Saya menerima saman daripada Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam yang meminta hadir ke mahkamah. Suami saya memfailkan permohonan untuk berpoligami. Jika saya tidak bersetuju dengan permohonan itu apakah yang perlu saya lakukan. Perlukah saya hadir ke mahkamah? Jika saya tidak hadir, adakah suami masih boleh dibenarkan untuk berpoligami oleh mahkamah.
Isteri risau,
Banting.
Jawapan:
Tatacara permohonan poligami di Negeri Selangor diterangkan dalam subseksyen 23 (1) hingga (10) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Selangor) 2003. Menurut subseksyen 23 (5) enakmen itu: "Apabila menerima permohonan (suami untuk berpoligami) itu, mahkamah hendaklah memanggil pemohon, isteri atau isteri-isterinya sedia ada, bakal isteri, wali kepada bakal isteri, dan mana-mana orang lain yang difikirkan oleh mahkamah memberi keterangan mengenai perkahwinan yang dicadangkan itu supaya hadir apabila permohonan itu didengar."
Puan bernasib baik kerana bermastautin di Selangor kerana tidak seperti di beberapa negeri lain: Isteri pertama atau isteri sedia ada di Selangor wajib disaman untuk hadir ke mahkamah untuk menjawab permohonan suaminya yang ingin berpoligami.
Apabila saman diterima, puan sebagai pihak defendan mempunyai hak di sisi undang-undang untuk menjawab permohonan suami itu. Seksyen 64 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Selangor) 2003 memberi hak kepada defendan yang mempertikaikan keseluruhan atau sebahagian tuntutan plaintif, untuk memfailkan suatu pembelaan mengikut cara yang ditetapkan.
Pembelaan itu boleh difailkan sama ada sebelum tarikh sebutan yang mana si isteri perlu hadir, atau difailkan pada tarikh sebutan berkenaan, atau pada suatu tarikh lain yang dibenarkan mahkamah.
Puan juga berhak untuk melantik peguam syarie yang mempunyai Sijil Amalan Peguam Syarie Negeri Selangor untuk mewakili puan dan bertindak bagi pihak puan dalam prosiding berhubungan tuntutan yang difailkan itu.
Kehadiran puan bukan semata-mata untuk membela diri, malah ia juga untuk kepentingan dan masa depan anak. Kehadiran puan juga boleh membantu mahkamah membuat keputusan adil, yang lebih disukai Allah dan lebih hampir kepada kebenaran.
Menurut subseksyen 23 (5)(a) hingga (d), semua empat kriteria perlu dipenuhi oleh suami yang berhasrat berpoligami, iaitu:
l Bahawa perkahwinan itu adalah patut atau perlu;
l Suami mampu menanggung semua isteri dan tanggungannya dan orang yang bakal menjadi tanggungan;
l Suami berupaya memberi layanan sama adil kepada semua isterinya;
l Perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menyebabkan darar syarie kepada isteri sedia ada.
Jika puan berasakan suami tidak dapat memenuhi salah satu atau semua kriteria itu, puan hendaklah mengemukakan keterangan dan bukti kepada mahkamah.
Puan juga boleh menuntut supaya mahkamah memerintahkan suami membayar nafkah puan dan anak secara tetap jika permohonan poligami suami dibenarkan (subseksyen 23 (10)(a)).
Puan juga boleh menuntut supaya mahkamah memerintahkan apa-apa aset yang diperoleh dengan usaha bersama dalam masa perkahwinan puan dan suami, dibahagikan atau supaya ia dijual dan hasil jualan dibahagikan (subseksyen 23 (10)(b)), sebelum suami dibenarkan untuk berpoligami.
Ia adalah suatu kesilapan besar jika puan tidak hadir setelah saman diterima. Mahkamah masih boleh meneruskan permohonan suami walaupun tanpa kehadiran puan.
Subseksyen 121 (1) (b) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Selangor) 2003 memperuntukkan: "Jika, apabila mana-mana tindakan dipanggil untuk pendengaran, defendan tidak hadir, mahkamah boleh, tertakluk kepada bukti penyampaian wajar, mendengar dan memutuskan tindakan itu tanpa kehadirannya. Mahkamah hendaklah, sebelum membuat apa-apa penghakiman mengenai tuntutan plaintif di bawah (1) (b), mengikut mana-mana berkenaan, mengangkat sumpah istizhar.
Hak puan sebagai isteri sudah diperuntukkan dalam undang-undang. Manfaatkanlah sebaik-baiknya supaya puan dan anak tidak teraniaya. Jika puan tidak berapa arif mengenai undang-undang, lantik peguam syarie bertauliah untuk mewakili puan. Semoga jawapan ini sedikit sebanyak dapat membantu puan membuat tindakan sewajarnya.
Jawapan disediakan Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Tuan Musa Awang. Sila layari http:\\www.peguamsyarie.org.my
Saturday, August 14, 2010
Keratan akhbar - Peguam Syarie mahu keputusan dikaji
ARKIB : 24/04/2009
KUALA LUMPUR 23 April – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mahu jemaah menteri mengkaji semula keputusan berhubung status anak-anak kekal menganut agama asal meskipun salah seorang ibu atau bapa mereka memeluk agama lain.
Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang yang terkejut dengan keputusan tersebut berkata, ia seolah-olah menggambarkan adanya usaha campur tangan dalam urusan pentadbiran mahkamah di Malaysia.
Walhal bagi Musa, mahkamah syariah mahupun mahkamah sivil sepatutnya diletakkan sebagai satu entiti yang bebas dalam memutuskan sesuatu pertikaian sama ada yang melibatkan Islam mahupun bukan Islam.
‘‘Sekiranya keputusan ini diteruskan, ia akan mewujudkan satu suasana seolah-olah pihak kehakiman terikat dengan apa yang diputuskan oleh kerajaan. Sedangkan ia tidak sepatutnya dikacau atau diganggu.
‘‘Mahkamah perlu dibiarkan bebas daripada campur tangan mana-mana pihak termasuklah pihak eksekutif (kerajaan). Kebebasan institusi legislatif (mahkamah) perlu dipertahankan,’’ ujar Musa.
Justeru itu, beliau meminta keputusan tersebut ditangguhkan dan dikaji semula dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), orang awam dan ahli akademik.
