Monday, August 23, 2010

Persoalan Semasa Tentang Talak



Ini adalah jawapan berdasarkan soalan yang dikemukakan kepada saya oleh Wartawan Utusan Malaysia, Puan Norazlita Mohd Sies dalam satu temuramah dengan saya tentang isu talak semasa.

Soalan:
---------

1. Terdapat 3 jenis talak yang ada dalam agama Islam apabila pasangan suami isteri memilih jalan untuk bercerai. Tetapi dalam ketiga-tiga talak tersebut mana satu talak yang mempunyai kewajaran jika dibandingkan antara satu sama lain.


Cerai atau talak dari segi maksud Syarak ialah melepaskan ikatan pernikahan dengan lafaz tertentu. Cerai adalah perbuatan yang haram hukumnya, kecuali bila keadaan memaksa dan sudah tidak ada lagi jalan keluar yang lain untuk menyelamatkan perkahwinan pasangan suami isteri, barulah halal hukumnya. Walaupun dihalalkan, ia tetap dibenci Allah SWT sebagaimana sabda Rasulullah SAW dalam hadith riwayat Abu Daud yang bermaksud : “Perbuatan halal yang teramat dibenci Allah, ialah talaq,” dan hadith “Tidak ada sesuatu yang Allah halalkan, tetapi Ia sangat membencinya, melainkan talaq.”

Islam memberikan kepada seorang muslim tiga talaq untuk tiga kali, dengan beberapa syarat. Antaranya, tiap kali talaq dijatuhkan, suami harus memastikan keadaan isteri dalam keadaan suci dari haidh. Suami sewenang-wenangnya tidak boleh menjatuhkan talak. Ini kerana, bila talaq dijatuhkan dalam keadaan isteri sedang haidh, maka hukumnya haram dan berdosa, meskipun tetap jatuh talaq juga.

Pada saat menjatuhkan talaq juga, seorang suami perlu pastikan isterinya dalam keadaan suci yang tidak disetubuhi sepanjang tempoh isterinya suci yang akhir. Maksudnya suami yang ingin menceraikan isterinya tidak boleh menyetubuhi isterinya sejak suci dari haidh sehinggalah saat suami mentalakkan isterinya. Suami juga perlu pastikan isteri tidak berada dalam keadaan mengandung, kerana talak dalam keadaan isteri mengandung akan memanjangkan tempoh iddah isteri tersebut, dan ia merupakan suatu penganiayaan kepada si isteri, sedangkan Islam menentang penganiayaan.

Walaupun Islam memberikan kuasa kepada suami untuk menjatuhkan talak sehingga 3 kali, namun talak yang paling wajar ialah talak rajie, yakni talak 1 atau talak 2 kerana dengan bilangan talak ini masih terdapat ruang untuk suami kembali kepada isteri, berbanding talak bain, iaitu talak 3 terus.

2. Apakah sebabnya agama Islam mengunjurkan talak 1, 2, 3. Mengapa diberikan pilihan sedemikian? Iaitu step by step.


Sebagaimana Islam memberikan hak untuk bercerai kepada rumahtangga yang tidak boleh diselamatkan yang menunjukkan keterbukaan Islam dalam menyelesaikan konflik rumah tangga, begitulah juga Islam bersikap terbuka dan masih memberi ruang dalam menyelamatkan sesebuah rumah tangga walaupun selepas berlaku perceraian, di mana disyariatkan adanya tempoh iddah selepas berlaku perceraian.

Antara tujuan beriddah adalah untuk menilai kembali kesilapan, menimbulkan penyesalan kerana keterlanjuran bertindak dan membolehkan pasangan suami isteri menyambung ikatan kasih sayang mereka sebagaimana sebelumnya melalui rujuk. Firman Allah SWT yang bermaksud : “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali, setelah itu bolehlah ia (rujuk dan) dipegang terus (isterinya) dengan cara yang sepatutnya (makruf) atau dilepaskannya (menceraikannya) dengan cara yang baik.” (al-Baqarah: 229).

