Wednesday, January 14, 2015

Melihat kasih Allah di sebalik banjir



Harian Metro, 14 Januari 2015

Oleh Tuan Musa Awang

Musibah banjir tahun ini bermula Terengganu pada 15 Disember 2014, diikuti oleh Kelantan sehari berikutnya, dan dua hari berikutnya ke Pahang. Banjir melanda Perak pada 23 Disember 2014 kemudian diikuti oleh Johor dan Selangor pada 26 Disember 2014.

Jumlah mangsa banjir di tujuh negeri tersebut mencecah lebih 150,000 orang dengan Kelantan mencatat jumlah tertinggi. Selain negeri-negeri pantai timur di Malaysia, daerah-daerah seperti Yala, Narathiwat, Pattani di Thailand, Aceh, Bandung, Jawa Tengah di Indonesia, serta lima lagi daerah di Sri Lanka, turut mengalami nasib yang sama.

Banjir besar kali ini lebih teruk daripada banjir besar yang telah berlaku pada tahun 1926, 1967 dan 2004, berpunca daripada hujan lebat sebanyak 255mm, selama 24 jam sejak 21 Disember 2014. Malah sehingga ke hari ini, hujan lebat masih berterusan di beberapa negeri. Di samping itu, fenomena “new moon” iaitu fenomena air pasang surut yang dipengaruhi oleh kedudukan bulan yang hampir dengan bumi juga menjadi penyumbang utama kepada kejadian banjir besar ini.

Terdapat pelbagai sudut pandang mengenai musibah yang menimpa. Ada yang menyalahkan satu sama lain, dan ada juga yang menerima suratan takdir qada’ dan qadar Allah SWT.

Bahasa cinta Allah
Apa yang kita perlu lihat dengan mata hati kita, di sebalik titis-titis hujan lebat yang jatuh dari langit tanpa reda, hakikatnya Allah SWT membawa bahasa cinta-Nya kepada manusia bahawa Allah SWT kasihkan manusia. Ada hikmah dan kebaikan yang Allah SWT hendak tunjukkan.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.” (Al Baqarah [02] : 156)

Andai musibah banjir ini tidak berlaku, pasti manusia akan dilekakan dengan sambutan dan konsert di ambang tahun baru, di mana hampir semua negeri akan menyambutnya dengan hiburan yang biasanya akan berakhir dengan maksiat.  

Disebabkan bencana yang berlaku, sambutan secara hiburan ini telah dibatalkan dan digantikan dengan acara lain yang lebih bermanfaat. Masjid-masjid dan surau-surau diwarnai dgn bacaan yasin, tahlil dan solat hajat. Jika tidak kerana musibah banjir, barangkali jemaah hanya datang untuk bersolat sahaja.

Dana kerajaan dapat disalurkan pada jalan yang betul kepada mangsa-mangsa banjir. Jika tidak, ia akan digunakan untuk membiayai sambutan hiburan, membakar bunga api dan sebagainya bagi sambutan ambang tahun baru.

Musibah banjir ini memberi ruang dan peluang kepada rakyat yang tidak ditimpa musibah tersebut memberi sedekah dan menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir dengan pelbagai cara, samada dalam bentuk bantuan kewangan, tenaga sebagai sukarelawan, dan dengan doa yang baik kepada mangsa-mangsa. Musibah menyatukan semua masyarakat dalam Negara ini tanpa mengira status, darjat keturunan, agama atau bangsa.

Kasih Allah SWT melalui musibah ini diperlihatkan dengan semua para pemimpin turun padang ke tempat musibah, termasuk perdana menteri YAB Dato; Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang sanggup balik dari urusannya di Hawaii, Amerika Syarikat terus ke Kota Bharu, Kelantan.

Musibah besar kali ini sepatutnya membuka mata kerajaan negeri yang memegang tampuk pentadbiran negeri, untuk memikirkan inisiatif yang lebih serius bagi mengatasi masalah banjir yang berlaku setiap tahun, dengan mengambil kira faktor geografi, sistem perparitan, aktiviti pembalakan atau penebangan hutan tanpa kawalan, dan sebagainya.

Kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan harus bekerjasama dalam mengenalpasti masalah-masalah untuk mengatasi masalah banjir, tanpa saling tuduh menuduh. Jika mereka masih berbalah, bumi yang sedia rosak akan merosakkan alam keseluruhan dan segalanya.

Firman Allah SWT yang bermaksud, ”Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah (SWT) merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar” (Surah ar-Rum [30] : 41)

Musibah banjir kali ini juga menzahirkan kemunculan semakin ramai golongan ‘al-fasiqun’ dalam masyarakat, iaitu orang yang fasiq atau derhaka kepada Allah SWT dengan menyebarkan berita-berita berunsur fitnah dan tohmah, yang lebih besar dosanya dari dosa membunuh.

Lebih malang lagi apabila para pengguna laman sosial yang lain, gemar menyebarkan fitnah dan tohmahan berkenaan banjir yang sedang melanda tersebut tanpa usul periksa tentang kesahihan maklumat tersebut. Musibah ini sama besar dengan musibah banjir itu sendiri, yang perlu ditangani segera. Tindakan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) menjejaki empat orang yang memulakan berita palsu tersebut wajar diberi pujian dan usaha tersebut perlu diperhebatkan pada masa-masa akan dating supaya golongan al-fasiqun ini diberi pengajaran yang sebaik-baiknya. 

Diampunkan dosa
Allah SWT memelihara umat manusia dengan kasih-Nya. Bentuk pemeliharaan Allah SWT terhadap manusia tidak bersifat seragam atau sama. Terhindar dari bahaya dan musibah adalah salah satu dari sekian banyak pemeliharaan Allah SWT.

Tetapi bukan bermakna orang yang ditimpa musibah itu tidak dipelihara oleh Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". [Surah al-Baqarah [2] : 155-156]

Hikmah yang paling tersirat, orang Islam yang ditimpa musibah dan sabar dengan ujian tersebut akan diampunkan dosa-dosanya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : "Tiadalah seorang Mukmin yang ditimpa musibah tertusuk duri atau lebih (teruk) daripada itu melainkan dengannya (musibah tersebut) Allah akan menghapuskan sebahagian daripada dosa-dosanya." [HR Bukhari dan Muslim]

Wallahu’alam.

- Penulis ialah Presiden, Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). E-mail : sekretariatpgsm@yahoo.com.






No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...