KUALA LUMPUR 23 April – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mahu jemaah menteri mengkaji semula keputusan berhubung status anak-anak kekal menganut agama asal meskipun salah seorang ibu atau bapa mereka memeluk agama lain.
Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang yang terkejut dengan keputusan tersebut berkata, ia seolah-olah menggambarkan adanya usaha campur tangan dalam urusan pentadbiran mahkamah di Malaysia.
Walhal bagi Musa, mahkamah syariah mahupun mahkamah sivil sepatutnya diletakkan sebagai satu entiti yang bebas dalam memutuskan sesuatu pertikaian sama ada yang melibatkan Islam mahupun bukan Islam.
‘‘Sekiranya keputusan ini diteruskan, ia akan mewujudkan satu suasana seolah-olah pihak kehakiman terikat dengan apa yang diputuskan oleh kerajaan. Sedangkan ia tidak sepatutnya dikacau atau diganggu.
‘‘Mahkamah perlu dibiarkan bebas daripada campur tangan mana-mana pihak termasuklah pihak eksekutif (kerajaan). Kebebasan institusi legislatif (mahkamah) perlu dipertahankan,’’ ujar Musa.
Justeru itu, beliau meminta keputusan tersebut ditangguhkan dan dikaji semula dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), orang awam dan ahli akademik.
Malu kembali ke pangkuan suami selepas main kayu tiga
Posted by admin on July 2nd, 2007 No Comments Printer-Friendly
Oleh Musa Awang
SAYA sudah berkahwin selama empat tahun. Sejak setahun kebelakangan ini, saya berkenalan dengan lelaki sudah berkahwin, seorang usahawan kaya. Selepas itu saya keluar dari rumah dan tinggal di rumah yang dibiayai lelaki itu. Saya tinggalkan kedua anak bersama suami. Sejak itu hidup saya bergelumang dosa. Suami saya seorang yang baik, keperluan nafkah dan rumah tangga cukup dan sederhana. Boleh dikatakan saya tidak ada alasan untuk meminta cerai daripada suami.
Tetapi saya buta kerana mengejar kemewahan yang dijanjikan lelaki itu. Akhirnya lelaki itu tinggalkan saya. Saya mahu balik kepada suami, tetapi malu kerana menjadi isteri derhaka. Apa yang perlu saya buat?
Shima,
Ulu Klang.
Dalam kesibukan mengejar duniawi dan kebendaan, kadang-kala kita lupa hukum hakam suami isteri dalam perkahwinan. Arus permodenan sedikit sebanyak mengikis keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Islam meletakkan tugas dan tanggungjawab besar dan serius kepada seorang isteri terhadap suaminya. Bahkan suami adalah orang yang paling berhak ke atas isterinya selepas ibu. Boleh dikatakan syurga seorang isteri terletak di bawah telapak kaki kanan ibu dan kaki kiri suami.
Ia ditegaskan Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan Saidatina Aisyah yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda, Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya. Kemudian aku bertanya lagi, Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” (Hadis riwayat Bazar dan al-Hakim)
Hendak menunjukkan betapa tingginya tahap kepatuhan seorang isteri kepada suaminya, Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” (Hadis riwayat Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
Sesetengah orang percaya nusyuz bersangkutan dengan isteri keluar rumah tanpa izin, ada hubungan dengan lelaki lain atau apabila isteri menuntut cerai. Sebenarnya masih banyak aspek nusyuz yang perlu didedahkan. Menyakiti hati suami juga sebahagian daripada nusyuz.
Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)
Membuat ibadat sunat tanpa izin suami boleh membawa kepada nusyuz isteri. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat jika suaminya ada di rumah serta tidak dengan izinnya, dan tidak boleh memasukkan seorang lelaki ke rumahnya (walaupun saudara-mara) dengan tidak meminta izin suaminya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Keluar rumah tanpa izin antara perbuatan nusyuz isteri paling dilaknat Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Apabila seorang isteri keluar rumah, sedangkan suami membencinya (tidak mengizinkannya), dia akan dilaknat semua malaikat di langit dan semua apa dilaluinya (di bumi) selain daripada jin dan manusia, sehinggalah dia kembali semula (kepada rumah suaminya).” (Hadis riwayat Thabari)
Isteri yang meminta cerai tanpa sebab dan menolak permintaan suami untuk bersetubuh juga boleh nusyuz. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya (tanpa sebab yang dibenarkan syarak) haram baginya bau syurga.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
Dari segi undang-undang syariah, diperuntukkan bahawa nusyuz isteri adalah suatu jenayah.
Seksyen 130 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam memperuntukkan: “Seseorang perempuan yang sengaja tidak menurut sesuatu perintah yang diberi suaminya yang sah mengikut hukum syarak adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah dihukum denda tidak melebihi RM100 atau, bagi kesalahan kali kedua atau kali kemudiannya, denda tidak melebihi RM500.”
Walau bagaimanapun, nusyuz isteri itu gugur setelah beliau bertaubat dan kembali taat kepada suaminya. Puan kembalilah kepada suami, mohon ampun dan bertaubat nasuha.
Jawapan disediakan Setiausaha Agong Persatuan Peguam Syarie Malaysia
Oleh Musa Awang
SAYA sudah berkahwin selama empat tahun. Sejak setahun kebelakangan ini, saya berkenalan dengan lelaki sudah berkahwin, seorang usahawan kaya. Selepas itu saya keluar dari rumah dan tinggal di rumah yang dibiayai lelaki itu. Saya tinggalkan kedua anak bersama suami. Sejak itu hidup saya bergelumang dosa. Suami saya seorang yang baik, keperluan nafkah dan rumah tangga cukup dan sederhana. Boleh dikatakan saya tidak ada alasan untuk meminta cerai daripada suami.
Tetapi saya buta kerana mengejar kemewahan yang dijanjikan lelaki itu. Akhirnya lelaki itu tinggalkan saya. Saya mahu balik kepada suami, tetapi malu kerana menjadi isteri derhaka. Apa yang perlu saya buat?
Shima,
Ulu Klang.