Sebab itulah disyariatkan kalau hendak mentalakkan isteri, sebaiknya dengan talak rajie (1 dan 2) kerana dengan talak tersebut suami masih boleh merujuk isteri. Kalau talak 3 maka ruang atau pintu untuk kembali kepada isteri telah tertutup rapat. Maka dikhuatiri suami akan menyesal tak berkesudahan.

3. Apakah gambaran yang boleh dibuat kepada suami yang mengambil keputusan menceraikan isteri dengan talak 3 sekaligus? Misalnya : berpatah arang berkerat rotan dan yakin sebenar-benarnya bahawa dia tidak ingin untuk kembali lagi kepada bekas isterinya?

Dalam surah An-Nisa’ ayat 19 Allah SWT ada berfirman yang maksudnya: “Dan bergaullah dengan mereka (isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci (disebabkan tingkah lakunya) janganlah pula kamu terburu-buru menceraikannya, kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak untuk kamu.”

Ayat ini adalah ingatan kepada suami-suami supaya janganlah terburu-buru menceraikan isteri walaupun ada sikap isteri yang tidak disukai kerana ia mungkin ujian Allah kepada suami-suami ini. Ia juga satu petunjuk kepada suami bahawa masih banyak usaha yang perlu dijalankan oleh suami untuk mendidik dan mentarbiyah isteri, kerana wanita dijadikan seperti bentuk tulang rusuk yang bengkok, jika dibetulkan dengan kekerasan, maka tulang itu akan patah.

Walaupun seseorang suami itu yakin bahawa dia tidak berniat kembali lagi kepada bekas isterinya, tetapi tetap disyariatkan untuk diceraikan dengan talak rajie yakni talak yang masih boleh dirujuk, kerana kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Menceraikan isteri dengan talak 3 sekaligus bermakna dia tidak boleh kembali lagi, dan si perempuan pun sudah tidak lagi halal buat si laki-laki tersebut, sehingga dia berkahwin dengan orang lain secara Syar`i.

Menjatuhkan talaq 3 dengan satu kali ucapan, bererti menentang Allah dan menyimpang dari tuntunan Islam yang lurus. Suatu ketika Rasulullah SAW pernah diberitahu tentang seorang laki-laki yang mencerai isterinya tiga talaq sekaligus. Kemudian Rasulullah berdiri dan marah, sambil bersabda : “Apakah dia mau mempermainkan kitabullah, sedang saya berada di tengah-tengah kamu? Sehingga berdirilah seorang laki-laki lain, kemudian dia berkata, "Ya Rasulullah! Apakah tidak saya bunuh saja orang itu!"(HR An-Nasa`i)

Jadi, setinggi mana pun tahap kemarahan anda sebagai suami kepada isteri, cubalah fikirkan memori indah bibit-bibit percintaan mula berputik, dan fikirkan juga kebaikan isteri anda, sebelum menjatuhkan talak ke atas isteri.

4. Mengapakah lelaki yang telah mengambil keputusan untuk menjatuhkan talak ke atas isteri-isteri mereka dinasihatkan supaya berfikir semasak-masaknya dan seringkali saya mendengar mahkamah menasihati si suami melafazkan talak satu yang berjumlah 1 talak? Sekalipun pemohon (suami) memberikan alasan dirinya mengidap penyakit yang tak mempunyai harapan sembuh namun tetap jugak dinasihatkan supaya melafazkan talak satu sahaja.

Ya, kerana Mahkamah Syariah adalah Mahkamah yang ditubuhkan berdasarkan undang-undang Syariah Islam, maka Hakim-Hakim di Mahkamah Syariah juga adalah terikat dan berperanan memartabatkan syariat Islam. Islam mengharuskan perceraian secara talak rajie, maka Hakim Syarie terikat dengan syariat dan juga perlu menasihati si suami melafazkan talak secara talak rajie. Jika perceraian berlaku di hadapan dan dengan kebenaran Mahkamah, maka situasi itulah yang berlaku di mana Hakim akan menasihatkan suami mentalakkan isteri dengan satu talak sahaja.

