Monday, March 28, 2011

Keratan Akhbar - Perluas babit pesalah syariah

Harian Metro Selasa 29 Mac 2011

PUTRAJAYA: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mahu pelaksanaan Program Pemulihan Pemasyarakatan turut membabitkan banduan dalam kategori pesalah syariah yang dihukum penjara tidak melebihi lima tahun.

Timbalan Presidennya, Musa Awang, berkata pesalah syariah juga wajar ditempatkan di suatu pusat Pemulihan Pemasyarakatan dengan modul khusus yang lebih menitikberatkan aspek pemulihan akidah, kerohanian, mental dan spritual.

“Kami menyambut baik usaha kerajaan yang akan melaksanakan Program Pemulihan Pemasyarakatan, malah ia kena pada masanya. “Justeru, kami melihat program ini perlu diperluaskan juga kepada pesalah jenayah syariah sepenuhnya,” katanya, melalui satu kenyataan, di sini, semalam. Kelmarin Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan pelaksanaan Program Pemulihan Pemasyarakatan yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mampu memberi impak tinggi dari aspek pemulihan dan mengurangkan kadar jenayah, malah menjimatkan perbelanjaan kerajaan.

Musa berkata, pesalah syariah adalah mereka dijatuhi hukuman penjara tidak melebihi lima tahun penjara, membabitkan mereka yang melakukan kesalahan menurut Enakmen dan Akta Jenayah Syariah Negeri seperti judi, khalwat dan persetubuhan luar nikah. “Apa yang berlaku pada masa ini, apabila pesalah syariah dihukum penjara, mereka akan ditempatkan di bawah satu bumbung, bercampur dengan pesalah serius bawah Kanun Keseksaan seperti kes bunuh, rogol dan mencuri. “Ini memungkinkan mereka terdedah dengan jenayah lebih serius akibat percampuran dengan penjenayah berat. “Melalui Program Pemulihan Pemasyarakatan, banduan syariah boleh dipulihkan dan diintegrasikan ke dalam masyarakat, sekali gus menjadikan mereka insan berguna dan tidak mengulangi kesalahan sama atau kesalahan lebih berat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...