Dalam kesibukan mengejar duniawi dan kebendaan, kadang-kala kita lupa hukum hakam suami isteri dalam perkahwinan. Arus permodenan sedikit sebanyak mengikis keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Islam meletakkan tugas dan tanggungjawab besar dan serius kepada seorang isteri terhadap suaminya. Bahkan suami adalah orang yang paling berhak ke atas isterinya selepas ibu. Boleh dikatakan syurga seorang isteri terletak di bawah telapak kaki kanan ibu dan kaki kiri suami.
Ia ditegaskan Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan Saidatina Aisyah yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda, Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya. Kemudian aku bertanya lagi, Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami? Baginda menjawab: Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” (Hadis riwayat Bazar dan al-Hakim)
Hendak menunjukkan betapa tingginya tahap kepatuhan seorang isteri kepada suaminya, Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan seorang isteri bersujud kepada suaminya.” (Hadis riwayat Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
Sesetengah orang percaya nusyuz bersangkutan dengan isteri keluar rumah tanpa izin, ada hubungan dengan lelaki lain atau apabila isteri menuntut cerai. Sebenarnya masih banyak aspek nusyuz yang perlu didedahkan. Menyakiti hati suami juga sebahagian daripada nusyuz.
Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)
Membuat ibadat sunat tanpa izin suami boleh membawa kepada nusyuz isteri. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat jika suaminya ada di rumah serta tidak dengan izinnya, dan tidak boleh memasukkan seorang lelaki ke rumahnya (walaupun saudara-mara) dengan tidak meminta izin suaminya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Keluar rumah tanpa izin antara perbuatan nusyuz isteri paling dilaknat Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Apabila seorang isteri keluar rumah, sedangkan suami membencinya (tidak mengizinkannya), dia akan dilaknat semua malaikat di langit dan semua apa dilaluinya (di bumi) selain daripada jin dan manusia, sehinggalah dia kembali semula (kepada rumah suaminya).” (Hadis riwayat Thabari)
Isteri yang meminta cerai tanpa sebab dan menolak permintaan suami untuk bersetubuh juga boleh nusyuz. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Mana-mana isteri yang meminta suaminya menceraikannya (tanpa sebab yang dibenarkan syarak) haram baginya bau syurga.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
Dari segi undang-undang syariah, diperuntukkan bahawa nusyuz isteri adalah suatu jenayah.
Seksyen 130 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam memperuntukkan: “Seseorang perempuan yang sengaja tidak menurut sesuatu perintah yang diberi suaminya yang sah mengikut hukum syarak adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah dihukum denda tidak melebihi RM100 atau, bagi kesalahan kali kedua atau kali kemudiannya, denda tidak melebihi RM500.”
Walau bagaimanapun, nusyuz isteri itu gugur setelah beliau bertaubat dan kembali taat kepada suaminya. Puan kembalilah kepada suami, mohon ampun dan bertaubat nasuha.
Jawapan disediakan Setiausaha Agong Persatuan Peguam Syarie Malaysia
Misyar dari perspektif perundangan
Utusan Malaysia 30/05/2006
Oleh NORAZLITA MOHD. SIES (WARTAWAN UTUSAN)
Apabila timbul sesuatu isu, banyak golongan tertentu menyuarakan persetujuan dan tidak kurang pula yang mengkritik sambil meluahkan pandangan peribadi terhadap isu berkaitan.
Misalnya, sebaik sahaja Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmud Zuhdi Abdul Majid memberikan cadangan supaya golongan lelaki dibenar mengamalkan perkahwinan misyar bagi mengatasi masalah ramai wanita tidak berkahwin, ramai pihak yang memberikan respons mengikut persepsi masing-masing.
Keprihatinan Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang tidak mahu mempromosikan perkahwinan misyar kepada masyarakat negara ini kerana dikhuatiri akan mendatangkan implikasi negatif, menggambarkan bahawa kementerian tersebut tidak pernah ‘tidur’ dan sentiasa peka terhadap nasib kaum wanita.
Dalam usaha Mahmud Zuhdi mencanangkan syor tersebut, mungkin ada yang terlupa atau terlepas pandang apakah kesan yang ditinggalkan dari sudut perundangan seandainya syor tersebut diterima.
Bagaimana pula, wanita yang bakal ‘menanggung beban’ (psikologi dan emosi) itu ditakdirkan daripada kalangan ahli keluarga atau sahabat kita sendiri.
Bagi memahaminya, Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie (PGSM), Musa Awang sempat memberikan sedikit buah fikiran yang patut difikirkan terlebih dahulu oleh semua pihak sebelum menerima sesuatu pandangan dengan ‘membuta tuli’.
Ketika diminta memberikan pandangan peribadi mengenai perkahwinan misyar, Musa berkata: “Saya tidak begitu bersetuju dengan pendekatan sedemikian sebagai salah satu jalan (cara) untuk mengatasi masalah di kalangan wanita yang tidak berkahwin.
Ini kerana saya khuatir ia akan menindas atau menganiaya nasib kaum wanita sendiri di kemudian hari disebabkan terlalu ‘terdesak’ untuk bersuami.”
Persetujuan
Secara peribadi Musa juga mengatakan, sebelum pendekatan tersebut dibuat, perlulah ada persetujuan bahawa suami tidak akan memberi nafkah zahir kepada isterinya seperti yang dipraktikkan dalam perkahwinan normal. Dan, isteri bersetuju serta tidak mempunyai bantahan langsung mengenainya.
Tetapi sebelum perkahwinan misyar dilaksanakan beberapa perkara perlulah diteliti dan dihalusi daripada kesan atau efek yang bakal ditanggung. Ringkasnya, ia tidaklah semudah yang diucapkan.
Misalnya, menurut Musa, kedua pihak mestilah membuat perjanjian secara bertulis sebelum berkahwin tetapi terma-termanya akan berkuat kuasa selepas perkahwinan berlaku. Dan, tempoh perjanjian adalah sah sepanjang perkahwinan ataupun untuk waktu tertentu selama mana suami tidak mampu menanggung nafkah.
Namun apakah risiko yang bakal ditanggung oleh wanita apabila pada suatu hari kelak mereka tiba-tiba merasakan diri teraniaya ataupun berada dalam situasi yang tertekan, asyik dia sahaja yang menanggung keperluan suami.
