Saturday, August 14, 2010

Keratan akhbar - Peguam Syarie mahu keputusan dikaji

ARKIB : 24/04/2009

KUALA LUMPUR 23 April – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mahu jemaah menteri mengkaji semula keputusan berhubung status anak-anak kekal menganut agama asal meskipun salah seorang ibu atau bapa mereka memeluk agama lain.

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang yang terkejut dengan keputusan tersebut berkata, ia seolah-olah menggambarkan adanya usaha campur tangan dalam urusan pentadbiran mahkamah di Malaysia.

Walhal bagi Musa, mahkamah syariah mahupun mahkamah sivil sepatutnya diletakkan sebagai satu entiti yang bebas dalam memutuskan sesuatu pertikaian sama ada yang melibatkan Islam mahupun bukan Islam.

‘‘Sekiranya keputusan ini diteruskan, ia akan mewujudkan satu suasana seolah-olah pihak kehakiman terikat dengan apa yang diputuskan oleh kerajaan. Sedangkan ia tidak sepatutnya dikacau atau diganggu.
‘‘Mahkamah perlu dibiarkan bebas daripada campur tangan mana-mana pihak termasuklah pihak eksekutif (kerajaan). Kebebasan institusi legislatif (mahkamah) perlu dipertahankan,’’ ujar Musa.

Justeru itu, beliau meminta keputusan tersebut ditangguhkan dan dikaji semula dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), orang awam dan ahli akademik.

No comments:

Post a Comment

Pentadbiran Pusaka : Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM

Pinda akta, enakmen di bawah mahkamah syariah – PGSM Oleh SITI AISYAH MOHAMAD  Sinar Harian, 25 September 2023 Musa Awang SHAH ALAM - Pent...