Friday, December 17, 2010

Kenyataan Media Berhubung Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Menolak Sebarang Pelantikan Bukan Islam Sebagai Peguam Syarie

18 DISEMBER 2010

Rentetan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam menolak sebarang pelantikan individu bukan Islam sebagai Peguam Syarie, PGSM dengan ini menyatakan pendirian dan mengeluarkan kenyataan seperti berikut :-

PGSM MENYAMBUT BAIK keputusan tersebut dan berharap ianya dipatuhi oleh kesemua pihak terutama individu bukan Islam yang ingin memohon sebagai Peguam Syarie.

- Fungsi Peguam Syarie di Mahkamah Syariah bukan saja membantu anak guam, tetapi juga membantu mahkamah dan hakim termasuk dalam soal dakwaan, keterangan, bukti, hujah, qarinah, ikrar, khidmat nasihat kepada anak guam mengenai hukum Islam dan soal prosiding mahkamah, pendamai/mediator dan membuat rayuan.

- Sebagaimana Hakim Syarie, Peguam Syarie juga perlu berakhlak mulia, menjaga moral dan etika, menjauhi maksiat, menutup aurat dan menjaga maruah sepanjang masa, sama ada dalam mahkamah atau di luar mahkamah, kerana ia dipandang mulia dan tinggi oleh masyarakat.

- Peguam Syarie perlu berhujah dengan dalil daripada sumber hukum Syarak iaitu al-Quran dan sunnah, al-ijmak, al-qiyas, masalih al-mursalah, amalan kalangan sahabat serta pandangan ulama muktabar. Membenarkan bukan Islam sebagai Peguam Syarie bererti membenarkan bukan Islam berhujah dengan ayat al-Quran, hadis dan sebagainya, mencemarkan kesucian Islam dan boleh menyebabkan salah tafsiran terhadap hukum syarak serta mengelirukan masyarakat.

PGSM juga berharap Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam tersebut SEGERA DIPANJANGKAN KEPADA MUFTI NEGERI DAN DIWARTAKAN SEBAGAI FATWA SETIAP NEGERI, supaya ia lebih berkesan dan mengikat dari sudut perundangan.

- Keputusan Muzakarah Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam tersebut kemudiannya akan dibawa kepada Jawatankuasa Fatwa/Perundingan Syarak Negeri atau Mufti Negeri, dan seterusnya akan diwartakan oleh negeri berkenaan sebagai fatwa.

- Mewartakan keputusan Muzakarah ini perlu dilakukan segera supaya tidak membuka sebarang ruang kepada pihak-pihak yang tidak berpuashati dengan fatwa ini mengambil tindakan yang tidak wajar. Sesuatu fatwa hanya berkuatkuasa atau mempunyai kesan menurut undang-undang, setelah ia diwartakan sahaja.

- PGSM tidak mahu fatwa tersebut menjadi seperti fatwa pengharaman rokok yang hanya negeri Selangor, Kedah dan Pahang yang mewartakannya, serta beberapa fatwa lain yang mana-mana ia tidak diselaraskan dan diwartakan sebagai fatwa negeri.

Sekian untuk siaran.

Terima kasih.

“Meletakkan Hak Kepada Yang Berhak”

Yang benar,
(MUSA AWANG, P.P.N)
Timbalan Presiden
Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...