Monday, August 10, 2009

Isu Arak Di Selangor-PGSM turut kesal

Utusan Malaysia 8 Ogos 2009
PGSM turut kesal

KUALA LUMPUR 7 Ogos -Tindakan Exco Selangor, Ronnie Liu yang mencampuri urusan penguatkuasaan undang-undang Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengundang kemarahan banyak pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam.
Terbaru, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PPSM) melahirkan kekesalan terhadap tindakan Ronnie yang dianggap tidak sepatutnya berlaku.
Timbalan Presidennya, Musa Awang berkata, sebagai individu yang diberi amanah memimpin kerajaan, Ronnie seharusnya menjalankan tanggungjawab secara bijaksana dengan mengambil kira sensitiviti majoriti rakyat.

"Sensitiviti umat Islam selaku penganut agama rasmi negara ini perlu dijaga dan dipertahankan. Selama ini masyarakat Islam banyak bertolak ansur tetapi dalam isu arak, ia merupakan sesuatu yang tidak boleh dikompromi," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

"Sama ada sedikit atau banyak kandungan alkohol, minuman itu tetap haram di sisi Islam. Justeru, tindakan yang diambil seharusnya tidak mengutamakan kepentingan peribadi atau individu tertentu kerana ia mengguris sensitiviti masyarakat Islam," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Ronnie yang mengarahkan MBSA memulangkan semula minuman keras dari sebuah kedai serbaneka di Jalan Liku, Seksyen 8, Shah Alam setelah merampasnya dalam satu operasi 30 Julai lalu.

Rampasan oleh Jabatan Perlesenan dan Penguatkuasaan MBSA itu dibuat selepas menerima aduan daripada penduduk setempat sejak beberapa bulan lalu yang tidak berpuas hati kerana mendakwa premis berkenaan menjual minuman keras kepada umat Islam.
Dalam pada itu, Musa turut menggesa agar pemberian lesen penjualan arak diperketatkan dan dikawal di samping penguatkuasaan terhadap mana-mana pekedai yang melanggar undang-undang dibuat dengan lebih kerap.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...