Lainlah kalau perceraian berlaku di luar Mahkamah, dan kes di bawa ke hadapan Mahkamah untuk pengesahan, maka Hakim perlu meneliti rukun-rukun lafaz talak itu dari segi hukum syarak dan mengsahkannya sahaja menurut Syarak. Jika suami lafaz talak 3, maka talak 3 lah yang disahkan. Kadang-kadang kes di bawa di hadapan Mahkamah di mana suami menceraikan isteri dengan talak 10, talak 100, 1000 atau sejuta, dan mahkamah akan mengsahkannya menurut Hukum Syarak, dengan mengambilkira pandangan-pandangan ulamak muktabar berhubung bab “at-talaq”.

5. Apakah dengan syor atau cadangan atau nasihat mahkamah ini bermakna kaum lelaki tidak bebas untuk memilih mana satu talak yang mereka mahu? Saya rasa jarang sekali kita mendengar mahkamah membenarkan permohonan perceraian kali pertama dengan talak 3 sekali gus. Mengapa?

Mahkamah tidak akan membenarkan suami menceraikan isterinya dengan talak 3 sekaligus, kerana ia tidak mengikut syariat Islam. Apalah erti kebebasan kepada suami untuk memilih jumlah talak, sekiranya pilihan itu bertentangan dengan syariat?

Dalam keadaan di mana jika sekiranya Hakim Syarie telah menasihatkan suami melafazkan talak 1 di hadapan Mahkamah, tetapi suami tetap menceraikan talak 3, maka ia adalah suatu kesalahan menurut undang-undang, iaitu kesalahan menceraikan suami tanpa kebenaran Mahkamah (walaupun dilakukan di hadapan Mahkamah) dan boleh diambil tindakan menurut undang-undang jenayah Islam. Ini kerana undang-undang menetapkan sesuatu lafaz talak itu perlu mendapat kebenaran Mahkamah terlebih dahulu sebelum ia diucapkan.

5. Lazimnya perpisahan atau perceraian terjadi disebabkan pasangan sudah tidak boleh lagi hidup bersama. Namun apabila perkara tersebut dirujuk kepada mahkamah, pasangan akan dinasihati supaya bermuhasabah diri masing-masing atau memikirkan kesilapan diri sendiri terlebih dahulu (melalui proses kaunseling) sebelum membenarkan perceraian. adakah dengan tindakan mahkamah Syariah bermakna pihak-pihak diberikan masa utk sama-sama mengkaji kelemahan dan memperbaiki segala masalah yang timbul.

Sebenarnya bukan semua yang bercerai itu mempunyai masalah yang besar atau tidak boleh diselamatkan lagi. Kadang-kadang disebabkan perkara yang remeh temeh dan boleh diselesaikan seperti pasangan meneruskan kebiasaan tingkah laku dan sikap yang tidak sesuai dengan alam perkahwinan, membiarkan pasangan membuat tindakan secara sendirian, kurang kefahaman terhadap agama berhubung dengan kehidupan suami isteri, cara hidup tidak mengikut syariat Islam seperti minum arak, judi, menyalahgunakan dadah, berzina dan sebagainya, masalah pengurusan komunikasi dengan pasangan dan keluarga, menghadapi masalah peribadi yang tidak dikongsi bersama, mempunyai personaliti seperti pemarah (emosional), cemburu buta, mendera dan mementingkan perasaan sendiri, menghadapi masalah kesihatan seperti nafsu seks yang terlalu tinggi atau lemah, lebih mementingkan kerjaya atau lain-lain kegiatan luar, tidak dapat mengawal pengaruh luaran daripada pergaulan (kawan-kawan), persekitaran dan keluarga dan sebagainya.

Namun punca utamanya adalah suami isteri tidak mencapai tujuan perkahwinan yang sebenarnya dalam erti kata tidak ada kebahagiaan rumah tangga.

