Tuesday, January 18, 2011

Keratan Akhbar - 'Usah sekat syiar Islam'

'Usah sekat syiar Islam'
Oleh Hazirah Che Sab, Mohd Anwar Patho Rohman dan Nahar Tajri

2011/01/16
KUALA LUMPUR: Pihak yang meminta laungan azan diperlahankan kerana mendakwa melanggar hak asasi manusia dan mengganggu ketenteraman awam dianggap sebagai menghina umat dan agama Islam serta Raja-raja Melayu selaku ketua agama Islam di negara ini.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang, berkata pihak yang bertindak demikian adalah rakyat yang sakit kerana tidak dapat menerima hakikat taraf agama Islam yang tertinggi di negara ini dan menjadi agama rasmi seperti termaktub dalam Perlembagaan.

Justeru, katanya, perkembangan terbaru di Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi, di sini membuktikan wujud usaha terancang untuk menyekat syiar Islam daripada terus berkembang di negara ini kerana ada pihak yang secara terbuka berani mempertikai ajaran Islam.

Sikap kita sebagai umat Islam terlalu bertolak- ansur menjadikan kita sering ditolak dan akhirnya beransur-ansur hilang kekuatan untuk mempertahan kesucian agama. Perkara seperti ini (menghina azan) tidak sepatutnya berlaku kerana kita hidup dalam masyarakat majmuk, berbilang bangsa, agama dan kepercayaan.

Cuba bayangkan jika umat Islam mempertikai amalan upacara keagamaan lain seperti amalan membunyikan loceng di kuil pada waktu Maghrib atau membakar colok di tokong yang mengeluarkan asap dan bau tidak menyenangkan, sudah tentu penganut agama itu akan marah.

Dia (pihak yang membantah azan) seperti tidak faham dengan fakta ini, katanya yang dihubungi, semalam ketika mengulas tindakan kira-kira 100 umat Islam berhimpun di perkarangan Masjid Al-Ikhlasiah membantah tindakan seorang peguam bukan Islam meminta laungan azan di masjid itu diperlahankan.

Peguam terbabit juga dikatakan menghantar memorandum kepada Pejabat Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Lembah Pantai dengan menyifatkan azan mencabul hak asasi kemanusiaan dan mengganggu ketenteraman beliau.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, meminta rakyat bertenang menangani isu itu dan memberi kepercayaan kepada kerajaan untuk menyelesaikannya tanpa menyinggung sensitiviti mana-mana pihak.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mencadangkan jawatankuasa masjid terbabit dan ahli qariah berjumpa peguam berkenaan untuk menyelidik puncanya tidak berpuas hati dengan azan sebelum memberi penjelasan mengenai peranan azan dan kedudukannya dalam Islam.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...