Sunday, August 21, 2011

Perbaiki Sistem Agihan JKM, Baitulmal

9th, Ogos 2011
Oleh SUSAN ALBERT KASSIM

PETALING JAYA: Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) dan Baitulmal perlu mengkaji semula dan memperbaiki kaedah pengagihan dana kebajikan kepada mereka yang layak menerima bagi mengelakkan masyarakat Islam tercicir sehingga menyebabkan golongan ini mendapat bantuan daripada gereja.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang berkata, dakwaan bahawa ada segelintir masyarakat sukar mendapat sumbangan dari JKM dan Baitulmal menunjukkan terdapat kelemahan dalam sistem sedia ada yang diguna pakai sekarang.
“Cadangan penambahbaikan ini perlu dilihat dari aspek positif. Pihak Baitulmal perlu lebih agresif dan turun padang, mencari punca dan masalah kenapa masalah tersebut timbul,” katanya dalam satu kenyataan media pada Selasa.

Menurut beliau, dana yang dipegang oleh Baitulmal merupakan amanah daripada seluruh umat Islam yang mengeluarkan zakat.

“Pendedahan media tentang isu ini boleh menyebabkan kebolehpercayaan umat Islam terhadap institusi itu terjejas dan ditakuti pihak yang mengeluarkan zakat akan membelakangi Baitulmal,” katanya.

Mengulas mengenai isu berhubung dakwaan pujukan dari gereja terhadap umat Islam untuk menerima bantuan, PGSM menurut beliau menganggap ia sebagai satu usaha dakyah dan dakwah terancam yang perlu ditangani segera.

Katanya, antara usaha yang boleh dilakukan adalah dengan menguatkuasakan Enakmen Kawalan Pengembangan Agama Bukan Islam di Kalangan Orang Islam.

Sehubungan itu, Musa berkata, PGSM tetap menyokong tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang menguatkuasakan undang-undang Syariah seperti yang termaktub dalam Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 dan Enakmen Prosedur Jenayah Syariah Selangor 2003.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...