Apabila kes di bawa ke Mahkamah, maka pihak-pihak perlu melalui prosedur perceraian yang telah ditetapkan. Islam telah menetapkan peraturan perceraian dengan begitu halus dan teliti agar tidak ada mana-mana pihak yang teraniaya, di mana setiap negeri di Malaysia menggunakan enakmen atau akta undang-undang keluarga Islam masing-masing.

Contohnya dalam Seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003 –

(1) Seseorang suami atau seseorang isteri yang hendak bercerai hendaklah menyerahkan suatu permohonan untuk perceraian kepada Mahkamah dalam borang yang ditetapkan, disertai dengan satu akuan mengandungi butir-butir mengenai perkahwinan itu dan nama, umur dan jantina anakanak, jika ada, hasil daripada perkahwinan itu ;

i) Butir-butir mengenai fakta-fakta yang memberi bidangkuasa kepada Mahkamah di bawah Seksyen 45;

ii) Butir-butir mengenai apa-apa prosiding yang dahulu mengenai hal ehwal suami isteri antara pihak-pihak itu, termasuk tempat prosiding itu;

iii) Suatu pernyataan tentang sebab-sebab hendak bercerai;

iv) Suatu pernyataan tentang sama ada apa-apa, dan jika ada, apakah langkah-langkah yang telah diambil untuk mencapai perdamaian;

v) Syarat apa-apa perjanjian berkenaan dengan nafkah dan tempat kediaman bagi isteri dan anak-anak dari perkahwinan itu, jika ada, peruntukan bagi pemeliharaan dan penjagaan anak-anak dari perkahwinan itu, jika ada, dan pembahagian apa-apa aset yang diperolehi melalui usaha bersama pihak-pihak itu, jika ada, jika tiada sesuatu persetujuan tersebut telah tercapai, cadangan pemohon mengenai hal-hal itu; dan

vi) Butir-butir mengenai perintah yang diminta.

Perkara (iv) iaitu samada apa-apa langkah yang telah diambil untuk mencapai perdamaian adalah suatu keperluan dalam Seksyen ini. Maka disebabkan ia adalah suatu keperluan, sebab itulah Mahkamah akan bertanya kepada pasangan yang hendak bercerai. Namun bukanlah disyaratkan mereka perlu menjalani kaunseling secara formal. Ia masih boleh diterima walaupun perbincangan di peringkat kedua belah keluarga atau perbincangan antara peguam.

Semua ini bertujuan untuk memastikan pihak-pihak telah berfikir semasak-masaknya keputusan yang telah dibuat, untuk memelihara pasangan agar tidak mempermudahkan talaq selain memudahkan isteri menuntut hak-hak selepas perceraian atau membuat isteri apabila ingin berkahwin lain apabila tamatnya tempoh iddah.

6. Mengapa Allah memberikan alternatif kepada hambanya khususnya kaum lelaki yang mempunyai kuasa talak yang tidak diberikan kepada kaum wanita?

Allah memberikan alternative kepada kaum lelaki sebagai pemimpin bagi kaum wanita, yang boleh berfikir dengan waras berbanding kaum wanita. Sebagaimana firman Allah dalam surat An-Nisa’, bermaksud “Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita. Sebab, Allah telah melebihkan sebagian mereka (laki-laki) atas sebagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta-harta mereka. Oleh karena itu, wanita-wanita yang salih ialah yang mentaati Allah lagi memelihara diri di belakangan suaminya karena Allah telah memelihara (mereka). Sementara itu, wanita-wanita yang kalian khawatiri perbuatan nusyĆ»z-nya, nasihatilah mereka, pisahkanlah mereka dari tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Akan tetapi, jika mereka menaati kalian, janganlah kalian mencari-cari jalan untuk untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Agung.” (Surah an-Nisa’ [4] : 34).

