Saturday, January 2, 2010

Keratan akhbar - Selesai segera isu tangguh hukuman sebat: NGO

Selesai segera isu tangguh hukuman sebat: NGO

KUALA LUMPUR: Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mahu isu penangguhan hukuman sebat yang dikenakan terhadap Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, dapat diselesaikan segera bagi memastikan kredibiliti badan yang berkaitan dalam pelaksanaan hukuman itu tidak terus dipersendakan.

Naib Presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM), Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj, berkata perlu itu perlu disegerakan kerana ia memberikan impak yang cukup besar bukan saja terhadap individu yang dihukum malah memberi kesan emosi dan psikologi terhadap keluarga terdekat individu berkenaan.

"Pelaksanaan hukuman yang segera terhadap Kartika bukan saja untuk dirinya tetapi bagi memastikan kredibiliti institusi kehakiman syariah tidak dipersendakan," katanya mengulas laporan akhbar semalam mengenai status terkini model sambilan berkenaan yang kini sedang dalam proses perceraian dengan suaminya, Mohamad Afandi Amir, 38.

Laporan berkenaan menyebut, Mohamad Afandi, yang juga warga Singapura dijadual memfailkan permohonan cerai itu di Mahkamah Syariah Kuala Kangsar seminggu dua lagi. Beliau dikatakan melafazkan cerai di rumah mereka di Singapura Mei lalu sebelum melaporkan lafaz berkenaan di Mahkamah Syariah Bishan, Singapura, sehari kemudian.

Ditanya mengenai tindakan dilakukan suami Kartika, Dr Harlina berkata, apa yang dilakukan pasangan itu adalah sesuatu yang sangat peribadi untuk dibincangkan.

Namun, katanya, insiden yang berlaku itu menunjukkan kesan negatif yang dialami Kartika walaupun mereka ada sebab peribadi yang tersendiri kesan daripada kelewatan pelaksanaan hukuman yang sudah dijatuhkan.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang, berkata penangguhan hukuman sebat itu tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk suami Kartika melafazkan cerai.

Beliau berkata, mungkin ada banyak sebab lain yang mengakibatkan pasangan itu mahu bercerai dan penangguhan itu hanya sebagai alasan untuk membolehkan pasangan itu bercerai.

Kartika dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan selepas disabitkan dengan kesalahan meminum arak.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...