Meskipun si isteri berpendapatan tinggi (kaya) namun sebagai manusia biasa, adalah tidak mustahil pada suatu hari nalurinya (isteri) akan meruntun kesedihan. Bila situasi ini berlaku, apakah pembelaan yang dapat disandarkan oleh isteri untuk membela nasib mereka. Tidakkah ia umpama menggali lubang kubur sendiri, soal peguam syarie berkenaan.
“Seandainya timbul masalah rumahtangga, apakah yang boleh dilakukan oleh isteri? Jawapan yang paling ketara ialah, isteri tidak boleh menggunakan alasan nafkah untuk menyokong permohonan cerainya kerana dia telah pun menyatakan persetujuan di dalam perjanjian sebelum berkahwin yang dia bersetuju untuk menanggung suaminya,” ujar Musa.
Jika perkahwinan misyar dilaksanakan, tambah Musa, lafaz taklik di dalam sijil nikah negeri-negeri juga terpaksa dipinda. Ini kerana, kebanyakan lafaz taklik meletakkan nafkah sebagai syarat. Iaitu seandainya suami tidak dapat memberi nafkah lebih empat bulan, isteri boleh memohon cerai.
Mungkin ada pihak yang mencebik dan menganggap pindaan pada taklik dalam sijil nikah suatu yang mudah, kerana ia pindaan semata-mata.
Seperkara lagi yang perlu difikirkan, pendekatan tersebut mendorong suami menjadi dayus dan menggalakkan mereka untuk lepas tangan dalam soal tanggungan.
“Isteri pula umpama nakhoda dalam rumah tangga dan mungkin akan timbul golongan Queen Control dalam perkahwinan kerana mereka lebih dominan berbanding suami,” tegas Musa.
Stigma
Situasi tidak sihat ini akan mengundang masalah dalam rumah tangga dan masalah sosial. Selain itu, tanpa kita sedari, ia akan mewujudkan stigma di kalangan anak-anak lelaki bahawa isteri menanggung suami yang mungkin akan dipraktikkan oleh mereka apabila mendirikan rumah tangga kelak.
Lama-kelamaan, akan lahirlah generasi Malaysia yang ‘isteri menanggung suami’ ataupun ‘emak menanggung ayah’, tegas beliau.
Di samping itu juga, tegas Musa, perkahwinan misyar memang berlawanan dengan fitrah ciptaan Allah seperti yang dinyatakan dalam surah An-Nisa’ ayat 1: Dan, lelaki pada dasarnya lebih kuat atau berkuasa ke atas wanita.
“Saya hanya bersetuju jika perkahwinan misyar dibenarkan dalam keadaan khas sahaja dan bukannya dijadikan amalan ataupun peruntukan dalam undang-undang,” tegasnya lagi.
Beliau juga menasihati wanita-wanita di luar sana agar jangan membuat pilihan sekadar ‘tangkap muat sahaja’ hingga merendahkan martabat mereka.
Oleh NORAZLITA MOHD. SIES (WARTAWAN UTUSAN)
Apabila timbul sesuatu isu, banyak golongan tertentu menyuarakan persetujuan dan tidak kurang pula yang mengkritik sambil meluahkan pandangan peribadi terhadap isu berkaitan.
Misalnya, sebaik sahaja Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Mahmud Zuhdi Abdul Majid memberikan cadangan supaya golongan lelaki dibenar mengamalkan perkahwinan misyar bagi mengatasi masalah ramai wanita tidak berkahwin, ramai pihak yang memberikan respons mengikut persepsi masing-masing.
Keprihatinan Menteri di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang tidak mahu mempromosikan perkahwinan misyar kepada masyarakat negara ini kerana dikhuatiri akan mendatangkan implikasi negatif, menggambarkan bahawa kementerian tersebut tidak pernah ‘tidur’ dan sentiasa peka terhadap nasib kaum wanita.
Dalam usaha Mahmud Zuhdi mencanangkan syor tersebut, mungkin ada yang terlupa atau terlepas pandang apakah kesan yang ditinggalkan dari sudut perundangan seandainya syor tersebut diterima.
Bagaimana pula, wanita yang bakal ‘menanggung beban’ (psikologi dan emosi) itu ditakdirkan daripada kalangan ahli keluarga atau sahabat kita sendiri.
Bagi memahaminya, Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie (PGSM), Musa Awang sempat memberikan sedikit buah fikiran yang patut difikirkan terlebih dahulu oleh semua pihak sebelum menerima sesuatu pandangan dengan ‘membuta tuli’.
Ketika diminta memberikan pandangan peribadi mengenai perkahwinan misyar, Musa berkata: “Saya tidak begitu bersetuju dengan pendekatan sedemikian sebagai salah satu jalan (cara) untuk mengatasi masalah di kalangan wanita yang tidak berkahwin.
Ini kerana saya khuatir ia akan menindas atau menganiaya nasib kaum wanita sendiri di kemudian hari disebabkan terlalu ‘terdesak’ untuk bersuami.”
Persetujuan
Secara peribadi Musa juga mengatakan, sebelum pendekatan tersebut dibuat, perlulah ada persetujuan bahawa suami tidak akan memberi nafkah zahir kepada isterinya seperti yang dipraktikkan dalam perkahwinan normal. Dan, isteri bersetuju serta tidak mempunyai bantahan langsung mengenainya.
Tetapi sebelum perkahwinan misyar dilaksanakan beberapa perkara perlulah diteliti dan dihalusi daripada kesan atau efek yang bakal ditanggung. Ringkasnya, ia tidaklah semudah yang diucapkan.
Misalnya, menurut Musa, kedua pihak mestilah membuat perjanjian secara bertulis sebelum berkahwin tetapi terma-termanya akan berkuat kuasa selepas perkahwinan berlaku. Dan, tempoh perjanjian adalah sah sepanjang perkahwinan ataupun untuk waktu tertentu selama mana suami tidak mampu menanggung nafkah.
Namun apakah risiko yang bakal ditanggung oleh wanita apabila pada suatu hari kelak mereka tiba-tiba merasakan diri teraniaya ataupun berada dalam situasi yang tertekan, asyik dia sahaja yang menanggung keperluan suami.
