakukan oleh seseorang Muslim, tetapi Islam yang menerima
hukuman. Justeru, tidak adil untuk Islam sebagai satu cara hidup yang sempurna
itu dihukum atas ketidaksempurnaan atau kegagalan penganutnya dalam menghayati
norma-norma yang dianjurkan dalam Islam.
Hikmah daripada insiden ini,
membolehkan kita mencari suatu kaedah yang lebih sesuai tentang bagaimana kita
hendak menjalankan kuasa-kuasa yang diberi oleh undang-undang, boleh diterima
oleh anggota masyarakat tanpa sebarang protes. Kerana sepatutnya seseorang
Islam itu tidak akan dipatuk ular dari lubang yang sama sebanyak dua kali.
Wallahu’alam.
-
- - Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie
Malaysia (PGSM). E-mail : sekretariatpgsm@yahoo.com