Wednesday, July 6, 2011

Memantap peranan sistem guaman, perundangan Islam


Peguam Syarie Menulis: Memantap peranan sistem guaman, perundangan Islam
Oleh Tuan Musa Awang

2011/06/29
Pelbagai isu dibincang pada konvensyen peguam syarie

MUTAKHIR ini peranan peguam syarie dalam masyarakat semakin bertambah penting. Peguam syarie adalah individu yang bertanggungjawab membantu Mahkamah Syariah dalam pengendalian dan perbicaraan kes syariah sama ada kes mal atau jenayah.

Peguam syarie juga bertanggungjawab kepada anak guam yang memerlukan perwakilan supaya kes mereka dapat segera diselesaikan terutama kes perceraian, penjagaan anak dan tuntutan harta sepencarian.

Meskipun begitu, masih ramai yang tidak menyedari kepentingan peguam syarie sebagai ejen penting dalam mencari keadilan di Mahkamah Syariah serta sebagai penghubung antara pihak-pihak dengan institusi perundangan dan kehakiman.

Tidak kurang juga ada yang melihat profesion ini berkisar kepada keuntungan wang ringgit semata-mata, berbanding khidmat ditawarkan. Sehubungan itu, kepeguaman syarie hendaklah difahami dengan lebih meluas oleh masyarakat supaya persepsi tidak tepat dapat diperbetulkan.

Dalam pada itu, kepeguaman syarie juga hendaklah seiring dengan pacuan transformasi perundangan dan kehakiman supaya prospek pembangunan sumber, kerjaya, cabaran peguam syarie menepati aspirasi rakyat, negara serta rantau ASEAN.

Mutakhir ini juga, pelbagai isu baru timbul dalam perundangan syariah di negara ini antaranya isu sebatan syariah terhadap wanita, Hakim Syarie wanita, isu penerimaan bukti material seperti video seks dan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) dalam sabitan jenayah syariah.
Isu sumpah laknat, qazaf juga menjadi polemik dalam masyarakat yang memerlukan pencarian kaedah penyelesaian menepati kehendak syarak dan realiti perundangan semasa.

Dalam kalangan peguam syarie sendiri, isu penyeragaman kaedah penerimaan masuk, kelayakan, tatatertib dan yuran peguam syarie masih menjadi dilema dan persoalan yang belum ada jawapannya.

Memahami keperluan untuk mencari kata putus serta pemahaman yang jelas, satu konvensyen mengumpulkan semua peguam syarie akan diadakan pada 1 Julai 2011, bertempat di Grand Ballroom, Hotel Grand Seasons, Jalan Pahang, Kuala Lumpur.

Perhimpunan kali ini lebih bermakna apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan merasmikan Konvensyen Peguam Syarie Kali Ke-2 dan bertemu kira-kira 1,300 peguam syarie, pegawai syariah, pegawai jabatan agama Islam dan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dari seluruh negara.

Konvensyen ini anjuran Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dengan kerjasama Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) dan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dengan tema ‘Guaman Syarie: Prospek Pengukuhan Institusi Kehakiman Syariah di Malaysia Menjelang 2020’.

Program ini bertujuan memantapkan peranan sistem kepeguaman dan perundangan Islam supaya mampu menjadi penyelesai kepada permasalahan umat Islam selaras tuntutan Islam, di samping memperkasa keupayaan kredibiliti institusi perundangan, kehakiman dan kepeguaman syarie.

Konvensyen ini akan menjadi bukti kesungguhan kerajaan menjaga kedaulatan agama Islam serta memelihara kemaslahatan dan kebajikan umat Islam di negara ini. Program sehari ini juga usaha memartabatkan kepeguaman, kehakiman, perundangan dan pentadbiran Islam.

Wakil peguam syarie dari Negara Brunei Darussalam dan Republik Singapura akan membentangkan kertas kerja mengenai aspek kepeguaman syarie di negara masing-masing selain forum bertajuk ‘Peguam Syarie: Isu, Cabaran dan Kemana?’ oleh panel berpengalaman luas dan berkaliber.

Konvensyen ini dilihat bakal menjadi forum sesuai untuk semua peguam syarie seluruh negara berbahas dan berbincang bagi tujuan mentransformasikan profesion guaman syarie dan meninjau prospek pengukuhan institusi kehakiman syariah di Malaysia menjelang 2020.

Kali pertama semua peguam syarie seluruh negara dikumpulkan dalam satu konvensyen adalah pada 14 Jun 2008, bertempat di Pusat Konvensyen Antarabangsa, Putrajaya, (PICC) yang dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Konvensyen itu berjaya mengumpulkan 700 peserta terdiri daripada peguam syarie, pelajar IPT, pegawai syariah seluruh Malaysia dan wakil dari Brunei Darussalam.

Diharap semua peguam syarie seluruh negara tidak melepaskan peluang untuk hadir pada perhimpunan terbesar peguam syarie ini. Pendaftaran boleh dibuat secara online di laman http://bit.ly/lvvu54 atau di laman http://peguamsyariemalaysia.blogspot.com atau menghubungi Sekretariat Konvensyen di talian 03-88864800 (4627/4614/4725).

Penulis ialah Timbalan Presiden, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan boleh dihubungi melalui e-mel sekretariatpgsm@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...