Meskipun si isteri berpendapatan tinggi (kaya) namun sebagai manusia biasa, adalah tidak mustahil pada suatu hari nalurinya (isteri) akan meruntun kesedihan. Bila situasi ini berlaku, apakah pembelaan yang dapat disandarkan oleh isteri untuk membela nasib mereka. Tidakkah ia umpama menggali lubang kubur sendiri, soal peguam syarie berkenaan.
“Seandainya timbul masalah rumahtangga, apakah yang boleh dilakukan oleh isteri? Jawapan yang paling ketara ialah, isteri tidak boleh menggunakan alasan nafkah untuk menyokong permohonan cerainya kerana dia telah pun menyatakan persetujuan di dalam perjanjian sebelum berkahwin yang dia bersetuju untuk menanggung suaminya,” ujar Musa.
Jika perkahwinan misyar dilaksanakan, tambah Musa, lafaz taklik di dalam sijil nikah negeri-negeri juga terpaksa dipinda. Ini kerana, kebanyakan lafaz taklik meletakkan nafkah sebagai syarat. Iaitu seandainya suami tidak dapat memberi nafkah lebih empat bulan, isteri boleh memohon cerai.
Mungkin ada pihak yang mencebik dan menganggap pindaan pada taklik dalam sijil nikah suatu yang mudah, kerana ia pindaan semata-mata.
Seperkara lagi yang perlu difikirkan, pendekatan tersebut mendorong suami menjadi dayus dan menggalakkan mereka untuk lepas tangan dalam soal tanggungan.
“Isteri pula umpama nakhoda dalam rumah tangga dan mungkin akan timbul golongan Queen Control dalam perkahwinan kerana mereka lebih dominan berbanding suami,” tegas Musa.
Stigma
Situasi tidak sihat ini akan mengundang masalah dalam rumah tangga dan masalah sosial. Selain itu, tanpa kita sedari, ia akan mewujudkan stigma di kalangan anak-anak lelaki bahawa isteri menanggung suami yang mungkin akan dipraktikkan oleh mereka apabila mendirikan rumah tangga kelak.
Lama-kelamaan, akan lahirlah generasi Malaysia yang ‘isteri menanggung suami’ ataupun ‘emak menanggung ayah’, tegas beliau.
Di samping itu juga, tegas Musa, perkahwinan misyar memang berlawanan dengan fitrah ciptaan Allah seperti yang dinyatakan dalam surah An-Nisa’ ayat 1: Dan, lelaki pada dasarnya lebih kuat atau berkuasa ke atas wanita.
“Saya hanya bersetuju jika perkahwinan misyar dibenarkan dalam keadaan khas sahaja dan bukannya dijadikan amalan ataupun peruntukan dalam undang-undang,” tegasnya lagi.
Beliau juga menasihati wanita-wanita di luar sana agar jangan membuat pilihan sekadar ‘tangkap muat sahaja’ hingga merendahkan martabat mereka.
Thursday, August 12, 2010
Kaji penubuhan sekolah remaja hamil
Oleh Tuan Musa Awang
(Artikel ini disiarkan di Berita Harian pada 11/08/2010)
Elak wujud implikasi lain supaya tidak dijadikan alasan halalkan perzinaan
CADANGAN kerajaan Melaka menubuhkan sekolah khas bagi remaja hamil dan menggalakkan kanak-kanak atau remaja bawah umur terbabit berkahwin, walaupun bukan penyelesaian terbaik menangani kes buang bayi, dilihat sebagai langkah jangka pendek mengatasi isu itu.
Bagaimanapun, penubuhan sekolah itu perlu dikaji dengan teliti dari masa ke semasa bagi mengelak implikasi lain, supaya tidak dijadikan alasan menghalalkan perzinaan di kalangan masyarakat Negara ini.
Khuatir juga pelajar yang keluar dari sekolah ini akan hilang masa depan kerana stigma dan label yang terpaksa digalas terutama dalam menangkis pandangan buruk masyarakat terhadap mereka seperti berlaku kepada pelajar Sekolah Henry Gurney suatu ketika dulu.
Jika sekolah ini diwujudkan, penekanan didikan agama seharusnya menjadi asas utama kurikulum supaya remaja yang tersilap langkah tidak mengulangi perkara sama selepas keluar dari sekolah itu.
Membenarkan remaja bawah umur berkahwin bermakna meletakkan beban dan tanggungjawab berat sebagai ibu atau bapa atas bahu mereka. Jika mereka belum bersedia dengan tanggungjawab berat ini, dikhuatiri ia membuka lebih ruang berlaku perceraian pada usia muda.
Memikul tugas sebagai isteri atau suami pada usia remaja bukan saja menyebabkan perkembangan terbantut, tetapi juga menjejaskan psikologi, emosi dan pertumbuhan fizikal mereka.
Tidak ada larangan had umur untuk berkahwin dalam Islam. Hadis diriwayatkan Siti Aisyah, “Bahawasanya Nabi SAW telah mengahwini Aisyah sedang ia berumur enam tahun dan Aisyah tinggal bersama Nabi semasa ia berumur sembilan tahun.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Walau bagaimanapun, mengikut seksyen 8, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Melaka) 2002 memperuntukkan: “Tiada perkahwinan boleh diakad nikahkan di bawah enakmen ini jika lelaki itu berumur kurang daripada 18 tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada 16 tahun kecuali jika Hakim Syarie memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu.”
Wali kepada anak perlu memohon kebenaran Mahkamah Syariah dan hakim akan menyiasat mengapa sebab perkahwinan, menyelidiki latar belakang serta keadaan fizikal sama ada anak itu mampu atau bersedia untuk berumahtangga, demi menjaga kepentingan anak itu.
Laporan Ketua Pendaftar, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), perkahwinan bawah umur bagi tempoh 1 Januari 2005 hingga 12 Januari 2006 di Kelantan sebanyak 115 kes, 102 kes (Sabah) dan 100 (Sarawak).
Antara punca perkahwinan bawah umur ialah hilang minat bersekolah, tercicir daripada persekolahan, mendapat bakal suami yang mampu menyara kehidupan, mendapat persetujuan ibu bapa kerana perkahwinan dapat menyelamat masalah keluarga, berasal dari kampung pedalaman dan kurang pendedahan kepada kepentingan pendidikan.
