Wednesday, October 2, 2013

Hak anak tentukan penjaga tidak mutlak

Peguam Syarie Menulis, Berita Harian
02/10/2013

Oleh Musa Awang
sekretariatpgsm@yahoo.com


Menurut kamus al-Mu’tamad, umur mumaiyiz dapat didefinisikan sebagai satu tempoh yang mana manusia dapat mengetahui manfaat dan mudarat. Imam Syafie mengatakan umur tamyiz ialah tujuh atau lapan tahun.

Namun, tempoh hadanah adalah apabila anak itu mampu untuk membezakan baik dan buruk, tidaklah semata-mata melihat kepada faktor umur.

Menurut Abd Karim Zaidan, dalam kitabnya Al-Mufassal Fi Ahkam Al-Mar’ah Wal Bait Al-Muslim Fi al-Syari’ah Islamiyyah (1993), apabila anak itu sudah cerdik untuk menilai baik dan buruk sesuatu perkara, maka bolehlah anak itu membuat pilihan sama ada untuk tinggal bersama ibu atau bapa.

Hak hadanah bagi kanak-kanak

Hal ini selari Seksyen 84 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan, hak hadanah bagi menjaga seseorang kanak-kanak tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun untuk kanak-kanak lelaki dan sembilan tahun untuk perempuan.

Jika kanak-kanak itu telah mencapai umur kecerdikan (mumaiyiz), maka kanak-kanak berhak memilih untuk tinggal sama ada dengan ibu atau bapanya, melainkan jika mahkamah memerintahkan selainnya.

Seksyen 86 (2) (b) akta yang sama menetapkan, untuk memutuskan siapa yang layak, pertimbangan utama ialah kebajikan kanak-kanak yang memberi perhatian kepada kemahuan kanak-kanak jika dia telah meningkat umur dapat menyatakan pendapatnya sendiri.

Berdasarkan Seksyen 84(1) akta sama, kanak-kanak perempuan yang telah mencapai umur sembilan tahun dianggap mumaiyiz dan anak itu bolehlah membuat pilihan untuk tinggal bersama ibu atau ayahnya.

Sabda Rasulullah SAW: “Hendaklah kamu berdua membuang undi mengenai anak kamu, maka berkata suami perempuan itu: Siapakah yang boleh menentang saya berkenaan anak saya (bererti suami itu tidak bersetuju cara membuang undi). Lalu Rasulullah SAW menyuruh anak itu memilih antara ibu atau bapa dengan sabdanya: Ini bapa engkau dan ini ibu engkau, pilihlah siapa antara kedua-duanya yang engkau suka tinggal bersama. Maka anak itu pun memilih ibunya dengan memegang tangan ibunya itu. Lalu perempuan itu pun membawa anaknya itu pulang bersama”. (Riwayat Abu Daud, An-Nasa’i dan Tirmizi)

Pilihan anak tidak mutlak

Walau bagaimanapun, seksyen 84 (2) akta sama menyatakan pilihan yang dibuat oleh anak tidaklah mutlak kerana mahkamah boleh memerintahkan keputusan berlawanan dengan pilihan anak.

Walaupun seseorang itu telah melepasi umur mumaiyiz, tetapi tidak bermakna pilihannya itu bersifat mutlak dan wajib diikuti. Kesan daripada pilihan anak itu perlu juga diambil kira kerana dikhuatiri mereka tersilap dalam membuat keputusan.

Berkata Ibn Uqail dalam kitabnya Kassyaf al-Qina’ ‘an Matn al-Qina’ (1982), “Sesungguhnya kita menyerahkan anak kepada bapa atau ibunya adalah bertujuan untuk menjaga kemaslahatan anak dan menyelamatkan mereka daripada keburukan. Jika mereka membenci satu pihak kerana mengajarnya adab, maka pilihannya itu tidak boleh diikuti.”

Ibn Taimiyyah berkata: “Aku dengar guruku berkata: Telah berselisih faham dua orang ibu bapa di hadapan hakim mengenai siapa yang akan memelihara anaknya. Kemudian hakim menyuruh anak itu supaya memilih antara ibu atau bapanya. Lalu anak itu memilih bapanya. Berkata ibunya kepada hakim: Cubalah tuan hakim tanya kepada anak itu apa sebabnya anak itu memilih bapanya? Lalu hakim bertanya kepada anak itu. Anak itu menjawab: Ibuku menghantarku ke tempat mengaji al-Quran tiap-tiap hari dan guru-guru acap kali memukulku, manakala bapaku membiarkanku bermain-main bersama kawan-kawan, sebab itu aku suka tinggal dengan bapaku. Mendengar demikian, hakim memutuskan untuk menyerahkan anak itu kepada ibunya dengan menyatakan: Engkau lebih berhak memelihara anak itu.”

Tuntut hak, tetapi tak layak jaga anak

Hari ini, di Mahkamah Syariah ramai ibu atau bapa yang menuntut hak jagaan anak walaupun mereka tahu sebenarnya mereka tidak layak berbuat demikian. Ada yang berkerja sepanjang masa, ada meninggalkan solat dan ajaran fardu lain, tetapi tetap berkeras untuk menuntut hak jagaan anak.

Ada juga yang berkeras menuntut hak jagaan, tetapi anak dijaga oleh nenek, datuk atau pengasuh. Mereka berbuat demikian bukan disebabkan kelayakan atau suci hati untuk menjaga anak, tetapi atas faktor lain seperti dendam akibat perceraian, tanpa memikirkan kesan perbuatan itu kepada anak.

Sesungguhnya, hadanah adalah suatu tanggungjawab yang wajib dilaksanakan. Kepentingannya amatlah besar kerana asas sesebuah masyarakat yang tinggi budi pekertinya bergantung kepada sebuah keluarga yang soleh.

Oleh itu, penting bagi setiap ibu bapa atau penjaga untuk memastikan mereka berkelayakan bagi melindungi, menjaga, mendidik dan membentuk anak-anak di bawah jagaan mereka. Dengan pendidikan yang baik, akan terpeliharalah sesebuah keluarga daripada kemungkaran.

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie (PGSM) dan boleh dihubungi di alamat emel sekretariatpgsm@yahoo.com.

No comments:

Post a Comment

Kelantan Lulus Hukum Sebat Khalayak Ramai, PINDAAN TAK BERCANGGAH PERLEMBAGAAN

Berita Harian Jumaat, 14 Julai 2017 KELANTAN LULUS HUKUM SEBAT KHALAYAK RAMAI Pindaan tak bercanggah Perlembagaan Pindaan ...