Sunday, September 24, 2023

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Oleh SITI AISYAH MOHAMAD Sinar Harian, 25 September 2023


Musa Awang

SHAH ALAM - Pentadbiran pusaka orang Islam wajar melalui proses pembaharuan dengan meminda akta dan enakmen negeri-negeri iaitu meletakkan bidang kuasa di bawah mahkamah syariah sahaja.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata, pada masa kini orang Islam terpaksa pergi ke beberapa badan dan agensi untuk menyelesaikan urusan pusaka seperti pejabat tanah, Mahkamah Tinggi Sivil serta Amanah Raya Bhd (AmanahRaya).

Menurutnya, harta pusaka dan faraid hanya melibatkan orang Islam dan merupakan tuntutan agama yang perlu dipenuhi.

“Bagaimanapun, apabila urusan ini hendak dituntut pewarisnya, ia perlu difailkan di mahkamah sivil dan bukan mahkamah syariah yang hanya mengeluarkan perakuan faraid.

“Setakat ini, hanya negeri Sabah yang mempunyai peruntukan undang-undang membenarkan mahkamah syariah memerintahkan pembahagian dan turun milik kepada waris-waris,” katanya kepada pemberita.

Pada Sabtu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwai Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar menjelaskan, pentadbiran pusaka orang Islam memerlukan reformasi dan pembaharuan agar sesuai dengan perkembangan teknologi serta digitalisasi semasa.

Namun, terdapat cabaran dan peluang dalam memperkukuhkan pentadbiran pusaka orang Islam melalui penggunaan teknologi yang sesuai dan inovatif.

Dalam pada itu, Musa berkata, pembaharuan tersebut merupakan satu langkah segera yang perlu dilaksanakan untuk memudahkan urusan orang Islam masa kini.

“Saya harap perkara ini dapat dilihat dan dikaji pihak berkenaan untuk memudahkan (urusan) orang Islam mengenai isu harta pusaka.

“Sekiranya tidak diberikan bidang kuasa ini kepada mahkamah syariah, agak sukar melakukan pembaharuan lain selari dengan perkembangan teknologi semasa,” ujarnya.

 

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...