Thursday, August 19, 2010

Keratan akhbar - Model insaf, redha disebat



Sinar Harian
23 Julai 2009

IPOH – “Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang terjadi. Saya harap mahkamah mempercepatkan hukuman supaya dapat menumpukan masa depan hidup bersama-sama keluarga.”

Begitulah luahan hati seorang model sambilan dari Singapura yang dikenakan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Syariah Kuantan kelmarin.

Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, mengaku insaf dengan ketelanjuran melanggar hukum syarak dengan meminum arak, malah mahu hukuman sebat terhadapnya dikekalkan.

“Biarlah hukuman di dunia saya terima, di akhirat biar Tuhan yang menentukan.

“Demi menjaga nama baik keluarga saya sedia dan kepada remaja di luar sana, saya nasihatkan sebelum buat apa-apa kesilapan fikirlah dahulu ibu bapa supaya mereka tidak dimalukan,” katanya dalam satu sidang media di sini, semalam.

Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada Isnin menjatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan selepas Kartika didapati bersalah meminum arak di sebuah hotel di Cherating, Kuantan, pada 11.40 malam 11 Jul:ai tahun lepas.

:Sementara itu, bapanya, Shukarno Abdul Mutalib, 60, yang hadir sama pada sidang media itu berkata, dia berasa bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku dan redha dengan keputusan anaknya untuk mengekalkan hukuman sebat.

“Apabila saya dapat tahu mengenai kes ini, saya terus ke Singapura.

“Saya terkejut kerana ini bukan perkara yang kecil, ini perkara besar tetapi apa yang penting hal ini (kes di mahkamah) perlu diselesaikan,” katanya.

Beliau berkata, apabila hukuman telah dijatuhkan ke atas anaknya (kekalkan enam kali sebatan) biarlah anaknya menerima hukuman itu.

“Saya juga berterima kasih kepada mahkamah kerana mengetepikan hukuman penjara dan denda RM5,000 pun telah saya bayar dan mengekalkan enam sebatan itu sangat wajar dan tepat mengikut hukuman agama,” katanya.

Kata Shukarno, anak-anak yang lain juga bersepakat untuk menghantar Kartika mengerjakan umrah sebaik semua hukuman itu selesai dijalankan.

Kelmarin, peguamnya Mohd Zuki Che Muhamad Ghani berkata, anak guamnya tidak akan membuat rayuan mengenai hukuman berkenaan.

Kartika yang menetap bersama anak-anak dan suami selama 15 tahun di Singapura, kini berada di samping ahli keluarganya di Kampung Jawang Sungai Siput (U). :

Sementara itu, Timbalan Presiden, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) kesal dengan kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo’lo Datuk Mohd Ghazali tentang hukuman yang dikenakan ke atas model itu.

"Kenyataan daripada dua tokoh terbabit jelas cuba mempertikaikan dan menghina keputusan mahkamah," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menurutnya, hakim mahkamah syarikah itu telah membuat keputusan yang betul berdasarkan peruntukan dan kuasa yang diberi undang-undang.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...