Jika perkahwinan bawah umur dibenarkan, ini tidak bermakna wali boleh terus lepas tangan membiarkan anaknya mengharungi alam rumah tangga tanpa diberi panduan dan tunjuk ajar.
Saya berpendapat, wali masih perlu memantau anak remaja bawah umur yang sudah berkahwin dengan memberikan ilmu, nasihat dan tunjuk ajar dari semasa ke semasa hingga dirasakan mereka mampu menguruskan rumah tangga.
Walau apa pun, agama adalah mekanisme terbaik bagi menyelesaikan masalah sosial remaja. Jika ibu bapa gagal menjalankan tanggungjawab memberi pendidikan agama kepada anak mereka, maka sekolah sebagai institusi kedua anak mendapat pendidikan seharusnya mengambil alih tugas itu.
Larangan mendekati atau melakukan zina adalah jelas. Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan.” (Surah Al-Isra, ayat 32)
Mutakhir ini, kita seakan malu menggunakan istilah zina sehinggakan dalam Enakmen Jenayah Syariah Negeri menggantikan istilah zina dengan perkataan persetubuhan luar nikah. Walhal, perkataan zina itu dari Allah SWT dan sepatutnya menimbulkan kegerunan bagi orang beriman.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Menikahlah kalian, kerana bernikah itu bisa menjaga pandangan dan menjaga kemaluan.”
Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Wahai sekalian pemuda, siapapun di antara kalian yang sudah mampu bernikah maka bernikah kerana pernikahan itu bisa menjaga pandangan dan menjaga kemaluan. Jika kalian belum mampu maka banyaklah berpuasa, kerana puasa itu perisai (terhadap syahwat).”
Larangan zina untuk menjamin masa depan, status waris dan wali anak dilahirkan, menjauhkan daripada dosa lain seperti pembuangan bayi, mencegah penyebaran penyakit kelamin, menyuburkan sikap saling percaya antara pasangan, mencegah timbulnya kebencian dan dendam terhadap sesama manusia.
Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) boleh dihubungi di sekretariatpgsm@yahoo.com atau layari http://www.peguamsyarie.-org
(Artikel ini disiarkan di Berita Harian pada 11/08/2010)
Elak wujud implikasi lain supaya tidak dijadikan alasan halalkan perzinaan
CADANGAN kerajaan Melaka menubuhkan sekolah khas bagi remaja hamil dan menggalakkan kanak-kanak atau remaja bawah umur terbabit berkahwin, walaupun bukan penyelesaian terbaik menangani kes buang bayi, dilihat sebagai langkah jangka pendek mengatasi isu itu.
Bagaimanapun, penubuhan sekolah itu perlu dikaji dengan teliti dari masa ke semasa bagi mengelak implikasi lain, supaya tidak dijadikan alasan menghalalkan perzinaan di kalangan masyarakat Negara ini.
Khuatir juga pelajar yang keluar dari sekolah ini akan hilang masa depan kerana stigma dan label yang terpaksa digalas terutama dalam menangkis pandangan buruk masyarakat terhadap mereka seperti berlaku kepada pelajar Sekolah Henry Gurney suatu ketika dulu.
Jika sekolah ini diwujudkan, penekanan didikan agama seharusnya menjadi asas utama kurikulum supaya remaja yang tersilap langkah tidak mengulangi perkara sama selepas keluar dari sekolah itu.
Membenarkan remaja bawah umur berkahwin bermakna meletakkan beban dan tanggungjawab berat sebagai ibu atau bapa atas bahu mereka. Jika mereka belum bersedia dengan tanggungjawab berat ini, dikhuatiri ia membuka lebih ruang berlaku perceraian pada usia muda.
Memikul tugas sebagai isteri atau suami pada usia remaja bukan saja menyebabkan perkembangan terbantut, tetapi juga menjejaskan psikologi, emosi dan pertumbuhan fizikal mereka.
Tidak ada larangan had umur untuk berkahwin dalam Islam. Hadis diriwayatkan Siti Aisyah, “Bahawasanya Nabi SAW telah mengahwini Aisyah sedang ia berumur enam tahun dan Aisyah tinggal bersama Nabi semasa ia berumur sembilan tahun.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Walau bagaimanapun, mengikut seksyen 8, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Melaka) 2002 memperuntukkan: “Tiada perkahwinan boleh diakad nikahkan di bawah enakmen ini jika lelaki itu berumur kurang daripada 18 tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada 16 tahun kecuali jika Hakim Syarie memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu.”
Wali kepada anak perlu memohon kebenaran Mahkamah Syariah dan hakim akan menyiasat mengapa sebab perkahwinan, menyelidiki latar belakang serta keadaan fizikal sama ada anak itu mampu atau bersedia untuk berumahtangga, demi menjaga kepentingan anak itu.
Laporan Ketua Pendaftar, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), perkahwinan bawah umur bagi tempoh 1 Januari 2005 hingga 12 Januari 2006 di Kelantan sebanyak 115 kes, 102 kes (Sabah) dan 100 (Sarawak).
Antara punca perkahwinan bawah umur ialah hilang minat bersekolah, tercicir daripada persekolahan, mendapat bakal suami yang mampu menyara kehidupan, mendapat persetujuan ibu bapa kerana perkahwinan dapat menyelamat masalah keluarga, berasal dari kampung pedalaman dan kurang pendedahan kepada kepentingan pendidikan.
Jika perkahwinan bawah umur dibenarkan, ini tidak bermakna wali boleh terus lepas tangan membiarkan anaknya mengharungi alam rumah tangga tanpa diberi panduan dan tunjuk ajar.
Saya berpendapat, wali masih perlu memantau anak remaja bawah umur yang sudah berkahwin dengan memberikan ilmu, nasihat dan tunjuk ajar dari semasa ke semasa hingga dirasakan mereka mampu menguruskan rumah tangga.
Walau apa pun, agama adalah mekanisme terbaik bagi menyelesaikan masalah sosial remaja. Jika ibu bapa gagal menjalankan tanggungjawab memberi pendidikan agama kepada anak mereka, maka sekolah sebagai institusi kedua anak mendapat pendidikan seharusnya mengambil alih tugas itu.