Kaum lelaki adalah pihak yang memegang tanggungjawab atas kelangsungan bahtera rumah tangga. Kaum lelaki juga yang memberikan maskahwin (mahar) secara penuh kepada si isteri sewaktu dinikahinya, nafkah, nafkah selama tempoh iddahnya isteri jika ditalak. Jika talak dipegang oleh kaum wanita tentu terjadi penzaliman yang jelas terhadap kaum lelaki, oleh karena itulah hak talak diserahkan sepenuhnya kepada kaum lelaki.

Dari segi logik akal, sebagai contoh, jika dibolehkan wanita menceraikan suaminya, tentu wanita akan menjatuhkan talak sebelum si suami menyentuhnya pada malam pertama lagi, walhal suami telah mengeluarkan maskahwin dan biaya lainnya untuk terjadi akad itu. Wanita juga akan mendapatkan maskahwin semuanya setelah disetubuhi oleh suaminya dan separuh dari maskahwin, jika diceraikan sebelum suami mensetubuhinya. Jika talak di tangan wanita, sebelum disetubuhi wanita akan menceraikan suami dan mendapat separuh maskahwin. Tidakkah dalam keadaan demikian kaum wanita akan memakan harta orang lain secara bathil dan zalim? Sedangkan perkara ini ditegah oleh Islam. Oleh sebab itulah kuasa talak itu diberikan kepada kaum lelaki.

Dari segi psikologi, kaum wanita juga cepat terbawa perasaan dan emosi ketika menghadapi permasalahan, berbanding kaum lelaki. Kaum wanita juga kadang-kadang terbawa-bawa dengan keadaan biologi dan tubuh badan dirinya yang menghadapi putaran haid, mengandung dan sebagainya. Jika hak talak berada di tangan kaum wanita sudah tentu akan mudah sekali terjadi ribut atau badai dalam rumah tangga. Rumah tangga dan akad pernikahan tentu akan cepat terlerai. Akibatnya masyarakat Islam akan cepat hancur lebur, akibat lafaz talak dari kaum wanita tanpa berfikir secara matang.
Oleh itu, Islam sangat menjaga keutuhan dan keharmonian rumah tangga dengan memberikan hak talak kepada kaum lelaki serta menjadi pelindung atas kaum wanita. Kaum lelaki lebih dapat mengendalikan perasaan, fikiran, menempatkan diri dan mengawal sikap jika dihadapkan dengan berbagai permasalahan rumit.

Jika kaum lelaki sebagai pemegang kuasa talak itu tidak memanfaatkan sebaik-baiknya kuasa yang diberikan, menjatuhkan talak dengan sewenang-wenangnya dan tidak mengikut syariat yang telah ditetapkan oleh Islam, maka taraf kaum lelaki seperti itu adalah lebih rendah berbanding kaum wanita.


BERALIH PULA KEPADA ISU PENGESAHAN LAFAZ CERAI DI LUAR MAHKAMAH:
-------------------------------------------------------------------------------------
1. Adakah seseorang (khususnya pihak ketiga) yang sekadar terdengar lafaz cerai diucapkan oleh seseorang suami mempunyai locus standi untuk memfailkan pengesahan lafaz cerai di mahkamah syariah? Adakah peruntukkan undang-undang Syariah yang membenarkan untuk berbuat demikian?

Misalnya: Lisa dan Aziz pasangan suami isteri. Tiba-tiba satu hari, Zaiha mendakwa kononnya dia terdengar Aziz melafazkan talak ke atas Lisa sedangkan Lisa tidak tiada pengetahuan mengenai lafaz cerai terhadap dirinya. Adakah Zaiha mempunyai locus standi untuk memfailkan permohonan pengesahan lafaz cerai yang didakwa telah didengar oleh beliau bagi pihak Aziz. Walhal Aziz yang lebih wajar untuk memfailkan permohonan tersebut kerana dia yang melafaz kan cerai?

