Gambar Hiasan |
Harian
Metro,
5 Apr 2018
Musa
Awang
Pada
Rabu lalu, penulis dan beberapa rakan deligasi berkesempatan hadir ke Family
Court, Sydney, New South Wales, Australia bagi melihat bagaimana pengendalian
kes pertikaian keluarga di negara kanggaru itu.
Sesampai
di kaunter hadapan, penulis diberikan penerangan yang jelas dengan penuh
senyuman oleh petugas kaunter. Mereka memahami akan tugas yang mereka lakukan,
tanpa lokek atau jemu memberikan penjelasan terhadap apa yang ingin diketahui
oleh pelanggan, walaupun penulis bukan warga Australia dan berlainan agama.
Penulis
juga berpeluang menyaksikan dua prosiding sebutan di mahkamah berkenaan. Satu
kes tuntutan ganti rugi perceraian dan satu lagi kes berkenaan tuntutan nafkah
anak. Kes ditangguhkan oleh hakim juga dengan bahasa yang lemah lembut dan
sopan, untuk memberikan peluang pihak berkaitan melengkap dokumen atau
menyelesaikan perbicangan persetujuan bersama, sebelum mahkamah menetapkan
tarikh perbicaraan.
Respect
(hormat), itulah perkataan sesuai diberikan kepada hakim bicara yang melayan
peguam dan pihak berkaitan tanpa diwakili peguam dengan cara lemah lembut,
penuh berhikmah dan bahasa yang bersopan santun.
Kualiti
dan budaya seperti ini wajar diterapkan ke mahkamah syariah dan institusi agama
lain di negara ini. Ini kerana, kualiti sesebuah institusi itu sering dinilai
daripada cara perkhidmatan yang diberikan, bermula di kaunter pertanyaan.
Petugas kaunter adalah orang hadapan yang membawa imej institusi secara
keseluruhannya. Tanggapan pertama (first impression) pelanggan akan membawa
kepada persepsi keseluruhannya terhadap institusi berkenaan.
Justeru,
perkara utama yang perlu diterapkan sebagai kelaziman ialah bersikap ramah
mesra, berlemah lembut dan sentiasa memberikan senyuman dalam apa juga situasi
dan siapa juga kategori pelanggan. Sikap ini akan menimbulkan rasa hormat
pelanggan kepada institusi berkenaan, secara automatik tanpa perlu diarah atau
diminta.
Sikap
berlemah lembut petugas kaunter yang disulami dengan pengetahuan dan kemahiran,
bukan saja boleh menjawab pertanyaan oleh pelanggan dan menguruskan keperluan
yang dikehendaki, lebih daripada itu mampu memberikan perkhidmatan cemerlang
melepasi tahap kepuasan pelanggan.
Budaya
mempamerkan senyuman, berlemah lembut dan berbahasa sopan santun seharusnya
menjadi satu budaya yang diamalkan semua warga kerja mahkamah syariah, termasuk
di dalam dewan perbicaraan.
Bahasa
pertuturan yang digunakan juga perlu mengambil kira pihak terbabit. Bahasa
orang awam sudah pasti berbeza dengan bahasa peguam syarie. Istilah
undang-undang, peruntukan undang-undang, seksyen dan sebagainya mungkin
difahami oleh seseorang peguam syarie, tetapi berbeza pemahamannya dalam
kalangan orang awam.
Sikap
berlemah lembut dalam Islam disebut mudaroh, iaitu sikap berlemah lembut agar
membuat orang lain tertarik dan tidak menjauh dari kita.
Bersikap
lemah lembut adalah sebahagian daripada perintah Allah SWT sebagaimana
firman-Nya dalam Surah Ali Imran ayat 159 yang bermaksud: “Maka dengan sebab
rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau
telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat dan pengikutmu) dan kalaulah
Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.”
Dalam
hadis daripada Aishah RA, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya
Allah bersifat lemah lembut dan berlemah lembut dalam semua perkara.” (HR
al-Bukhari dan Muslim)
Dalam
satu hadis daripada Abu Dzar RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Engkau tersenyum di depan saudaramu itu adalah sedekah.”
Al
Hasan Al Bashri mengatakan bahawa berlaku lemah lembut inilah akhlak Nabi
Muhammad SAW yang di mana beliau diutus dengan membawa akhlak yang mulia ini.
Dalil
di atas menunjukkan perintah agar bersikap lemah lembut dan menyebarkan
kedamaian dalam hati orang yang berurusan, bagi mengelakkan pihak berkaitan
merasa ketakutan.
Sikap
berlemah lembut dan menghormati pihak berkaitan serta peguam syarie yang hadir
di hadapan mahkamah tidak sesekali akan menjatuhkan kredibiliti seseorang
hakim. Malah ia akan menimbulkan satu rasa hormat oleh pihak yang bertelingkah,
serta membantu melicinkan perjalanan kes.
Mahkamah
syariah sebagai satu institusi kehakiman perlu dihormati atas dasar kemesraan
dan kewibawaan yang ditunjukkan, bukan atas dasar kebimbangan dan ketakutan.
Kewibawaan mahkamah syariah dapat dimanifestasikan dalam melaksanakan perintah
atau penghakiman yang tegas dan mampan, bukan ketegasan dalam tutur kata dan nada
percakapan.
Sikap
berlemah lembut dan pertuturan yang sopan akan menjadi suatu amalan yang dapat
memasukkan seseorang ke dalam syurga, ditempatkan di dalam kamar yang bahagian
luarnya dapat dilihat dari dalam dan bahagian dalamnya dapat dilihat dari luar,
digantikan dengan pahala sedekah bagi yang tidak mampu untuk bersedekah, dapat
menyelamatkan seseorang dari siksa api neraka.
Tutur
kata lemah lembut dan sopan juga dapat menghindarkan permusuhan dan dendam
kesumat yang mungkin akan digunakan sebagai senjata oleh pihak tidak berpuas
hati untuk menyebarkan tohmah kepada institusi mahkamah Syariah.
Sikap
berlemah lembut dan pertuturan yang sopan akan menjadi suatu amalan yang dapat
memasukkan seseorang ke dalam syurga, ditempatkan di dalam kamar yang bahagian
luarnya dapat dilihat dari dalam dan bahagian dalamnya dapat dilihat dari luar,
digantikan dengan pahala sedekah bagi yang tidak mampu untuk bersedekah, dapat
menyelamatkan seseorang dari siksa api neraka
Penulis
Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).
E-mel : sekretariatpgsm@yahoo.com
No comments:
Post a Comment