Larangan mendekati atau melakukan zina adalah jelas. Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan.” (Surah Al-Isra, ayat 32)
Mutakhir ini, kita seakan malu menggunakan istilah zina sehinggakan dalam Enakmen Jenayah Syariah Negeri menggantikan istilah zina dengan perkataan persetubuhan luar nikah. Walhal, perkataan zina itu dari Allah SWT dan sepatutnya menimbulkan kegerunan bagi orang beriman.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Menikahlah kalian, kerana bernikah itu bisa menjaga pandangan dan menjaga kemaluan.”
Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: “Wahai sekalian pemuda, siapapun di antara kalian yang sudah mampu bernikah maka bernikah kerana pernikahan itu bisa menjaga pandangan dan menjaga kemaluan. Jika kalian belum mampu maka banyaklah berpuasa, kerana puasa itu perisai (terhadap syahwat).”
Larangan zina untuk menjamin masa depan, status waris dan wali anak dilahirkan, menjauhkan daripada dosa lain seperti pembuangan bayi, mencegah penyebaran penyakit kelamin, menyuburkan sikap saling percaya antara pasangan, mencegah timbulnya kebencian dan dendam terhadap sesama manusia.
Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) boleh dihubungi di sekretariatpgsm@yahoo.com atau layari http://www.peguamsyarie.-org
Tuesday, July 20, 2010
Syariah lawyers want heavier penalties for Islamic offences
(Published in Malaysia Insider Online)
By Syed Mu'az Syed Putra
July 21, 2010
KUALA LUMPUR, July 21 — The Malaysian Syariah Lawyers Association (PGSM) urged the government today to impose heavier penalties for Islamic offences and to standardise religious criminal laws in all states.
Its deputy president Musa Awang also claimed that the existing laws which provide for maximum imprisonment for three years, fine of RM5,000 and six strokes of the cane, had failed to deter Syariah offenders.
He said that the “3:5:6 formula” stipulated by the Syariah Courts Act 1984 was too light and outdated.
“It has been 20 years since the Syariah Courts Act 1984 was amended which has encouraged a lot of people to take the easy way out by pleading guilty, because the punishment is not as severe as the civil courts,” Musa told The Malaysian Insider.
“For offenders RM5,000 in 2010 is nothing because they can come up with the money in one day,” he added.
Musa said that amendments were necessary to protect the image of the Syariah courts.
“From a maximum fine of RM5,000, maybe it should be increased to RM20,000 or more. In Islam, gambling, adultery and consuming alcohol are considered major sins, but RM5,000 is too low,” he said.
Musa also wanted the punishment to be standardised in all states.
“For example in Selangor, if convicted for consumption of alcohol the punishment is fine and imprisonment, but in Pahang the punishment is fine, imprisonment or caning,” he said.
“The same with gambling, there are different punishments in Selangor and in other states. Same offence but different punishment,” said Musa.
He added that the different punishments could cause confusion.
“When different punishments are meted out, society will not respect the courts. We do not want this to happen,” said Musa.
“Is Selangor’s Islam different from the one in Pahang? Or is Islam in Pahang more extreme as it provides for caning for Syariah offenders? So there is a need for uniform laws so as to protect the image of the judiciary,” he added.
By Syed Mu'az Syed Putra
July 21, 2010
KUALA LUMPUR, July 21 — The Malaysian Syariah Lawyers Association (PGSM) urged the government today to impose heavier penalties for Islamic offences and to standardise religious criminal laws in all states.
Its deputy president Musa Awang also claimed that the existing laws which provide for maximum imprisonment for three years, fine of RM5,000 and six strokes of the cane, had failed to deter Syariah offenders.
He said that the “3:5:6 formula” stipulated by the Syariah Courts Act 1984 was too light and outdated.
“It has been 20 years since the Syariah Courts Act 1984 was amended which has encouraged a lot of people to take the easy way out by pleading guilty, because the punishment is not as severe as the civil courts,” Musa told The Malaysian Insider.
“For offenders RM5,000 in 2010 is nothing because they can come up with the money in one day,” he added.
Musa said that amendments were necessary to protect the image of the Syariah courts.
“From a maximum fine of RM5,000, maybe it should be increased to RM20,000 or more. In Islam, gambling, adultery and consuming alcohol are considered major sins, but RM5,000 is too low,” he said.
Musa also wanted the punishment to be standardised in all states.
“For example in Selangor, if convicted for consumption of alcohol the punishment is fine and imprisonment, but in Pahang the punishment is fine, imprisonment or caning,” he said.
“The same with gambling, there are different punishments in Selangor and in other states. Same offence but different punishment,” said Musa.
He added that the different punishments could cause confusion.
“When different punishments are meted out, society will not respect the courts. We do not want this to happen,” said Musa.
“Is Selangor’s Islam different from the one in Pahang? Or is Islam in Pahang more extreme as it provides for caning for Syariah offenders? So there is a need for uniform laws so as to protect the image of the judiciary,” he added.
Thursday, July 1, 2010
Hubungan seksual hambar antara punca keretakan rumah tangga

Oleh Tuan Musa Awang
(Artikel ini disiarkan di Berita Harian pada 30/06/2010)
Pasangan suami isteri patut rujuk al-Quran, hadis perbaiki hubungan kelamin
DUA tiga kali saya berfikir untuk menulis isu ini kerana ia sensitif bagi sesetengah orang. Namun, saya percaya semua boleh bersetuju bahawa hubungan intim suami isteri adalah perkara penting dalam hubungan suami isteri.
Antara punca besar keretakan rumah tangga ialah hubungan seksual yang hambar. Kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) pada 2004, menunjukkan faktor utama perceraian mendapat peratusan tertinggi ialah tiada persefahaman, curang dan enggan dimadukan (12 peratus
Faktor lain kerana tidak bertanggungjawab (11.5 peratus), campur tangan mentua atau ipar duai (8.8 peratus), disebabkan ketagihan dadah atau alkohol (7.1 peratus), masalah kewangan (1.6 peratus), terbabit jenayah, judi dan masalah kesihatan (1.1 peratus), didera (0.5 peratus) dan selebihnya faktor lain.
