Friday, July 8, 2011

Insentif poligami: Hanya layan suami daftar di Mahkamah Syariah

Insentif poligami: Hanya layan suami daftar di Mahkamah Syariah

Oleh Latifah Kasmuri
Malaysia Insider

Jun 24, 2011 KUALA LUMPUR, 24 Jun — Persatuan Peguam Syarie Malaysia menggesa insentif kepada pengamal poligami dikhususkan kepada suami-suami yang memohon atau berdaftar menerusi Mahkamah Syariah sahaja.

Timbalan presidennya Musa Awang berkata, permohonan poligami di mahkamah dapat mengurangkan kes suami yang bernikah lain di negara luar semata-mata kerana mahu mengelak diketahui isteri masing-masing.

“Hanya yang berdaftar di mahkamah sahaja boleh diberikan insentif, itu pun setelah memenuhi syarat yang ditetapkan.

“Jangan sesekali memberi insentif tersebut kepada mereka yang bernikah lebih dari satu di selatan Thailand atau Indonesia,” kata Musa kepada The Malaysian Insider.

Baru-baru ini, kerajaan PAS Kelantan menimbang cadangan untuk memberi insentif kepada pengamal poligami yang mampu menguruskan isteri dan keluarga dengan baik mengikut Islam.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri Wan Ubadaidah Omar berkata, insentif perlu diberi mengikut syarat yang ditetapkan.

“Ketua keluarga perlu mengisytiharkan isteri masing-masing dan membawa mereka ke dalam masyarakat,” katanya.

Mengulas lanjut Musa berkata, insentif semikian dapat memberi jaminan dan hak-hak yang dapat dituntut wanita sebagai isteri yang berkongsi suami.

“Permohonan poligami melalui mahkamah, isteri pertama atau yang sedia ada akan dimaklumkan hasrat suami dan isteri boleh menuntut hak sebagai isteri pertama.

“Hak mereka termasuklah nafkah isteri yang tetap, giliran bermalam, tempat tinggal, nafkah anak dan nafkah sepencarian,” ujarnya lagi.

Bagaimanapun, Musa menyokong pendapat idea pemberian insentif ini merupakan satu cadangan yang baik.

Jelasnya, ini akan menggalakkan suami mengisytiharkan perkahwinan dengan isteri pertama, kedua, ketiga atau keempat kepada orang ramai.

“Bukan sekadar mengisytiharkan tetapi juga mengelakkan timbul salah faham,” ujar Musa.

Ketua Muslimat PAS pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf berkata, insentif seumpama itu perlu diberi kepada mereka yang mengamalkan poligami secara sihat.

Jelasnya, poligami secara sihat adalah selaras dengan kehendak Islam dan suami yang berpoligami perlu bersifat amanah, bertanggungjawab dan paling penting memiliki keadilan.

“Buat apa diberi insentif jika suami tidak dapat berlaku adil? Ini akan memburukkan lagi keadaan memandangkan institusi kekeluargaan sudah cukup teruk. Setiap 15 minit ada pasangan bercerai,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Zailah yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang berkata, insentif ini secara tidak langsung dapat mengurangkan masalah ibu tunggal.

“Apabila insentif diberi kepada suami khusus kepada suami yang berpoligami dengan ibu tunggal, ia dapat membela nasib mereka dan anak-anak,” ulasnya lanjut.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...