Monday, May 21, 2018

Perhalusi pelaksanaan supaya tak dorong pasangan nikah di luar negara


Harian Metro
12 Mar 2018


MUSA Kita khuatir ia mendorong pasangan bernikah tanpa kebenaran pihak berkuasa agama”

Alor Setar: Persatuan Peguam Syarie Malaysia menyambut baik inisiatif Jabatan Agama Islam Kedah (JAIK) menjalankan program pemutihan pasangan yang berkahwin di Thailand berikutan kedudukan Kedah yang bersempadan dengan negara berkenaan.

Presidennya Musa Awang berkata, inisiatif terbabit mampu membela anak dilahirkan pasangan berkahwin di luar negara khususnya Thailand yang sebelum ini tidak didaftarkan akibat kegagalan ibu bapa melaporkan perkahwinan mereka di sini.

Beliau berkata, inisiatif itu harus benar-benar diperhalusi pelaksanaannya supaya ia tidak menjadi pendorong pasangan tempatan untuk bernikah di luar negara tanpa kebenaran pihak berkuasa agama.

“Ia inisiatif yang baik kerana kedudukan Kedah menjadi faktor negeri ini paling ramai pasangan berkahwin di Thailand.

“Ia memberi pembelaan kepada wanita dan anak hasil perkahwinan di luar negara yang belum didaftarkan kerana memberi kesan daripada segi pendaftaran, kesahtarafan anak dan persekolahan,” katanya ketika mengulas program pemutihan pasangan dari Kedah yang berkahwin di Thailand bermula bulan ini.

Sebelum ini, langkah sama dilaksanakan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor dan Pahang.

Ditanya sama ada inisiatif itu perlu diperluaskan ke seluruh negara, beliau berkata, ia perlu dinilai daripada aspek kewajaran statistik pasangan berkahwin di luar negara di negeri lain.

“Kita khuatir jika urusan ini dipermudahkan, ia menjadi dorongan kepada pasangan untuk bernikah tanpa kebenaran pihak berkuasa agama atau pernikahan yang berlawanan undang-undang.

“Sedangkan undang-undang itu (kebenaran berkahwin/berpoligami) digubal untuk menjaga kebajikan masyarakat Islam, ” katanya.

Pada masa sama, Musa melihat faktor kewangan bukanlah penyebab utama kegagalan pasangan mendaftarkan perkahwinan di negara ini, tetapi sikap ambil mudah selain tunggu dan lihat.

Beliau berkata, ia turut disebabkan mereka tidak mahu perkahwinan diketahui isteri atau keluarga selain khuatir dikenakan tindakan undang-undang kerana bernikah tanpa kebenaran.

“Saya tidak nampak kegagalan mereka mendaftar disebabkan masalah kewangan atau proses leceh kerana mereka boleh bernikah di Thailand dengan perbelanjaan hampir RM2,000 sedangkan proses mendaftarkan pernikahan tidak menelan kos sebanyak itu,” katanya.

“Proses mendaftarkan pernikahan bukanlah proses yang susah atau payah kerana mereka hanya perlu melaporkan ke jabatan Agama Islam saja dan panduan akan diberikan.

“Mereka boleh mendapatkan nasihat daripada 3,000 peguam syarie di seluruh negara,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...