Menurut statistik perceraian dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), punca krisis rumah tangga kerana tidak serasi, kecurangan, poligami, campur tangan keluarga, masalah kesihatan pasangan termasuk kesuburan dan suami isteri bermain kayu tiga.
Hubungan hambar disebabkan kurang keinginan seks sama ada daripada pihak suami atau isteri, isteri berasa bosan kerana suami cepat klimaks setiap kali bersama, ketiadaan zuriat, suami mati pucuk, isteri tidak pernah atau jarang mencapai orgasm, juga menjadi masalah besar dalam rumah tangga.
Ia menjadi punca berlaku perbalahan kerana ada pihak yang memendam perasaan dan sakit hati akibat perkara yang dianggap kecil oleh sebelah pihak lagi. Lebih parah apabila pasangan terjerumus dalam fenomena mempunyai kekasih gelap.
Kajian dibuat syarikat farmaseutikal Pfizer melalui The Asia Pacific Sexual Health and Overall Wellness atau APSHOW pada 2008, menunjukkan 57 peratus lelaki dan 64 peratus wanita tidak berasa puas dengan kehidupan seksual mereka.
Kajian dilakukan di 13 negara dari kawasan Asia Pasifik, termasuk Malaysia dengan taburan responden sebanyak 328 lelaki dan 250 wanita. Di negara ini, kajian mendapati 73 peratus wanita Malaysia tidak puas dalam hubungan seks mereka, 62 peratus lelaki turut dikatakan tidak puas.
Pakar seksologi Pusat Kesihatan Seksual Australia, Dr Rosie King berkata, peratusan itu menunjukkan kadar yang tinggi berbanding purata peratus keseluruhan tahap kepuasan seks diperoleh di Asia Pasifik.
Katanya, fenomena itu berlaku berikutan kebanyakan lelaki dan wanita di Malaysia lebih mengutamakan kerjaya dan kehidupan keluarga.
Laporan pada tahun sama memetik Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri Terengganu, Muhammad Ramli Nuh, berkata bau badan, adegan seks dan baju tidur membosankan dikenal pasti sebagai punca kenaikan kadar perceraian di negeri itu.
Kerajaan Negeri Terengganu terpaksa merangka satu cara inovasi untuk memperbaiki hubungan kelamin antara suami isteri khususnya di kalangan mereka yang baru berkahwin, termasuk menjemput syarikat kosmetik memperkenalkan bau-bauan eksotik yang mampu menimbulkan rasa ghairah, mencadangkan suami isteri lebih kerap mandi bersama sebagai salah satu jalan untuk mengukuhkan jalinan mesra.
Dalam Islam isu seks bukan sesuatu yang memalukan untuk diketengahkan. Hubungan seks suami isteri yang halal adalah suatu ibadah dalam rumah tangga seorang muslim. Hari ini, kita tidak didedahkan dengan hadis hubungan seks suami isteri yang lengkap.
Sebaliknya, lebih banyak merujuk kepada pakar perubatan atau kaunselor seolah-olah Islam bukan tempat rujukan yang tepat. Walhal, ada banyak nasihat dalam hadis Nabi SAW yang menekankan kepentingan pasangan suami isteri menjaga pengurusan hubungan seks mereka.
Melayani hubungan seks seorang suami adalah bukti ketaatan isteri. Firman Allah yang bermaksud: “Isteri-isteri kamu adalah sawah ladang kamu, maka datangilah sawah ladangmu itu dengan cara yang kamu sukai.” (Surah al-Baqarah, ayat 223)
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Bagi kamu melakukan jima’ (hubungan seks) dengan isterimu adalah satu pahala. Lalu sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, apakah seseorang di antara kita menyalurkan syahwatnya akan mendapat pahala? Jawab Baginda: Bagaimana pendapatmu jika dia menyalurkan syahwatnya itu pada yang haram, apakah ia berdosa? Begitulah jika ia meletakkannya pada yang halal, maka ia mendapat pahala.” (Hadis riwayat Muslim)
Diriwayatkan pada suatu malam, Khalifah Umar Al Khattab meronda kota Madinah dan Umar mendengar keluhan dan rintihan seorang wanita: “Malam ini begitu panjang dan tepi langit begitu hitam. Sudah lama aku tiada kawan untuk bersenda gurau. Demi Allah! Jika tidak kerana takut kepada Allah SWT, tentu kaki tempat tidur ini sudah bergoyang. Tetapi, Tuhanku! Rasa malu cukup menahan diriku. Namun, suamiku sungguh lebih mengutamakan mengenderai untanya.”
Selepas disiasat, rupa-rupanya suami wanita ini selalu berjihad fisabilillah. Lantas Saidina Umar menetapkan waktu tugas bagi tenteranya untuk berada di medan tempur hanya selama enam bulan saja.
Kisah itu memperlihatkan keperluan hubungan seks bukan saja keinginan kaum lelaki, tetapi juga keinginan semula jadi wanita.
Rasulullah SAW berpesan kepada kaum lelaki yang bermaksud: “Jika seseorang di antara kamu melakukan hubungan seks dengan isterinya hendaklah bersungguh-sungguh. Bila ia sedang menyelesaikan keperluannya itu padahal isterinya belum sampai kepada klimaksnya, maka janganlah ia tergesa-gesa (untuk mengakhirinya) sebelum keperluan isterinya diselesaikan pula.”
Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia. Boleh dihubungi melalui 03-2274 1499 atau e-mail ke sekretariatpgsm@yahoo.com.
Subscribe to:
Comments (Atom)
-
Jika anak masih belajar atau kurang upaya Oleh Musa Awang Mungkin ramai yang tahu bahawa nafkah seorang anak perlu ditanggun...
-
Thursday, 26 Jul 2018 KUALA LUMPUR: A Syarie lawyers’ association has agreed for a standard operating procedure (SOP) for child marria...
-
Oleh Tuan Musa Awang Berita Harian 08/09/2010 Islam melaknat orang melakukan perkara terkutuk di dunia dan akhirat RAMADAN kali ini banyak m...
Semak undang-undang Islam secara berkala – PGSM
Semak undang-undang Islam secara berkala – PGSM MUSA AWANG Oleh AIMAN ALI 19 Jun 2025, 4:58 pm PETALING JAYA: Persatuan Peguam S...