Wednesday, October 15, 2014

Tujuan tersirat promosi arak

Harian Metro
15/10/2014



Musa Awang

Mungkin ramai yang masih tertanya-tanya apa itu Octoberfest? Oktoberfest adalah festival musim gugur tahunan yang berlangsung di Munich, Jerman. Festival ini dipenuhi dengan sajian bir dalam jumlah besar beserta berbagai makanan tradisional Jerman, serta diselangi dengan banyak acara-acara lain. Jerman telah merayakan Oktoberfest setiap tahun sejak tahun 1810.

Octoberfest pertama sebenarnya merupakan acara lumba kuda yang diselenggarakan untuk merayakan pernikahan Putra Mahkota Ludwig I dan isterinya Therese Saxe-Hildburghausen. Perlumbaan itu berjaya sehingga mereka memutuskan untuk mengadakan acara tersebut sebagai acara tahunan.

Di Indonesia, festival seperti ini sudah menjadi tradisi tahunan bagi Hotel Aryaduta Jakarta, sejak 1988. Pengunjung bukan hanya warganegara Jerman sahaja malah warga Indonesia.

Octoberfest yang bermula sejak 24 September telah dianjurkan di beberapa lokasi antaranya di Saujana Hotel Subang dan Berjaya Times Square Hotel dan di  tempat letak kereta pusat membeli belah, One Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Kenapa pula festival yang berasal dari Jerman itu boleh dibawa ke negara ini? Sebelum ini di Selangor, kini pula di Melaka. Dan kenapa pula ia dipromosikan dan disensasikan? Pasti ada tujuan yang tersirat.

Benar tiada undang-undang yang menghalang atau mengenakan tindakan ke atas seorang bukan Islam yang minum arak. Ia akan menjadi kesalahan jika seorang bukan Islam memandu kenderaan semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau memandu dengan kepekatan alcohol melebihi had yang ditetapkan, menurut Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Dari sudut undang-undang, tidak salah bagi bukan Islam untuk minum arak samada secara tertutup atau tersembunyi. Tetapi jika acara minum arak dibuat sebagai suatu pesta, walaupun dibuat di lokasi tertutup, dipertontonkan kepada umum melalui gambar-gambar yang diambil dan dipos ke laman sosial, ia sebenarnya suatu tindakan mempromosikan arak secara fizikal. Pada masa sama, ia juga mempromosikan kerendahan moral serta akhlak.

Meskipun undang-undang membenarkan bukan Islam mengambil minuman memabukkan, membeli dan menjualnya tanpa diambil tindakan oleh pihak berkuasa, namun ia tidak boleh menjadi syiar yang dipromosi secara terbuka menerusi iklan dan pesta besar-besaran. Lebih menyedihkan apabila ada pemimpin politik seolah-olah merestui gejala tidak sihat ini. Sepatutnya mereka berkempen untuk menyeru masyarakat agar menjauhi arak, bukan turut bersama-sama mempromosikannya.

Minum arak bukan sahaja haram dalam Islam tetapi juga dilarang dalam agama-agama lain. Dalam Bible dinyatakan bahawa : “Janganlah kamu menjadi mabuk dengan wain, kerana hal itu akan merosakkan hidup kamu.”(Ephesians, 5:8) Begitu juga dalam Imamat bab 10 : 9, Bilangan bab 6 : 3, Ulangan bab 29 : 6, Hakim-Hakim bab 13 : 4, Efesus bab 5 : 18, Samuel bab 1 : 15, Yesaya bab 5: 11, Mikha bab 2 : 11, dan Lukas bab 1: 15 jelas pengharaman arak di dalam Bible.

Di dalam Pancasila (lima sila) ajaran Buddha, sila terakhir menyatakan bahawa penganut Buddha perlu menghindari atau menahan diri dari bahan yang memabukkan. Secara umumnya, arak juga tidak dibenarkan dalam agama Hindu.

Di dalam catatan Guru Gobind Singh (guru ke 10) di dalam Dasam Granth buku terakhir di dalam kitab Guru Granth Sahib menyenaraikan 5 larangan asas di dalam agama Sikh antaranya, tidak boleh potong rambut, tidak boleh berkelakuan buruk, tidak boleh merokok, tidak boleh makan daging yang disembelih dan tidak boleh minum minumaman beralkohol.

Orang Islam yang patuh kepada agama tidak akan minum arak. Orang bukan Islam juga tidak akan minum arak jika patuh kepada ajaran agama masing-masing.

Pada April 2014, semasa polemik tentang isu penjualan arak dalam penerbangan, ramai tokoh-tokoh dari kalangan bukan Islam menyatakan persetujuan agar penjualan arak di dalam penerbangan dihentikan. Presiden Persatuan Hindu Sangam Malaysia, Datuk RS Mohan Shan berkata arak dilarang kepada penganut Hindu kerana ianya boleh membawa mudarat kepada peminumnya. “Arak boleh membawa kepada satu tahap di mana peminumnya boleh hilang kesedaran diri. Seterusnya individu tersebut mungkin akan melakukan sesuatu di luar kawalan. Oleh itu Hindu melarang minum arak kerana mendatangkan banyak keburukan daripada kebaikan," katanya seperti dilapor oleh sebuah akhbar harian.

Sementara itu, Setiausaha Eksekutif National Evengelical Christian Fellowship (NECF) Afred Tais berkata, ajaran Kristian juga tidak menggalakkan penganutnya mengambil minuman keras. "Tindakan tidak rasional ketika mereka mabuk ini yang menyebabkan ajaran Kristian menghalang mereka daripada mengambil minuman keras," katanya.

Bukan Islam mempunyai hak kebebasan untuk makan dan minum makanan yang halal bagi mereka, walaupun haram bagi orang Islam, dengan syarat tidak menyentuh atau mencabar sentimen umat Islam atau membawa kepada fitnah dan kerosakan masyarakat keseluruhan. Jika ianya berlaku, kerajaan wajib campur tangan dan bertindak bagi menghalang tersebar dan berleluasanya lubang-lubang kerosakan yang boleh menjerumuskan masyarakat ke dalamnya.

-       Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Email : sekretariatpgsm@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...