Sunday, June 21, 2009

Henti polemik benarkan Chin Peng pulang ke Malaysia

Oleh Musa Awang

Rakyat masih tak dapat lupa kekejaman PKM dalam memperjuangkan ideologi komunis

PERSATUAN Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyokong penuh pendirian kerajaan tidak membenarkan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng kembali ke Malaysia.

Sokongan ini adalah berdasarkan kepada alasan berikut:

Masyarakat Malaysia hari ini perlu melihat sejarah hidup Chin Peng sejak kecil, yang berminat sekali membaca bahan media cetak dan menyoroti perkembangan di negara China ketika itu.

Pada 1940, dia diterima untuk menyertai PKM iaitu satu cabang Parti Komunis China di seberang laut ketika umurnya baru saja 18 tahun. Bayangkan beliau mendalami fahaman komunis sejak kecil dan mustahil untuknya melupakan fahaman itu walaupun usianya sekarang sudah lewat 80-an.

Kesan jangka panjang yang ditinggalkan oleh Chin Peng dan pengikutnya ke atas masyarakat Malaya, China dan India pada waktu itu, bermaharajalela membunuh pemimpin tempatan, penghulu, imam kampung, penduduk, menyerang ladang, gudang getah, rumah asap dan rumah pengurus milik orang British, sehingga menimbulkan kemarahan orang Melayu yang bangkit untuk menentang komunis.
Falsafah komunis yang mengamalkan ateisme, prinsip utama komunisme yang ditulis oleh Karl Marx tidak mempercayai tuhan dan menyatakan bahawa agama itu adalah candu manusia.

Walaupun dikhabarkan ada pemimpin Melayu PKM mengamalkan prinsip keagamaan seperti Ra-shid Maidin, Abdullah CD dan Suraini Abdullah tetapi tindakan kejam dan ganas mereka bercanggah dengan ajaran Islam.

Orang Melayu Islam secara keseluruhannya menolak cara ganas dan tidak berperikemanusiaan komunis. Perjuangan komunis tidak boleh dianggap sebagai perjuangan untuk kemerdekaan kerana mereka hanya berjuang untuk kepentingan PKM dan kepentingan peribadi, bukan untuk kemerdekaan Malaya.

Ini terbukti apabila mereka tetap meneruskan taktik ganas ala gerila walaupun selepas Malaysia mencapai kemerdekaan. Mereka juga masih berada dalam hutan tebal negara sehingga diasak keluar ke sempadan Thailand oleh pasukan keselamatan negara, walaupun ketika itu negara sudah merdeka.
Stigma terpahat dalam minda rakyat Malaysia bahawa PKM dan tangan Chin Peng itu diselaputi darah dan dendam yang menebal di kalangan anggota pasukan keselamatan dan orang awam yang menjadi mangsa kepada kekejaman perjuangan yang dipimpinnya.

Isu kepulangan Chin Peng ke tanah air walaupun pada mulanya dibangkitkan oleh seorang pemimpin Parti Gerakan (satu komponen dalam Barisan Nasional) tetapi kemudian disokong oleh parti pembangkang kerana dilihat boleh memberikan keuntungan politik kepada mereka.

Parti ini bercakap soal kepulangan Chin Peng sedangkan ada banyak lagi isu lain yang perlu diperjuangkan. Saranan ini juga sama sekali tidak mengambil kira sensitiviti mangsa yang menjadi korban atau kesengsaraan yang dilakukan oleh Chin Peng dan konconya.

Dengan keputusan kerajaan untuk tidak membenarkan Chin Peng pulang maka semua pihak terutama dalam parti kerajaan harus patuh kepada pendirian itu. Mereka tidak perlu membangkitkan lagi isu sensitif seumpama ini hanya semata-mata untuk menyelamatkan kedudukan sesebuah parti.

Pada 30 April lalu, Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rendah yang meminta Chin Peng menunjukkan dokumen pengenalan sebelum dibenarkan memasuki negara ini.

Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk S Augustine Paul yang bersidang bersama Hakim Datuk Hashim Yusof dan Datuk Wira Ghazali Mohd Yusof membuat keputusan itu selepas menolak usul Chin Peng memohon kebenaran untuk rayuan.

Keputusan Mahkamah Persekutuan ini adalah penghakiman tertinggi yang seharusnya dihormati oleh setiap warga negara ini. Jadi isu ini tidak lagi harus ditimbulkan dan menjadi polemik yang belum nampak tanda kesudahannya.

Penulis ialah Timbalan Presiden PGSM

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...