Tuesday, March 11, 2014

Apa salahnya ulama monopoli agama?

Harian Metro, Rabu 05/05/2014

Oleh Musa Awang


Isu berhubung kenyataan kontroversi oleh Dr Kassim Ahmad yang antara lain menganggap syahadah yang kedua sebagai mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW, mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita yang berhijab, serta mempertikaikan kredibiliti ulama dan menyamakan ulama sebagai kasta paderi, masih menjadi bualan.  Penulis sengaja tidak mahu mengulas perkara ini di peringkat awalnya, supaya dapat membuat penilaian yang lebih tuntas.

Yang pasti, pandangan dan kenyataan Dr Kassim Ahmad tersebut bukan sahaja salah, boleh menyesatkan akidah umat Islam di Negara ini yang berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah, malah ia sebenarnya tidak dapat diterima oleh masyarakat Islam di Negara ini. Ia juga boleh menimbulkan keresahan awam dan mampu menggugat ketenteraman awam.

Ia bukannya soal agama dimonopoli oleh ulama. Kalau benar sekali pun, apa salahnya agama dimonopoli oleh ulama? Seperti mana bidang kedoktoran dimonopoli oleh para doktor atau ahli politik yang memonopoli bidang politik Negara ini, sehinggakan sepanjang masa 24 jam berpolitik. Kenapa monopoli kedoktoran dan politikus ini tidak pula merungsingkan pihak yang risau agama dimonopoli oleh ulama?


Pertikai kredibiliti

Adakah kita hendak membiarkan seorang mekanik atau seorang peniaga pasar malam bercakap tentang bidang kedoktoran? Sudah pasti tidak. Kalau pun mereka ini bercakap, kita boleh mendengarnya, tetapi sukar untuk mempercayainya. Sama lah juga bagaimana kita hendak membenarkan seorang yang berpemikiran sosialis dan berkelulusan bahasa Melayu bercakap tentang tafsir al-Quran, mentafsir hadith, membuat hukum tentang aurat dan mempertikaikan kredibiliti ulama?

Maka, sudah tentulah seorang ulama sahaja yang layak bercakap tentang syariat Islam. Allah SWT berfirman yang bermaksud - “Katakan (wahai Nabi SAW) apakah sama antara orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu.” (Surah Az-Zumar : 9)

Kenapa pula ada pihak yang mengaku Islam tulen tetapi mempertikaikan kredibiliti ulama dan seakan-akan mahu bermusuh dengan ulama? Bukankah seorang Islam yang baik akan bersilaturrahim dengan semua orang, akan memuliakan ulama dan akan mendekatkan diri dengan ulama terutama apabila sampai penghujung usia?

Allah SWT berfirman yang bermaksud - “Dan tidak ada yang mengetahuinya (perumpamaan-perumpamaan yang dibuat oleh Allah) melainkan orang-orang yang berilmu.” (Surah Al-’Ankabut : 43)

Benarkah ulama memonopoli agama atau mereka hanya mempertahankan agama dari pemikiran liberal, songsang, menyeleweng dan yang hanya menggunakan logik akal semata-mata, waimma dalam mentafsirkan al-Quran? Allah SWT berfirman yang bermaksud - “Sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya ialah ulama.” (Surah Fathir : 28)

Ulama’ ialah ahli agama atau ilmuan yang menguasai beberapa cabang ilmu akidah, syariah dan akhlak. Ilmu ini adalah ilmu yang bermartabat tinggi kerana ia berkaitan dengan Allah, Rasulullah SAW, Al-Quran, sistem kehidupan, politik, budaya, ekonomi dan lain-lain, yang akan menentukan nasib baik seseorang atau sebaliknya di dunia dan di akhirat kelak. Ilmu ini disebut sebagai Ad-din oleh Rasulullah SAW dengan sabdanya : “Sesiapa yang Allah ingin memberikan kebaikan kepadanya, nescaya Allah memberi dia kefahaman yang baik tentang agama”. – (HR Muttafaqun ‘Alaih dari Mu’awiyah r.a)

Para ulama ialah mereka yang mampu menyingkap dan memahami dalil-dalil daripada al-Quran al-Karim dan al-Hadis Nabi SAW dengan sempurna. Mereka sentiasa istiqamah dan melazimi ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu dengan ikhlas yang diajarkan kepada mereka bersumberkan dari Rasulullah SAW.

Ulama juga mengajar dan memperkukuh akidah, syariah dan akhlak Islam. Mereka berperanan melurus dan menjernihkan umat daripada palitan dan saki-baki fahaman jahiliyyah, khurafat dan perkauman yang masih tebal yang boleh menghakis akidah Islam.

Ulama adalah contoh budaya takut kepada Allah dan menjadi model akhlak Islam. Sikap dan perilaku ulama’ adalah mempamerkan kelakuan dan akhlak Islam yang lengkap dalam memerintah, mentadbir, memimpin, menjadi pemimpin keluarga dan sebagainya. Ulama bukan dari kalangan mereka yang melakukan perkara-perkara buruk seperti rasuah dan lain-lain lagi.

Ulama adalah golongan yang prihatin dan mementingkan kerja membela penderitaan umat dan berusaha mereformasikan kehidupan sosiopolitik, budaya, ekonomi, politik dan sebagainya. Ulama menjadi tempat rujukan dan pembimbing umat daripada setiap kekalutan pemikiran dan kesesatan fahaman oleh simpang-siur ajaran dan ideologi ciptaan manusia.

Ulama’ sentiasa berperanan mencegah kemungkaran, kezaliman dan amalan yang menderhaka kepada ajaran Allah, bukan menggalakkan lagi kemungkaran seperti membenarkan wanita membuka aurat. Allah SWT telah memerintahkan perkara ini dalam firman-Nya yang bermaksud: “Hendaklah ada antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Mereka yang bersifat demikian itulah orang yang berjaya”. (Surah Ali-Imran : 104)

Islam telah mengiktiraf ulama sebagai pewaris para nabi. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna. (HR Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

Ulama pewaris nabi

Di samping sebagai perantara antara diri-Nya dengan hamba-hamba-Nya, dengan rahmat dan pertolongan-Nya, Allah SWT juga menjadikan para ulama sebagai pewaris perbendaharaan ilmu agama. Ilmu syariat akan terus terpelihara kemurniannya sebagaimana diturunkan kepada Nabi SAW. Kematian seorang ulama akan mengakibatkan terbukanya pintu fitnah yang besar bagi umat Islam.

Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin ‘Amr ibnu al-‘Ash, katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya Allah Taala tidak menghilangkan ilmu agama itu dengan dicabutkan sekaligus daripada manusia, tetapi Allah Taala akan menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Sehingga apabila sudah tiada para ulama, manusia akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang-orang yang jahil lalu mereka akan ditanya hukum sesuatu masalah maka mereka menjawab atau berfatwa tanpa ilmu pengetahuan maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain." (HR Bukhari, Muslim dan Tarmizi).

Meremehkan ulama bermaksud meremehkan kedudukan dan warisan yang mereka ambil dari Rasulullah SAW, juga meremehkan ilmu yang mereka bawa. Sesiapa yang sanggup meremehkan ulama maka dia juga akan meremehkan kaum muslimin. Kalau orang Islam tidak lagi mempercayai ulama, lalu kepada siapa lagi mereka hendak percaya, hendak mengembalikan semua masalah hidup mereka dan untuk menjelaskan hukum-hukum Syariat? Saya tinggalkan anda dengan persoalan ini. Wallahu’alam.

- Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Email : sekretariatpgsm@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...