Oleh Musa Awang
Ibadah berzakat merupakan rukun Islam yang ketiga penting
selepas solat. Perintah mengeluarkan zakat datang sekali dengan perintah solat,
sebagaimana dalam firman Allah SWT yang bermaksud - "Mereka tidaklah
disuruh melainkan supaya menyembah Allah dengan penuh ikhlas demi agama yang
lurus dan juga supaya mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat dan yang
demikian itu adalah agama yang teguh." (Surah al-Bayyinah :5)
Tujuan Zakat
Zakat merupakan salah suatu bukti kepatuhan dan ketundukan
makhluk kepada perintah al-Khalik, yakni Allah SWT. Orang yang beriman akan
bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT. Cara menunjukkan
rasa syukur tersebut ialah dengan mengeluarkan zakat, yang akan melahirkan rasa
tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.
Zakat juga merupakan suatu kaedah membantu golongan yang
memerlukan bantuan kerana tidak semua orang mempunyai nasib yang baik. Dalam
harta yang diperolehi oleh orang Islam, terdapat hak orang lain yang perlu
ditunaikan. Sebahagian daripada kekayaan orang yang berada perlu diagihkan
kepada golongan yang kurang berada. Secara tidak langsung dapat mengurangkan
perasaan iri hati di kalangan mereka. Zakat bukan sahaja mewujudkan perhubungan
antara hamba dengan Allah SWT, tetapi juga perhubungan antara manusia dengan
manusia.
Zakat juga berperanan menyucikan dan menyuburkan harta yang
dimiliki oleh umat Islam, yang mungkin terdedah kepada unsur haram atau syubhah
semasa berusaha memperolehinya. Firman Allah SWT yang
bermaksud: "Ambillah zakat daripada sebahagian harta mereka yang
dengan zakat itu kamu dapat membersihkan dan mensucikan
mereka." (Surah al-Taubah : 103)
Setiap individu Islam, merdeka, mempunyai pemilikan
terhadap harta secara sah sepanjang haul dan mempunyai kuasa secara bebas untuk
mengurus dan memperolehi manfaat dari harta tersebut tanpa sekatan atau kawalan
undang-undang dan peraturan, cukup nisab, cukup haul serta memiliki harta yang
boleh berkembang secara hakiki atau boleh diusahakan, maka dia wajib membayar atau
mengeluarkan zakat.
Jenis-Jenis Zakat
Zakat selalunya disebut-sebutkan apabila tiba Ramadhan,
kerana ramai yang maklum tentang kewajipan membayar zakat fitrah. Walau pun terdapat
jenis-jenis zakat yang lain iaitu zakat harta, zakat pendapatan, zakat perniagaan,
zakat wang simpanan, zakat pertanian, zakat perternakan, zakat ma’adin, kunuz
dan rikaz, zakat emas dan perak. Malah dalam keadaan-keadaan dan syarat-syarat
tertentu, saham dan wang KWSP juga boleh dikenakan zakat.
Kegagalan membayar zakat dan fitrah telah ditakninkan
sebagai suatu kesalahan dalam undang-undang Islam negeri-negeri. Sebagai
contoh, Seksyen 16 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Negeri Pulau Pinang) 1996
memperuntukkan – Mana-mana orang yang wajib membayar zakat atau fitrah tetapi -
(a) enggan membayar atau dengan sengaja tidak membayar zakat atau fitrah itu;
atau (b) enggan membayar atau dengan sengaja tidak membayar zakat atau fitrah
itu melalui amil yang dilantik atau mana-mana orang lain yang diberikuasa, oleh
Majlis untuk memungut zakat atau fitrah;
adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda
tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi
enam bulan atau kedua-duanya.
Cuma persoalannya, apakah sikap umat Islam terhadap
perintah berzakat? Adakah kefahaman masyarakat tentang kewajipan membayar zakat
ini telah mencukupi? Adakah peruntukan undang-undang yang ada tersebut telah
cukup untuk menggerunkan masyarakat agar menunaikan kewajipan berzakat?
