Friday, March 29, 2013

Imej terkini peguam syarie

Musa Awang

Berita Harian, 27 Mac 2013

Kehadiran peguam syarie di Mahkamah Syariah adalah menjalankan tugas yang pernah dijalankan oleh sahabat Nabi SAW. Saidina Ali pernah membantu Khalifah Umar membuat keputusan yang betul dalam kes seorang wanita datang kepada Khalifah Umar dan membuat ikrar telah melakukan zina.

Melalui peranan dimainkan oleh Saidina Ali, Khalifah Umar telah membebaskan wanita itu, yang sebenarnya telah diperkosa sebagai balasan sedikit susu yang diminta daripada seorang lelaki dalam keadaan beliau terlalu dahaga.

Saidina Ali juga pernah menjadi peguam dalam kes seorang perempuan yang menuduh seorang pemuda cuba mencabul kehormatannya dengan mendakwa ada kesan air mani di tubuh serta di atas kainnya.

Saidina Ali telah menyiram air mendidih kepada kesan cecair atas kain perempuan itu dan cecair berkenaan menjadi beku serta putih seperti putih telur. Akhirnya perempuan berkenaan mengaku perbuatan tipu dayanya untuk mengenakan pemuda itu.

Abdullah bin Ja’far pernah menjadi peguam kepada Ali bin Abi Talib dengan Talhah bin Ubaidullah pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan. Pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan, Abdullah bin Abbas pernah menjadi peguam kepada Hassan bin Thabit, (seorang penyair terkenal pada zaman Nabi SAW).

Walaupun Hassan seorang penyair, dia tidak mahir berhujah dalam perbicaraan. Ibnu Abbas sebagai seorang yang faqih dan petah berhujah telah bertindak sebagai peguam membela Hassan.

Lencana Sahabat Mahkamah Syariah
Kehadiran peguam syarie di Mahkamah Syariah adalah berpaksikan kepada undang-undang, bukan semata-mata mencari rezeki. Kewujudan dan fungsi peguam syarie diiktiraf dan disebut dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam atau Enakmen Mahkamah Syariah negeri-negeri.

Seksyen 59 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Wilayah Persekutuan 1993 menyebutkan majlis boleh menerima sesiapa yang mempunyai pengetahuan mencukupi mengenai hukum syarak menjadi peguam syarie bagi mewakili pihak-pihak dalam prosiding di Mahkamah Syariah.

Pelancaran lencana Sahabat Mahkamah Syariah yang disempurnakan Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), Tan Sri Dr Ibrahim Lembut, pada 18 Mac lalu sebagai simbolik hubungan peguam syarie membantu Hakim Syarie membuat keputusan adil, cepat, betul dan tepat berdasarkan hukum syarak serta undang-undang.

Sahabat adalah orang yang merasa bertanggungjawab terhadap satu sama lain, walaupun tidak memiliki hubungan darah. Sahabat bukan adik-beradik, tetapi berupaya mewujudkan hubungan persaudaraan seperti adik-beradik.



Sahabat adalah orang yang banyak memberi manfaat dan kebaikan antara satu sama lain. Sahabat juga membantu apabila berada dalam kesusahan, meredakan kesedihan, menghilangkan kebimbangan dan sanggup berjuang demi kebaikan bersama.

Sahabat seorang yang mampu menyimpan rahsia dan keaiban, sentiasa melindungi dan semangat mereka sentiasa bersama. Sahabat membuatkan seseorang berasa selamat apabila mereka bersama. Sahabat tidak semestinya memiliki minat atau pendapat sama, tetapi mereka saling memerlukan.

Diriwayatkan oleh al-Hakim, Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.”

Pelancaran lencana Sahabat Mahkamah Syariah oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) adalah salah satu usaha menjadikan peguam syarie sebagai sahabat baik kepada Mahkamah Syariah.

Lencana itu akan dipakai oleh peguam syarie ketika berurusan di Mahkamah Syariah, sebagai satu simbolik pengiktirafan peranan peguam syarie sebagai sahabat baik kepada Mahkamah Syariah.


Pupuk hubungan baik
Lencana itu juga bertujuan memupuk serta meneruskan hubungan baik berpanjangan antara peguam syarie dengan Mahkamah Syariah, di samping memudahkan orang awam mengenali peguam syarie bagi mencegah berlakunya penyamaran oleh orang tidak berkelayakan.

Hubungan baik antara peguam syarie dan Mahkamah Syariah perlu ditingkatkan, diiktiraf serta dihormati oleh semua pihak sama ada dari pihak Mahkamah Syariah sendiri dan kalangan peguam syarie.

Peguam syarie serta kakitangan mahkamah berada dalam satu barisan dan tujuan yang sama untuk menjadikan Mahkamah Syariah sebagai institusi dipandang tinggi serta dihormati masyarakat.

Jika ada kekurangan di pihak peguam syarie, ia wajar ditegur dengan cara berhemah dan berhikmah, bukan memperlekehkan, memperkecilkan, memalukan atau menjatuhkan maruah mereka di hadapan pelanggan.

Begitu juga peguam syarie, jika ada sebarang kekurangan di pihak mahkamah, aduan perlu disalurkan melalui saluran yang betul kepada Mahkamah Syariah. Menceritakan mengenai kes Mahkamah Syariah dan tindakan hakim laman sosial akan mengundang masalah seperti mengundang komen dan perbahasan kalangan mereka yang tidak faham serta mahir mengenai undang-undang.

Sedar atau tidak, tindakan segelintir hakim dan peguam syarie itu secara tidak langsung telah menjatuhkan kredibiliti serta kewibawaan institusi Mahkamah Syariah, hakim syarie, peguam syarie dan memburukkan Islam.

Go to link - 
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Imejterkinipeguamsyarie/Article/


No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...