Peruntukan tentang kuasa Mahkamah Syariah untuk membuat suatu perintah perceraian terdapat dalam enakmen undang-undang keluarga Islam setiap negeri. Mengambil contoh, kuasa Mahkamah untuk membuat suatu perintah mengenai perceraian diperuntukkan dalam Seksyen 45 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 (Enakmen No. 2/2003), yang berbunyi :-

“Kecuali sebagaimana diperuntukkan selainnya dengan nyata, tiada apa-apa jua dalam Enakmen ini membolehkan Mahkamah membuat sesuatu perintah perceraian atau perintah mengenai perceraian atau membenarkan seseorang suami melafazkan talaq kecuali— (a) jika perkahwinan itu telah didaftarkan atau disifatkan sebagai didaftarkan di bawah Enakmen ini; atau (b) jika perkahwinan itu telah dilangsungkan mengikut Hukum Syarak; dan (c) jika permastautinan salah satu pihak kepada perkahwinan pada masa permohonan itu diserahkan adalah dalam Negeri Selangor.”

Manakala kuasa mengesahkan lafaz cerai yang berlaku di luar sebagaimana dalam Seksyen 57 Enakmen tersebut memperuntukkan :-

(1) Walau apa pun seksyen 55, seseorang yang telah menceraikan isterinya dengan lafaz talaq di luar Mahkamah dan tanpa kebenaran Mahkamah, hendaklah dalam masa tujuh hari dari pelafazan talaq itu melaporkan kepada Mahkamah. (2) Mahkamah hendaklah mengadakan siasatan untuk memastikan sama ada talaq yang dilafazkan itu adalah sah mengikut Hukum Syarak. (3) Jika Mahkamah berpuashati bahawa talaq yang telah dilafazkan itu adalah sah mengikut Hukum Syarak, maka Mahkamah hendaklah, tertakluk kepada seksyen 125— membuat perintah membenarkan perceraian dengan talaq; (b) merekodkan perceraian itu; dan (c) menghantar salinan rekod itu kepada Pendaftar yang berkenaan dan kepada Ketua Pendaftar bagi pendaftaran.

Menurut kehendak undang-undang, lafaz talak di luar Mahkamah perlu disahkan oleh samada suami atau isteri tersebut dalam tempoh tujuh hari dari tarikh lafaz talak. Mahkamah kemudiannya akan mengadakan siasatan samada lafaz talak itu sah atau tidak menurut kehendak Hukum Syarak. Jika sah, maka Mahkamah hendaklah memerintahkan lafaz perceraian itu didaftarkan oleh Pendaftar Nikah Cerai dan Rujuk, Jabatan Agama Islam.

Dari segi teori dan bacaan undang-undang menurut Undang-Undang Keluarga Islam, tidak pula terdapat peruntukan yang membolehkan seseorang yang bukan pasangan suami isteri atau pihak ketiga mempunyai locus standi atau boleh mendaftarkan untuk mengesahkan lafaz talak tersebut, walaupun pihak ketiga itu sendiri mendengar lafaz talak tersebut dengan jelas.

Namun, dalam keadaan-keadaan tertentu yang istimewa, ia dibolehkan, sebagaimana penjelasan saya berikutnya.

2. Bolehkah mahkamah menerima atau mempertimbangkan permohonan pengesahan lafaz cerai yang difailkan oleh pihak ketiga? Apakah keadaan-keadaan istimewa yang membolehkan mahkamah membenarkan permohonan sedemikian? Adakah ia semata-mata kerenah birokrasi atau memang ditetapkan oleh hukum Syarak?