Sikap Umat Islam
Jika dibandingkan antara jumlah kutipan zakat fitrah di
negeri Selangor berbanding dengan jumlah penduduk Islam di negeri berkenaan
pada tahun 2014, menurut Laporan Kutipan Zakat Lembaga Zakat Selangor bagi
tahun berakhir 31 Disember 2014, jumlah kutipan zakat fitrah di Selangor bagi
tahun 2014 ialah sebanyak RM20,564,439.00.
Manakala menurut laporan Ketua Jabatan Perangkaan pada
Januari lalu, Selangor kekal dengan jumlah penduduk paling ramai di negara ini
iaitu 5.2 juta orang diikuti Johor seramai 3.4 juta orang dan Sabah sebanyak
3.2 juta orang. Orang Melayu kekal dengan kaum paling banyak iaitu 66.7 peratus
diikuti Cina 24.6 peratus dan India 7.4 peratus.
Berdasarkan kepada perangkaan tersebut, jika 66.7 peratus
daripada jumlah penduduk Selangor (5.2 juta orang) ialah orang Melayu Islam,
maka kita dapat simpulkan bahawa jumlah penduduk Islam di negeri Selangor pada
tahun 2014 ialah seramai lebih kurang 3,468,400 orang.
Kadar bayaran zakat fitrah bagi setiap orang Islam di
negeri Selangor pada tahun 2014 ialah sebanyak RM7.00. Ini bermakna bahawa pada
tahun 2014, seramai 2,937,777 (85 %) orang telah membayar zakat fitrah. Manakala
bakinya seramai 530,623 orang (15 %) ialah samada mereka adalah golongan fakir
miskin, atau mereka membayar fitrah di negeri lain atau pun mereka tidak
menunaikan zakat fitrah. Secara umumnya, peratusan ini menunjukkan tahap kesedaran
umat Islam terhadap kewajipan membayar zakat fitrah.
Berdasarkan statistik JAWHAR, daripada tahun 2001 hingga
2010 (10 tahun) negeri Selangor mencatatkan jumlah pungutan zakat tertinggi,
dengan pendapatan mencecah RM1.69 bilion. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
merupakan wilayah tunggal selain Selangor yang merekodkan pungutan zakat
melebihi RM1 bilion dalam tempoh yang sama. Negeri-negeri lain yang mencatatkan
peningkatan tahunan jumlah pungutan zakat secara berterusan dari tahun 2001 ke
2010 ialah Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Selangor dan
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Rata-rata semua orang maklum tentang kewajipan zakat
fitrah. Walau bagaimanapun, kefahaman tentang kewajipan zakat yang lain masih
rendah. Jika dilihat kepada statistik kutipan zakat mengikut kategori bagi
tahun 2014, kategori zakat pendapatan adalah tertinggi berbanding dengan
kategori lain.
Umat Islam sepatutnya merasa bangga apabila mereka menjadi
pembayar zakat, kerana tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Umat
Islam seharusnya berusaha agar mereka menjadi kaya raya, malah jutawan. Firman
Allah yang bermaksud: “Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan kepada
mereka kekuatan (kekayaan) di atas muka bumi nescaya mereka akan mendirikan
solat serta memberi zakat, dan mereka juga akan menyuruh berbuat kebaikan serta
melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi
Allah jualah kesudahan segala urusan." (Surah al-Hajj: 41)
Inisiatif beberapa negeri untuk mengagihkan wang zakat
kepada asnaf untuk dijadikan modal perniagaan boleh dipuji, kerana dengan usaha
ini, dalam tempoh beberapa tahun lagi mereka sudah tidak perlu zakat lagi
sebaliknya mereka pula yang akan mengeluarkan zakat. Apabila semakin ramai
pembayar zakat, dan pengagihan dapat disampaikan kepada sasaran dengan sistematik,
tidak mustahil suatu masa kita akan menikmati satu zaman seperti zaman Khalifah
Umar al-Khattab dan Umar Abdul Aziz yang susah untuk mencari orang yang miskin.
Wallahu’alam.
- Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) 2015. Email : sekretariatpgsm@yahoo.com
No comments:
Post a Comment