Jika dirujuk kepada Undang-undang Keluarga Islam, mungkin tidak kelihatan ada ruang untuk Mahkamah mendengar permohonan pihak ketiga untuk mengesahkan lafaz cerai suami isteri yang tidak ada kaitan dengan dirinya. Namun dari segi Hukum Syarak, kuasa Mahkamah tidak dihadkan oleh semata-mata undang-undang yang sedang berjalan. Jika Mahkamah melihat perkara itu wajar menurut Hukum Syarak, Mahkamah boleh menggunakan kuasa sedia ada Mahkamah menurut Seksyen 245 (2) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Selangor 2003 yang memperuntukkan – "Jika terdapat lakuna atau jika apa-apa perkara tidak diperuntukkan dengan nyata oleh Enakmen ini, Mahkamah hendaklah memakai Hukum Syarak”

Dalam sesetengah keadaan pengesahan memang terpaksa dipohon oleh pihak ketiga seperti dalam tindakan faraid bagi menafikan perwarisan isteri yang telah diceraikan sebelum kematian (tetapi belum disahkan). Namun pada pendapat saya, pihak ketiga itu mesti ada hak, kepentingan atau locus standi untuk memulakan tindakan atau kes, dan bukan sebarang pihak ketiga yang boleh memulakan saman atau tindakan, bagi mengelak penyalahgunaan proses Mahkamah oleh mana-mana pihak.

Yakni dalam keadaan pelafaz talak (suami) itu sendiri telah meninggal dunia atau tidak mampu atau uzur untuk hadir ke Mahkamah bagi mengesahkan lafaz tersebut, maka saya melihat hukum Syarak membenarkan pihak ketiga untuk bertindak membawa ke muka pengadilan tentang lafaz yang berlaku tersebut, kerana jika dia tidak bertindak, berkemungkinan akan berlaku kezaliman atau pengabaian hak atau memakan harta waris atau harta orang lain secara tidak sah dan bathil.

Saya tidak dapat mengulas lanjut tentang perkara ini kerana masih ada kes yang masih dalam proses prosiding Mahkamah, ditakuti akan menyebabkan prejudis kepada mana-mana pihak. Kita tunggulah keputusan Mahkamah berkenaan perkara ini.

3. Adakah isteri yang diceraikan dengan talak 3 tidak berhak menuntut nafkah dalam iddah. Adakah ini adil untuk isteri yang diceraikan tanpa sebab yang kukuh? Bolehkan bekas suami atas dasar belas kasihan memberikan hibbah (anugerah, pemberian atau hadiah) dalam bentuk harta benda kepada bekas isterinya itu.

Nafkah iddah bagi isteri yang diceraikan dengan talak 3 (talak bain) adalah seperti berikut:

1) Isteri yang tidak hamil hanya berhak mendapat tempat tinggal sahaja.

2) Isteri yang hamil berhak mendapat tempat tinggal dan nafkah (makan minum).
Sekiranya bekas suami atas dasar kasihan memberikah hibbah atau hadiah kepada isteri, ia adalah satu perkara baik dan digalakkan untuk dilakukan sebagai seseorang yang menghargai jasa, bakti dan keringat yang pernah dikorbankan oleh bekas isteri dalam perkahwinan mereka. Sesuatu yang baik, dengan niat yang baik walaupun sekecil-kecil zahrah nilaiannya pada mata kasar kita, namun akan mendapat pahala di sisi Allah, dan ganjarannya adalah syurga. Firman Allah yang bermaksud “Sesiapa yang mengerjakan kebaikan sekalipun sebesar zahrah, maka ia akan mendapat balasannya, dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan sekalipun sebesar zahrah, juga akan mendapat balasannya.”

Wallahu'alam bi as-sawaab

1 comment:

  1. salam, saya ingin bertanya satu soalan. Apakah maslahah dan mafsadah talak tiga sekaligus jatuh tiga? Yang saya tahu satu ini iaitu bagi mengelakkan orang awam bermain-main dengan lafaz talak. Namun begitu kes perceraian semakin meningkat juga. Jadi mengapa tidak talak tiga sekaligus jatuh satu sahaja. Mungkin si suami tidak berniat menceraikan isterinya. Maka boleh mengundang kepada berlakunya gila talak. suami masih nakkan isterinya. Namun tidak boleh lagi. Tidakkah ini menyeksa suami. sekadar pandangan. Mohon pencerahan atas hal ini.

    ReplyDelete

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...